Nedlouho po úspěšném vystoupení na zlínské Barumce čeká posádku Samohýl ŠKODA Teamu Adam Březík - Ondřej Krajča další výzva. Druzí vicemistři České republiky v rally 2023 se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo objeví na startu Central European Rally. Půjde o závod MS, který projede kromě Německa a Rakouska také Českem, se slavnostním startem na pražských Hradčanech.
Když se posádka Samohýl ŠKODA Teamu nedlouho před startem posledního závodu českého šampionátu v Pačejově pořadatelům omluvila, objevily se spekulace, co za tím bylo. Zde je odpověď. Tým se pokusil pošetřit finanční prostředky na start na světové Central European Rally, která proběhne 26. – 29. října 2023.
„Start na tomto závodě je určitě naplnění další mety, které můžeme s týmem dosáhnout. Odstartovat v závodě mistrovství světa je splnění snu, ale hlavně cenná zkušenost do budoucna,“ raduje se Adam Březík.
„Náš start byl do poslední chvíle s otazníkem, každopádně se vše povedlo a můžeme finalizovat přípravu. Pro Adama i mě to bude premiéra v MS, hned na domácí trati, co víc si přát,“ doplňuje navigátor Ondřej Krajča.
Posádka Samohýl ŠKODA Teamu tak letos částečně zkopírovala závěr loňské sezóny, kdy se místo Pačejova objevila na 3-Städte Rallye. Právě zkušenosti s tímto závodem jim mohou pomoci k úspěšnému pokoření světového klání. Ale zatímco loni startovali s Fabií R5, letos to bude stejně jako na Barumce v kokpitu vozu Škoda Fabia Rally2 evo, s technickým zázemím stáje Kresta racing.
„Na staré šumavské rychlostky, v okolí Vimperku, se samozřejmě moc těším. Čeká nás i Čínov, kterým se v podstatě, pokud nebudu brát Chuchli, závod započne. Také rakouské erzety jsou nádherné, členité, mají zase úplně jiný charakter. Jen doufám, že změnami prošly německé úseky, protože to loni bylo od odbočky k odbočce,“ vzpomíná na loňské závodění na pomezí Česka, Rakouska a Německa Adam Březík.
„Díky loňskému startu na 3-Städte máme zhruba představu o tom, jaké zkoušky se pojedou. Určitě to nebude nic lehkého,“ upozorňuje Ondřej Krajča.
Loňský start provázelo v obou etapách rozdílné počasí. Zatímco v pátek bylo slunečno, sobota celá propršela. A nestabilní podmínky lze zřejmě odhadovat i letos. V tomto směru se bude muset dvojice Samohýl ŠKODA Teamu vypořádat i s povinností startu na jednotných pneumatikách značky Pirelli.
„Vzhledem k tomuto faktu bych si asi přál sucho, ale poslední víkend v říjnu lze očekávat všechno možné. Ale třeba nás počasí ještě mile překvapí. Jinak na pirelkách jsem jel naposledy před dvěma roky, na začátku sezóny 2021. Doufám, že za toto období prošly vývojem. To všechno brzy poznáme nejen na plánovaných testech, ale i při startu na Rally Vsetín, kde obhajujeme loňské prvenství. Tam se už chceme objevit se specifikací auta pro svět. Tedy i s používaným syntetickým benzinem, který nemá takový výkon. I v tomto směru to bude zajímavé srovnání s tradičními soupeři,“ prozrazuje Adam Březík.
Zlínský tým se v rámci Central European Rally registroval do seriálů WRC2 a WRC2 Challenger.
„S Ondrou to bude naše premiéra ve světě, konkurenci určitě nebudeme zásadně řešit. Půjde o to závod zdárně zvládnout, zažít světovou atmosféru. Na druhou stranu se ale nebudeme nikterak flákat, to je jisté. Výsledek však není to primární, proč se na startu CER objevíme,“ říká rodák z Lukova u Zlína a pokračuje: „Náš start podporují tradiční letošní partneři – Samohýl Motor, Škoda Auto, Delimax, dobré obaly.cz, MPL, Imex Auto a Zlínské stavby. Všem patří velké poděkování, dále tátovi a Romanu Krestovi. Osobně věřím v silnou diváckou podporu, už se na české vlajky podél tratí moc těším,“ uzavírá Adam Březík.
A ještě doplňme pár detailů k Central European Rally. Premiérový ročník odstartuje ve čtvrtek 26. října ve 13 hodin na Hradčanech v Praze, posléze budou na posádky čekat dvě divácké speciálky v Praze – Chuchli a Čínovský okruh na okraji Klatov. Soutěž bude v pátek 27. října pokračovat šesti rychlostními zkouškami na Vimpersku a Prachaticku, v dalších dvou dnech se posádky poperou s nástrahami rakouských a německých tratí. Po celkem osmnácti rychlostních zkouškách (311,79 km) dorazí úspěšné posádky na cílovou rampu v Pasově v neděli 29. října v 14:30 hodin.
Samohýl ŠKODA Team, tiskový servis
Tomáš Plachý
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.