Nedlouho po úspěšném vystoupení na zlínské Barumce čeká posádku Samohýl ŠKODA Teamu Adam Březík - Ondřej Krajča další výzva. Druzí vicemistři České republiky v rally 2023 se s vozem Škoda Fabia Rally2 evo objeví na startu Central European Rally. Půjde o závod MS, který projede kromě Německa a Rakouska také Českem, se slavnostním startem na pražských Hradčanech.
Když se posádka Samohýl ŠKODA Teamu nedlouho před startem posledního závodu českého šampionátu v Pačejově pořadatelům omluvila, objevily se spekulace, co za tím bylo. Zde je odpověď. Tým se pokusil pošetřit finanční prostředky na start na světové Central European Rally, která proběhne 26. – 29. října 2023.
„Start na tomto závodě je určitě naplnění další mety, které můžeme s týmem dosáhnout. Odstartovat v závodě mistrovství světa je splnění snu, ale hlavně cenná zkušenost do budoucna,“ raduje se Adam Březík.
„Náš start byl do poslední chvíle s otazníkem, každopádně se vše povedlo a můžeme finalizovat přípravu. Pro Adama i mě to bude premiéra v MS, hned na domácí trati, co víc si přát,“ doplňuje navigátor Ondřej Krajča.
Posádka Samohýl ŠKODA Teamu tak letos částečně zkopírovala závěr loňské sezóny, kdy se místo Pačejova objevila na 3-Städte Rallye. Právě zkušenosti s tímto závodem jim mohou pomoci k úspěšnému pokoření světového klání. Ale zatímco loni startovali s Fabií R5, letos to bude stejně jako na Barumce v kokpitu vozu Škoda Fabia Rally2 evo, s technickým zázemím stáje Kresta racing.
„Na staré šumavské rychlostky, v okolí Vimperku, se samozřejmě moc těším. Čeká nás i Čínov, kterým se v podstatě, pokud nebudu brát Chuchli, závod započne. Také rakouské erzety jsou nádherné, členité, mají zase úplně jiný charakter. Jen doufám, že změnami prošly německé úseky, protože to loni bylo od odbočky k odbočce,“ vzpomíná na loňské závodění na pomezí Česka, Rakouska a Německa Adam Březík.
„Díky loňskému startu na 3-Städte máme zhruba představu o tom, jaké zkoušky se pojedou. Určitě to nebude nic lehkého,“ upozorňuje Ondřej Krajča.
Loňský start provázelo v obou etapách rozdílné počasí. Zatímco v pátek bylo slunečno, sobota celá propršela. A nestabilní podmínky lze zřejmě odhadovat i letos. V tomto směru se bude muset dvojice Samohýl ŠKODA Teamu vypořádat i s povinností startu na jednotných pneumatikách značky Pirelli.
„Vzhledem k tomuto faktu bych si asi přál sucho, ale poslední víkend v říjnu lze očekávat všechno možné. Ale třeba nás počasí ještě mile překvapí. Jinak na pirelkách jsem jel naposledy před dvěma roky, na začátku sezóny 2021. Doufám, že za toto období prošly vývojem. To všechno brzy poznáme nejen na plánovaných testech, ale i při startu na Rally Vsetín, kde obhajujeme loňské prvenství. Tam se už chceme objevit se specifikací auta pro svět. Tedy i s používaným syntetickým benzinem, který nemá takový výkon. I v tomto směru to bude zajímavé srovnání s tradičními soupeři,“ prozrazuje Adam Březík.
Zlínský tým se v rámci Central European Rally registroval do seriálů WRC2 a WRC2 Challenger.
„S Ondrou to bude naše premiéra ve světě, konkurenci určitě nebudeme zásadně řešit. Půjde o to závod zdárně zvládnout, zažít světovou atmosféru. Na druhou stranu se ale nebudeme nikterak flákat, to je jisté. Výsledek však není to primární, proč se na startu CER objevíme,“ říká rodák z Lukova u Zlína a pokračuje: „Náš start podporují tradiční letošní partneři – Samohýl Motor, Škoda Auto, Delimax, dobré obaly.cz, MPL, Imex Auto a Zlínské stavby. Všem patří velké poděkování, dále tátovi a Romanu Krestovi. Osobně věřím v silnou diváckou podporu, už se na české vlajky podél tratí moc těším,“ uzavírá Adam Březík.
A ještě doplňme pár detailů k Central European Rally. Premiérový ročník odstartuje ve čtvrtek 26. října ve 13 hodin na Hradčanech v Praze, posléze budou na posádky čekat dvě divácké speciálky v Praze – Chuchli a Čínovský okruh na okraji Klatov. Soutěž bude v pátek 27. října pokračovat šesti rychlostními zkouškami na Vimpersku a Prachaticku, v dalších dvou dnech se posádky poperou s nástrahami rakouských a německých tratí. Po celkem osmnácti rychlostních zkouškách (311,79 km) dorazí úspěšné posádky na cílovou rampu v Pasově v neděli 29. října v 14:30 hodin.
Samohýl ŠKODA Team, tiskový servis
Tomáš Plachý
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.