Start na nejpopulárnějším závodě u nás – Barum Czech Rally Zlín je snem každého závodníka. Nejinak tomu bylo i u Radka Jatela. Barumka je náročná svojí délkou tratí, její obtížností a mnohdy se k tomu všemu přidá ještě počasí. V letošním roce si Radek splnil další ze svých snů, i když vše neprobíhalo úplně podle jeho představ. Do Barum rally odstartoval s vozem Peugeot 208 R2 se kterým má nejvíce zkušeností. Na sedadlo spolujezdce usednul Zdeněk Omelka.
„Díky našim sponzorům jsem si mohl splnit další z řady snů a odstartovat na Barum rally. Ve středu nás čekal oficiální test, kde jsem svezl sponzory, ale také kamarády a vítěze soutěže, respektive manžela vítězky. Bylo to skvělé rozjetí před samotnou soutěží. Seznamovací jízdy byly skvělé, podél cest nás čekalo spoustu fandících dětí, které nás zastavovali kvůli podpisovým kartičkám. Na chvilku jsem se vrátil do vzpomínek na mé dětství, kdy jsem dělal to samé. Podél trati nás čekalo také spoustu kamarádů a kdo sleduje můj Instagram nebo Facebook, může potvrdit, že to byla sranda,“ podělil se o první dojmy ještě před samotným vypuknutím závodu Radek Jatel.
Pátek již tradičně patřil shakedownu a večer městské rychlostní zkoušce v centru Zlína, která bývá doslova obsypána fanoušky a atmosféra je zde každoročně pekelná. Radek Jatel se společně se svým spolujezdcem Zdeňkem Omelkou nemohli dočkat, až vše zažijí na vlastní kůži. „Do pátku jsem se probudil v dobré náladě a těšil jsem se na shakedown. Začal jsem opatrně, ale po pár stovkách metrů jsme byli nuceni zastavit kvůli posádce startující před námi. V tu chvíli jsem udělal obrovskou chybu, kdy jsem se rozhodl zkoušku jenom projet volnějším tempem. Po chvilce jízdy jsem přeslech dodatek utahující zatáčky a zvolil jsem zajet s vozem do únikové zóny. Zde bohužel stáli lidé a proto jsem vůz zatočil zpět doleva i když mi bylo jasné, že se tam nemůžeme vejít. Peugeot se svezl po trávě, zakopl o břeh a párkrát se překulil. Naštěstí děsivě vypadající nehoda nás stála jen pomačkané plechy,“ popsal krušné chvilky ještě před ostrým startem závodu jezdec z Vysokého Pole. Poděkování patří fanouškům zejména z Belgie, kteří se podíleli na vytažení Peugeota zpět na cestu. V tu chvíli začal pro posádku a hlavně pro její mechaniky boj s časem. „Musím poděkovat celému týmu. Přidělal jsem jim komplikace, za což se omlouvám. Kluci stihli vše opravit, za což jsem jim moc vděčný. Slavnostní start jsme stihli a těšili se na městskou RZ v centru Zlína.“ V pátek již kluci projeli měřený úsek v poklidu a opatrně, aby se nepřihodila další komplikace. Ztráta na soupeře sice nebyla malá, ale posádka mohla v poklidu jít spát a v sobotu začít závodit nanovo.
„Do soboty jsem vstoupil opatrně, ale s jasným cílem - dostat se na 3.místo v naší třídě RC4 II. Po celý den jsem se vyvaroval chyb, až na jedno couvání 200m před cílem prvního Trojáku. V neděli jsem chtěl uhájit bronz ve třídě. Na první RZ Semetín jsem zvolil rychlé tempo. Byl to pro mne celkové první Semetín v životě - neskutečný zážitek a v cíli 11. čas absolutně ve 2 WD a 1. místo ve třídě RC 4 II. Nedokážu slovy popsat ten zážitek z rychlostní zkoušky. Následovala první RZ Pindula v životě. Zajeli jsme druhý čas ve třidě RC4 II a měli skvělý pocit z jízdy. Zbytek závodu už jsme jeli jen to naše tempo, neriskovali jsme a dovezli auto až na cílovou rampu. Konečné třetí místo v RC4 II a 14. místo ve 2 WD je výsledek z říše snů,“ uvedl v cíli spokojený Radek Jatel. Jak závod nešťastně začal, o to lépe to dopadlo v cíli. Veliké poděkování patří fanouškům, kteří posádce fandili po celou dobu závodu a také spolujezdci Zdeňkovi Omelkovi, který bezchybně navigoval po celou soutěž a byla s ním sranda od středy do neděle. Nyní je v jednáních, kdy Radka opět uvidíme za volantem závodního speciálu. Nesmíme zapomenout poděkovat sponzorům, bez kterých by žádný start nebyl možný:
Solar Development s.r.o
Big Mat stavebniny Kodrla
Ševčík group a.s
Stop cars s.r.o
Auto helus
Apeko cz
Tvd slavičín
IST Innovative Sensor Technology
Hasman Klima
Completcar
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.