Spoustu krásných postřehů si domů odvezla ze zlínské Barum Czech Rally Zlín 2023 posádka Jakub Jirovec – Petr Jindra. Náročnou třídenní soutěž mladá dvojice dokončila na 16. místě v absolutní klasifikaci a mezi Čechy byli kluci devátí.
Potřetí za sebou usedli Kuba s Petrem do Škody Fabia R5, naposledy tomu bylo při šestém podniku PSG mistrovství ČR v rally na Barum rally. Před srpnovou soutěží musel sice Kuba tátu přemlouvat, aby se využila rodinná Fabie, ale vše klaplo k spokojenosti mladého jezdce. Na rozbité a uskákané rychlostní zkoušky na Zlínsku byla rozhodně škodovka lepším autem, než původně plánovaná Alpine RGT. „Na zlínskou soutěž je lepší volbou škodovka, ale na druhou stranu by mne zajímalo, jak bych obstál, pokud bych jel s Alpinou. Pro letošní rok není vypsaný RGT cup, a tudíž by nebylo žádné porovnávání. V loňském ročníku Barum rally sice přijeli do Zlína dva velice kvalitní jezdci z Francie, ale pro mne to byla první sezona s RGTéčkem, takže i toto porovnávání bylo hodně těžké,“ uvedl Kuba Jirovec a doplnil první postřehy po seznamovacích jízdách. „Atmosféra byla neskutečná. Je poznat, že Zlínsko rally doslova žije. Už při seznamovacích jízdách nás zastavovaly děti a loudily podpisové kartičky. Lidi nás poznávali, chtěli si povídat a přáli nám štěstí do závodu. To je prostě něco nádherného. Je vidět, že tady automobilovým soutěžím fandí. To loudění kartiček je samozřejmě na každém závodě nejenom u nás, ale na Zlínsku to je opravdu extrém. Na každé erzetě jsme potkávali několik partiček kluků, kteří doslova jásali nad každou fotkou nebo samolepkou.“
Jakub s Petrem nafasovali od pořadatelů startovní číslo 47 a ve třídě RC2 měli 31 soupeřů. V pátek byl na programu shakedown a večerní městská super speciálka v centru Zlína. Atmosféru nejenom na autobusáku si kluci užívali a jízdou se bavili. Dvaadvacátý nejrychlejší čas a devátý mezi Čechy napověděl, kde bychom mohli naši posádku očekávat. „Městská páteční zkouška není po stránce závodní zrovna to nejlepší, ale diváci udělají na této erzetě bombastickou kulisu. Jejich fandění je slyšet do auta a posádku to rozhodně chladnou nenechá,“ prozradil Kuba Jirovec. První etapa pokračovala v sobotu dalšími šesti rychlostními zkouškami na třech úsecích. V harmonogramu byla erzeta Slušovice, Kateřinice a Troják, vždy se dvěma průjezdy. Slušovická zkouška je notoricky známá polookruhová erzeta a pro posádky ideální pro rozjezd do etapy. Naopak zcela nově byla zařazena do harmonogramu RZ Kateřinice. V různých obdobách se tato zkouška již v minulosti jezdila, ale v minulosti hodně vzdálené a nově se jela zkouška jako polookruhová. Pro mnohé posádky to byla zcela nová zkouška, a tudíž se znalost trati rychle smazala. A pokud se Kuba na první dvě zkoušky těšil, z Trojáku měl respekt. Během sobotní etapy zajížděla posádka Škody Fabia svůj standard a držela si průběžné 23. místo v celkovém hodnocení Barumky a mezi Čechy byla jedenáctá. „V sobotu jsme začínali na polookruhové zkoušce ve Slušovicích. Je to jedna z těch jednodušších zkoušek a na rozjezd ideální. Líbila se mi i nová zkouška Kateřinice a je jen škoda, že jsme ji jeli pouze jednou, neboť druhý průjezd byl pro nás po havárii posádky zrušen. Naopak zkouška, která mi moc nešla, je Troják. Obzvláště prostřední pasáž je extrémně náročná a já to tu prostě nedával. Ale všechny zkoušky jsme zvládli bez úhony. Pouze na konci etapy nás trochu potrápil drobný elektronický problém, ale i tuto chybku jsme úspěšně odstranili,“ ohlédl se za první etapou plzeňský jezdec.
V neděli byly v harmonogramu rovněž tři zkoušky o dvou průjezdech. Začínalo se na Semetíně, poté se jelo na populární Pindulu a soutěž končila v Halenkovicích, při jejímž druhém průjezdu absolvovaly posádky Power Stage. Kuba s Petrem se postupně posouvali výsledky, až dosáhli na konečnou 16. příčku v absolutní klasifikaci a mezi Čechy byli devátí. „Strašně moc jsem se těšil na nedělní erzetu Semetín. Tato zkouška se mi moc líbí, i když je hodně těžká. Pro mne to je pomyslná královna erzet, Začíná to na hladkém asfaltu, přechází se na rozbitější úseky a padák do cíle na srdce. Je zde spousta horizontů, kdy auto lítá vzduchem, a právě na této zkoušce poznáte, co to je opravdový automobilový sport. Ale nejenom na této erzetě jsme se jízdou bavili a s výsledkem jsme spokojeni. Do Zlína jsme odjížděli s tím, že na posádky, které jezdí pravidelně s vozy R5 a mají na svém triku několik startů na Barumce, nebudeme mít. Chtěli jsme si ale tento motoristický svátek užít a to se podařilo. Třetí start s autem R5 byl opět velký zážitek umocněný tím, že se jelo po tratích náročné Barum rally. Byla to fakt bomba, navíc se povedlo i počasí, neboť já teplo miluji. Pro mne to byl velký zážitek. S výsledkem jsme maximálně spokojeni. Mrzí mne havárie Martina Vlčka na poslední zkoušce, neboť měl závod dobře rozjetý. Ze Zlína si odvážíme body za deváté místo mezi Čechy, což by nám mělo pomoct dostat se do celkové TOP10,“ zhodnotil nedělní etapu i celý závod Jakub Jirovec. „Za posádku bych rád poděkoval především našemu týmu za to, jak v tom horku celý týden fungoval. S Kubou jsme měli vytvořené skvělé podmínky k tomu, abychom se mohli soustředit na svou práci, kterou bylo opět posouvání naší jízdy s Fabií. Dílčí časy ukazovaly, že se posouváme správným směrem, teď to ještě musíme převést do každé RZ a jet konzistentní tempo. Zrcadlo nám oběma ukázala zejména RZ Troják, takže teď hurá do práce a uvidíme se v Pačejově,“ doplnil postřehy Petr Jindra.
Dalším závodem, na jehož start by se měl pětadvacetiletý plzeňský jezdec společně s Petrem Jindrou postavit, bude Invelt Rally Pačejov, která má své místo v kalendáři v polovině září.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.