Spoustu krásných postřehů si domů odvezla ze zlínské Barum Czech Rally Zlín 2023 posádka Jakub Jirovec – Petr Jindra. Náročnou třídenní soutěž mladá dvojice dokončila na 16. místě v absolutní klasifikaci a mezi Čechy byli kluci devátí.
Potřetí za sebou usedli Kuba s Petrem do Škody Fabia R5, naposledy tomu bylo při šestém podniku PSG mistrovství ČR v rally na Barum rally. Před srpnovou soutěží musel sice Kuba tátu přemlouvat, aby se využila rodinná Fabie, ale vše klaplo k spokojenosti mladého jezdce. Na rozbité a uskákané rychlostní zkoušky na Zlínsku byla rozhodně škodovka lepším autem, než původně plánovaná Alpine RGT. „Na zlínskou soutěž je lepší volbou škodovka, ale na druhou stranu by mne zajímalo, jak bych obstál, pokud bych jel s Alpinou. Pro letošní rok není vypsaný RGT cup, a tudíž by nebylo žádné porovnávání. V loňském ročníku Barum rally sice přijeli do Zlína dva velice kvalitní jezdci z Francie, ale pro mne to byla první sezona s RGTéčkem, takže i toto porovnávání bylo hodně těžké,“ uvedl Kuba Jirovec a doplnil první postřehy po seznamovacích jízdách. „Atmosféra byla neskutečná. Je poznat, že Zlínsko rally doslova žije. Už při seznamovacích jízdách nás zastavovaly děti a loudily podpisové kartičky. Lidi nás poznávali, chtěli si povídat a přáli nám štěstí do závodu. To je prostě něco nádherného. Je vidět, že tady automobilovým soutěžím fandí. To loudění kartiček je samozřejmě na každém závodě nejenom u nás, ale na Zlínsku to je opravdu extrém. Na každé erzetě jsme potkávali několik partiček kluků, kteří doslova jásali nad každou fotkou nebo samolepkou.“
Jakub s Petrem nafasovali od pořadatelů startovní číslo 47 a ve třídě RC2 měli 31 soupeřů. V pátek byl na programu shakedown a večerní městská super speciálka v centru Zlína. Atmosféru nejenom na autobusáku si kluci užívali a jízdou se bavili. Dvaadvacátý nejrychlejší čas a devátý mezi Čechy napověděl, kde bychom mohli naši posádku očekávat. „Městská páteční zkouška není po stránce závodní zrovna to nejlepší, ale diváci udělají na této erzetě bombastickou kulisu. Jejich fandění je slyšet do auta a posádku to rozhodně chladnou nenechá,“ prozradil Kuba Jirovec. První etapa pokračovala v sobotu dalšími šesti rychlostními zkouškami na třech úsecích. V harmonogramu byla erzeta Slušovice, Kateřinice a Troják, vždy se dvěma průjezdy. Slušovická zkouška je notoricky známá polookruhová erzeta a pro posádky ideální pro rozjezd do etapy. Naopak zcela nově byla zařazena do harmonogramu RZ Kateřinice. V různých obdobách se tato zkouška již v minulosti jezdila, ale v minulosti hodně vzdálené a nově se jela zkouška jako polookruhová. Pro mnohé posádky to byla zcela nová zkouška, a tudíž se znalost trati rychle smazala. A pokud se Kuba na první dvě zkoušky těšil, z Trojáku měl respekt. Během sobotní etapy zajížděla posádka Škody Fabia svůj standard a držela si průběžné 23. místo v celkovém hodnocení Barumky a mezi Čechy byla jedenáctá. „V sobotu jsme začínali na polookruhové zkoušce ve Slušovicích. Je to jedna z těch jednodušších zkoušek a na rozjezd ideální. Líbila se mi i nová zkouška Kateřinice a je jen škoda, že jsme ji jeli pouze jednou, neboť druhý průjezd byl pro nás po havárii posádky zrušen. Naopak zkouška, která mi moc nešla, je Troják. Obzvláště prostřední pasáž je extrémně náročná a já to tu prostě nedával. Ale všechny zkoušky jsme zvládli bez úhony. Pouze na konci etapy nás trochu potrápil drobný elektronický problém, ale i tuto chybku jsme úspěšně odstranili,“ ohlédl se za první etapou plzeňský jezdec.
V neděli byly v harmonogramu rovněž tři zkoušky o dvou průjezdech. Začínalo se na Semetíně, poté se jelo na populární Pindulu a soutěž končila v Halenkovicích, při jejímž druhém průjezdu absolvovaly posádky Power Stage. Kuba s Petrem se postupně posouvali výsledky, až dosáhli na konečnou 16. příčku v absolutní klasifikaci a mezi Čechy byli devátí. „Strašně moc jsem se těšil na nedělní erzetu Semetín. Tato zkouška se mi moc líbí, i když je hodně těžká. Pro mne to je pomyslná královna erzet, Začíná to na hladkém asfaltu, přechází se na rozbitější úseky a padák do cíle na srdce. Je zde spousta horizontů, kdy auto lítá vzduchem, a právě na této zkoušce poznáte, co to je opravdový automobilový sport. Ale nejenom na této erzetě jsme se jízdou bavili a s výsledkem jsme spokojeni. Do Zlína jsme odjížděli s tím, že na posádky, které jezdí pravidelně s vozy R5 a mají na svém triku několik startů na Barumce, nebudeme mít. Chtěli jsme si ale tento motoristický svátek užít a to se podařilo. Třetí start s autem R5 byl opět velký zážitek umocněný tím, že se jelo po tratích náročné Barum rally. Byla to fakt bomba, navíc se povedlo i počasí, neboť já teplo miluji. Pro mne to byl velký zážitek. S výsledkem jsme maximálně spokojeni. Mrzí mne havárie Martina Vlčka na poslední zkoušce, neboť měl závod dobře rozjetý. Ze Zlína si odvážíme body za deváté místo mezi Čechy, což by nám mělo pomoct dostat se do celkové TOP10,“ zhodnotil nedělní etapu i celý závod Jakub Jirovec. „Za posádku bych rád poděkoval především našemu týmu za to, jak v tom horku celý týden fungoval. S Kubou jsme měli vytvořené skvělé podmínky k tomu, abychom se mohli soustředit na svou práci, kterou bylo opět posouvání naší jízdy s Fabií. Dílčí časy ukazovaly, že se posouváme správným směrem, teď to ještě musíme převést do každé RZ a jet konzistentní tempo. Zrcadlo nám oběma ukázala zejména RZ Troják, takže teď hurá do práce a uvidíme se v Pačejově,“ doplnil postřehy Petr Jindra.
Dalším závodem, na jehož start by se měl pětadvacetiletý plzeňský jezdec společně s Petrem Jindrou postavit, bude Invelt Rally Pačejov, která má své místo v kalendáři v polovině září.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.