Samohýl ŠKODA Team může před domácí Barum Czech Rally Zlín s radostí oznámit nastartování spolupráce s dalším silným partnerem, společností Delimax. Nové spojení se projevilo i na změně soutěžní techniky, Adam Březík s Ondřejem Krajčou odstartují na Barumce se startovním číslem 21, v kokpitu vozu Škoda Fabia Rally2 evo.
Adamu Březíkovi zatím není na Barum Czech Rally Zlín souzeno uspět. Přesto dosahované časy v ročníku 2022 a výhra na závěrečné Power Stage vnáší optimismus do toho letošního. Do něj vyrazí posádka Samohýl ŠKODA Teamu s technickým zázemím stáje Kresta racing a podporou společnosti Delimax. Ta se vrací na české závodní tratě přesně po deseti letech. Tehdy stála za kvalitními výsledky a českým titulem Pavla Valouška jun. (2010).
Nový vůz Škoda Fabia Rally2 evo pochází z dílen trojnásobného vítěze Barumky Romana Kresty a dá se očekávat, že bude na současném vrcholu této specifikace a poslouží potřebám posádky Samohýl ŠKODA Teamu.
„Auto budeme na Barumce servisovat vlastním týmem mechaniků s podporou Kresta racingu. Změna vozu je zásadní informací, ve snaze co nejlépe na prestižním domácím závodě uspět. Zatím však od této změny nečekám zásadní posun. Jdeme do novější specifikace, která nám může přinést spoustu výhod, ale jsem v tomto směru ve vztahu k Barumce spíše opatrný. Sice jsem se asi před měsícem v tomto modelu svezl na letišti, ale ostrý test absolvuji až v úterý před startem v Čechách. Tam chceme najezdit podle potřeby okolo 100–120 ostrých kilometrů. Pak budeme určitě vědět více,“ naznačuje Adam Březík.
Adam Březík s Ondřejem Krajčou se v loňském ročníku drželi v úvodu Barumky na třetím místě, ale při druhém průjezdu Slušovicemi nabrali kvůli technickému problému citelnou ztrátu. Po provizorní opravě kluci Barumku dokončili a z těchto zkušeností mohou, i přes částečnou obměnu tratí, čerpat.
„Samozřejmě jsem se seznámil s onboardy, které pořadatel posádkám poskytl a hlavně nová rychlostka Kateřinice je vítaná změna. Půjde o úsek na srdce, dost z kopce, očekávám, že se tam může lámat chleba. Troják jsem sice v této podobě nikdy nejel, ale řada úseků je na této zkoušce dostatečně známá. Stejně tak Pindula, která se rovněž pojede se změnami, bude určitě taky pěkná,“ říká Adam Březík.
Vzhledem ke startovnímu číslu 21 budou pro vývoj závodu zásadní výsledky páteční kvalifikace, která může dopomoci k lepší pozici do sobotní etapy. Úvodní městkou speciálku v ulicích baťovského areálu ještě posádky absolvují podle přidělených startovních čísel (v opačném pořadí). Ta se však nebude zpomalovat s množstvím vytahaných nečistot na trati, jak tomu může být v sobotní etapě.
„Určitě se budeme snažit zvládnout kvalifikaci co nejlépe. RZ Maják dobře známe, ale to asi stejně může říci i většina konkurence. Očekávám, že to bude o desetinách, ne-li setinách. V sobotu bude startovní pozice zásadní, opravdu bude rozdíl, pokud pojedeme vpředu nebo třeba až jako dvacátí,“ upozorňuje rodák z Lukova u Zlína.
Dvaapadesátý ročník barumky nabídne během tří dnů porci více než dvou stovek kilometrů rychlostních zkoušek. Adam Březík určitě kvituje prozatímní slunečnou předpověď počasí, ale při Barumce nebývá nikdy nic jistého.
„Protože se bude závodit na velkém území, mohou hrozit lokální letní bouřky, které by určitě pořadím zamíchaly. Ale osobně budu raději, pokud se pojede za stabilních podmínek. Na druhou stranu pokud bude sucho, dopředu říkám, že se pojede pekelně rychle a o to bude pak náročnější se udržet ve špičce. Otazníkem je určitě i evropská konkurence. Třeba se ukáže, že pojede jinou ligu, ale může to být i naopak a seřadí se až za českou elitou. To jistě napoví hned úvodní úseky. Při pohledu do seznamu přihlášených posádek nyní říkám, že budu rád za výsledek v Top10,“ předpovídá jezdec Samohýl ŠKODA Teamu.
52. ročník zlínské Barum Czech Rally zahájí v pátek 18. srpna v 16 hodin slavnostní start z prostoru před zlínskou radnicí, harmonogram soutěže obsahuje třináct rychlostních zkoušek, s ostrým startem na městské superspeciálce v pátečním večeru. Program první etapy bude pokračovat dvěma sobotními sekcemi s třemi rychlostními zkouškami (Slušovice, Kateřinice, Troják). Stejný formát je naplánován i na neděli. Posádky budou závodit na úsecích Semetín, Pindula a Halenkovice. První vůz je očekáván v cíli krátce po půl šesté odpoledne.
„Množství fanoušků, kamarádi kolem trati i v servisu, to vše dělá Barumku neopakovatelnou. Pojedeme doma a moc se na to těšíme. Jedná se jednoznačně o vrchol sezóny. Děkuji všem partnerům, kteří náš start podporují – Samohýl Motor, Škoda Auto, Delimax, dobré obaly.cz, MPL, Imex Auto a Zlínské stavby. Dále se budeme spoléhat na mediální podporu pořadu Motokecy Marcela Herbolta, ale největší poděkování směřuji tátovi a Romanu Krestovi a jeho týmu za přípravu a možnost startovat v novém autě. Budu velmi rád, pokud nás podpoříte i osobně v servisu v Otrokovicích, kde bude pro ty nejmenší připraven skákací hrad, popcorn a nafukovací balónky,“ uzavírá předstartovní povídání Adam Březík.
Jednou z možností setkat se s posádkou Samohýl ŠKODA Teamu bude i tradiční autogramiáda ve středu 16. srpna v 19:30 hod. ve Zlatém jablku (nám. Míru) ve Zlíně.
Samohýl ŠKODA Team, tiskový servis
Tomáš Plachý, foto: Vandraq Studio
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.