Další cenné zkušenosti a najeté kilometry si přivezl Filip Kohn ze světa. Tentokráte se postavil na start šotolinové rally na Sardinii, navíc s novým spolujezdcem. I když dvacetiletý mladík dokončil těžkou soutěž díky super rally, na své triko si připsal několik dobrých časů a dvě vyhrané zkoušky.
O rally na Sardinii se říká, že to je jedna z nejtěžších soutěží díky charakteru rychlostních zkoušek. Ale která soutěž je v mistrovství světa lehká… Filip má v letošním roce za úkol poznávat soutěže a sbírat zkušenosti. Na Sardinii to měl o to těžší, že si vedle něj sedl nový spolujezdec, Tom Woodburn. Příbramský mladík se ovšem se vším popasoval velmi dobře a náročnou rally dokončil, ale pojďme pěkně od začátku.
Letošní ročník měl v harmonogramu devatenáct rychlostních zkoušek rozdělených do tří etap. Ve třídě WRC3, kam byli Filip s Tomem a jejich Fordem Fiesta Rally 3 zařazeni, startovalo celkem devět posádek. „Na Sardinii byly velice krásné rychlostní zkoušky. Na jednu stranu jsem se jich trochu obával, neboť charakter erzet není zcela vhodný pro nováčka, jako jsem já. Je tam spousta rizik, např. velkých kamenů na krajnici, jezdí se po úzkých cestách, často přes různé potůčky nebo otevřenými bránami. Moc místa na chyby tam není. Bylo proto velmi důležité uhlídat riziko chyb a s odstupem času mohu říct, že se mi italská soutěž velice líbila,“ podělil se o první dojmy z posledního startu Filip Kohn. První etapa obsahovala sedm rychlostních zkoušek včetně dvou průjezdů nejdelší, 50kilometrové zkoušky Monte Lerno – Sa Conchedda. „Na závod jsme si s trenérem a Michalem Lankem domluvili strategii, které jsme se chtěli držet. Pro mne je důležité najet potřebné kilometry, proto jsme si řekli, že začneme pomalu. Chtěl jsem se sžívat s charakterem zkoušek a to se dařilo,“ prozradil Filip. Na úvodní zkoušce zajeli Filip s Tomem pátý a na další šestý čas. Třetí erzeta ovšem poznamenala celý výsledek, neboť česko-anglická posádka zůstala na dlouhé minuty stát na erzetě. „Měli jsme problém s řídicí jednotkou. Už před startem zkoušky nám u Fiesty zhasl motor. Ten se podařilo nahodit a vypadalo to, že je vše v pořádku, ale po pár kilometrech zkoušky motor zhasl znovu a nereagoval na mé pokusy o nastartování. Po telefonickém hovoru s Michalem jsme zjistili, že máme vadnou řídicí jednotku a tu jsme dlouhé minuty měnili přímo na erzetě. To nás úplně vyřadilo z boje o dobrý výsledek,“ odhalil problémy příbramský jezdec. Ne nadarmo se říká, že vše špatné je k něčemu dobré. Český jezdec přišel o šanci zabojovat o slušný výsledek, ale tím se zbavil okolního tlaku a mohl jet ve větším klidu. To se možná odrazilo na nejdelší zkoušce rally. Při prvním průjezdu, který se jel za sucha, byli Filip s Tomem ve třídě nejrychlejší a svým soupeřům ujeli o víc jak půl minuty. Podruhé se jelo za deště a tady „obložil“ český jezdec své soupeře dvěma minutami. „Všichni říkali, že nejdelší zkouška je hodně těžká a navíc extrémně dlouhá. Na druhý průjezd navíc pršelo. Mně ale velmi sedla a z vítězství v obou průjezdech mám pochopitelně velkou radost. Kluci ve třídě nezvolili správné tempo a prakticky všichni na této zkoušce chybovali a hodně ztratili,“ usmíval se nad připomenutím nejrychlejších průjezdů Filip Kohn. Pokud tyto dva časy převedeme do hodnocení celé soutěže, tak vězte, že český mladík zajel 30. respektive 27. absolutně nejrychlejší čas. Nově sestavená posádka dokončila první etapu na 7. místě ve třídě WRC3. Filipa s Tomem jistě ještě nyní hodně mrzí dlouhá oprava na třetí zkoušce, neboť kdyby nebyla, byla by posádka jistě „na bedně“. Na kdyby se ale nehraje v žádném sportu, natož v rally. A podobně to cítí i Filip, což dokazuje svými slovy:„První etapa se mi tedy povedla, a pokud odečtu problémy s řídicí jednotkou, tak jsme jeli pěkně.“
Druhá etapa měla v harmonogramu osm rychlostních zkoušek a z pohledu Kohna a Woodburna již tak úspěšná nebyla. Kluci zaznamenali dvakrát šestý čas ve třídě, ale také hororovou situaci. „Na třetí zkoušce etapy, která měřila skoro 22 km, byl asi čtyři kilometry před cílem technický úsek, kde se jelo z kopce mezi velkými kameny a při brzdění praskla kardanka u kloubu převodovky. Aby toho nebylo málo, tak olej z řízení vytekl na horký výfuk a my museli hasit požár. Naštěstí jsme oheň rychle uhasili. Nebylo to zrovna dvakrát příjemné, ale na druhou stranu jsem rád, že se nám to přihodilo v této první sezóně. V té další už budeme chtít výsledky,“ vysvětlil důvod nedokončení etapy Filip Kohn. Pro posádku tedy etapa předčasně skončila a skvělou práci odvedli mechanici, kteří poškozené auto dali do pořádku. Filip s Tomem tudíž mohli pokračovat v závěrečné etapě, byť byli obtěžkáni mnohaminutovými penalizacemi za nedokončenou etapu.
Poslední etapa čítala čtyři zkoušky a ani tady neměl Filip zrovna na růžích ustláno. Na první zkoušce udělal mladý jezdec chybu, sklouzl autem do příkopy a poškodil brzdy. Za erzetou závadu provizorně opravil a soutěž dokončil. Výsledkem nakonec bylo 9. místo ve třídě WRC3 a 53. pozice v absolutní klasifikaci. Důležité jsou ovšem zkušenosti a těch Filip pobral spoustu. A jak hodnotí svůj start na šotolinové soutěži a spolupráci s Tomem Woodburnem? „Myslím, že jsem se naučil spoustu dalších věcí a nasbíral hodně poznatků. Ukázali jsme, že máme dobrou rychlost, a že dokážu jet i hlavou. To, že se občas něco nepovede, to prostě patří k rally. Se spoluprácí s Tomem jsem moc spokojený. Šel jsem do toho s tím, že to bude pro oba poznávací závod. Já jsem jel poprvé šotolinový závod, Tom byl na Sardinii podruhé, navíc jsme jeli nový rozpis. Byla tedy spousta otazníků. Nakonec vše dopadlo dobře, rozpisu jsem rychle porozuměl a velice mi vyhovoval. Jsem nadmíru spokojený a těším se na další spolupráci. Chtěl bych tímto Tomovi poděkovat za perfektní práci v autě. Musím poděkovat také mechanikům, kteří opět odvedli skvělou práci, stejně jako celý tým.“
A co čeká Filipa Kohna v nejbližší době? Pokud se budeme dívat na světové soutěže, tak jej čeká další šotolinový podnik, tentokráte v Estonsku v druhé polovině července. Pro české fanoušky máme ovšem skvělou zprávu. Estonské rally totiž bude předcházet česká rally a Filip s Tomem zde budou startovat. Pro upřesnění, Filip Kohn s Tomášem Střeskou pojedou Rally Bohemia na začátku července.
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.