Další cenné zkušenosti a najeté kilometry si přivezl Filip Kohn ze světa. Tentokráte se postavil na start šotolinové rally na Sardinii, navíc s novým spolujezdcem. I když dvacetiletý mladík dokončil těžkou soutěž díky super rally, na své triko si připsal několik dobrých časů a dvě vyhrané zkoušky.
O rally na Sardinii se říká, že to je jedna z nejtěžších soutěží díky charakteru rychlostních zkoušek. Ale která soutěž je v mistrovství světa lehká… Filip má v letošním roce za úkol poznávat soutěže a sbírat zkušenosti. Na Sardinii to měl o to těžší, že si vedle něj sedl nový spolujezdec, Tom Woodburn. Příbramský mladík se ovšem se vším popasoval velmi dobře a náročnou rally dokončil, ale pojďme pěkně od začátku.
Letošní ročník měl v harmonogramu devatenáct rychlostních zkoušek rozdělených do tří etap. Ve třídě WRC3, kam byli Filip s Tomem a jejich Fordem Fiesta Rally 3 zařazeni, startovalo celkem devět posádek. „Na Sardinii byly velice krásné rychlostní zkoušky. Na jednu stranu jsem se jich trochu obával, neboť charakter erzet není zcela vhodný pro nováčka, jako jsem já. Je tam spousta rizik, např. velkých kamenů na krajnici, jezdí se po úzkých cestách, často přes různé potůčky nebo otevřenými bránami. Moc místa na chyby tam není. Bylo proto velmi důležité uhlídat riziko chyb a s odstupem času mohu říct, že se mi italská soutěž velice líbila,“ podělil se o první dojmy z posledního startu Filip Kohn. První etapa obsahovala sedm rychlostních zkoušek včetně dvou průjezdů nejdelší, 50kilometrové zkoušky Monte Lerno – Sa Conchedda. „Na závod jsme si s trenérem a Michalem Lankem domluvili strategii, které jsme se chtěli držet. Pro mne je důležité najet potřebné kilometry, proto jsme si řekli, že začneme pomalu. Chtěl jsem se sžívat s charakterem zkoušek a to se dařilo,“ prozradil Filip. Na úvodní zkoušce zajeli Filip s Tomem pátý a na další šestý čas. Třetí erzeta ovšem poznamenala celý výsledek, neboť česko-anglická posádka zůstala na dlouhé minuty stát na erzetě. „Měli jsme problém s řídicí jednotkou. Už před startem zkoušky nám u Fiesty zhasl motor. Ten se podařilo nahodit a vypadalo to, že je vše v pořádku, ale po pár kilometrech zkoušky motor zhasl znovu a nereagoval na mé pokusy o nastartování. Po telefonickém hovoru s Michalem jsme zjistili, že máme vadnou řídicí jednotku a tu jsme dlouhé minuty měnili přímo na erzetě. To nás úplně vyřadilo z boje o dobrý výsledek,“ odhalil problémy příbramský jezdec. Ne nadarmo se říká, že vše špatné je k něčemu dobré. Český jezdec přišel o šanci zabojovat o slušný výsledek, ale tím se zbavil okolního tlaku a mohl jet ve větším klidu. To se možná odrazilo na nejdelší zkoušce rally. Při prvním průjezdu, který se jel za sucha, byli Filip s Tomem ve třídě nejrychlejší a svým soupeřům ujeli o víc jak půl minuty. Podruhé se jelo za deště a tady „obložil“ český jezdec své soupeře dvěma minutami. „Všichni říkali, že nejdelší zkouška je hodně těžká a navíc extrémně dlouhá. Na druhý průjezd navíc pršelo. Mně ale velmi sedla a z vítězství v obou průjezdech mám pochopitelně velkou radost. Kluci ve třídě nezvolili správné tempo a prakticky všichni na této zkoušce chybovali a hodně ztratili,“ usmíval se nad připomenutím nejrychlejších průjezdů Filip Kohn. Pokud tyto dva časy převedeme do hodnocení celé soutěže, tak vězte, že český mladík zajel 30. respektive 27. absolutně nejrychlejší čas. Nově sestavená posádka dokončila první etapu na 7. místě ve třídě WRC3. Filipa s Tomem jistě ještě nyní hodně mrzí dlouhá oprava na třetí zkoušce, neboť kdyby nebyla, byla by posádka jistě „na bedně“. Na kdyby se ale nehraje v žádném sportu, natož v rally. A podobně to cítí i Filip, což dokazuje svými slovy:„První etapa se mi tedy povedla, a pokud odečtu problémy s řídicí jednotkou, tak jsme jeli pěkně.“
Druhá etapa měla v harmonogramu osm rychlostních zkoušek a z pohledu Kohna a Woodburna již tak úspěšná nebyla. Kluci zaznamenali dvakrát šestý čas ve třídě, ale také hororovou situaci. „Na třetí zkoušce etapy, která měřila skoro 22 km, byl asi čtyři kilometry před cílem technický úsek, kde se jelo z kopce mezi velkými kameny a při brzdění praskla kardanka u kloubu převodovky. Aby toho nebylo málo, tak olej z řízení vytekl na horký výfuk a my museli hasit požár. Naštěstí jsme oheň rychle uhasili. Nebylo to zrovna dvakrát příjemné, ale na druhou stranu jsem rád, že se nám to přihodilo v této první sezóně. V té další už budeme chtít výsledky,“ vysvětlil důvod nedokončení etapy Filip Kohn. Pro posádku tedy etapa předčasně skončila a skvělou práci odvedli mechanici, kteří poškozené auto dali do pořádku. Filip s Tomem tudíž mohli pokračovat v závěrečné etapě, byť byli obtěžkáni mnohaminutovými penalizacemi za nedokončenou etapu.
Poslední etapa čítala čtyři zkoušky a ani tady neměl Filip zrovna na růžích ustláno. Na první zkoušce udělal mladý jezdec chybu, sklouzl autem do příkopy a poškodil brzdy. Za erzetou závadu provizorně opravil a soutěž dokončil. Výsledkem nakonec bylo 9. místo ve třídě WRC3 a 53. pozice v absolutní klasifikaci. Důležité jsou ovšem zkušenosti a těch Filip pobral spoustu. A jak hodnotí svůj start na šotolinové soutěži a spolupráci s Tomem Woodburnem? „Myslím, že jsem se naučil spoustu dalších věcí a nasbíral hodně poznatků. Ukázali jsme, že máme dobrou rychlost, a že dokážu jet i hlavou. To, že se občas něco nepovede, to prostě patří k rally. Se spoluprácí s Tomem jsem moc spokojený. Šel jsem do toho s tím, že to bude pro oba poznávací závod. Já jsem jel poprvé šotolinový závod, Tom byl na Sardinii podruhé, navíc jsme jeli nový rozpis. Byla tedy spousta otazníků. Nakonec vše dopadlo dobře, rozpisu jsem rychle porozuměl a velice mi vyhovoval. Jsem nadmíru spokojený a těším se na další spolupráci. Chtěl bych tímto Tomovi poděkovat za perfektní práci v autě. Musím poděkovat také mechanikům, kteří opět odvedli skvělou práci, stejně jako celý tým.“
A co čeká Filipa Kohna v nejbližší době? Pokud se budeme dívat na světové soutěže, tak jej čeká další šotolinový podnik, tentokráte v Estonsku v druhé polovině července. Pro české fanoušky máme ovšem skvělou zprávu. Estonské rally totiž bude předcházet česká rally a Filip s Tomem zde budou startovat. Pro upřesnění, Filip Kohn s Tomášem Střeskou pojedou Rally Bohemia na začátku července.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.