Další cenné zkušenosti a najeté kilometry si přivezl Filip Kohn ze světa. Tentokráte se postavil na start šotolinové rally na Sardinii, navíc s novým spolujezdcem. I když dvacetiletý mladík dokončil těžkou soutěž díky super rally, na své triko si připsal několik dobrých časů a dvě vyhrané zkoušky.
O rally na Sardinii se říká, že to je jedna z nejtěžších soutěží díky charakteru rychlostních zkoušek. Ale která soutěž je v mistrovství světa lehká… Filip má v letošním roce za úkol poznávat soutěže a sbírat zkušenosti. Na Sardinii to měl o to těžší, že si vedle něj sedl nový spolujezdec, Tom Woodburn. Příbramský mladík se ovšem se vším popasoval velmi dobře a náročnou rally dokončil, ale pojďme pěkně od začátku.
Letošní ročník měl v harmonogramu devatenáct rychlostních zkoušek rozdělených do tří etap. Ve třídě WRC3, kam byli Filip s Tomem a jejich Fordem Fiesta Rally 3 zařazeni, startovalo celkem devět posádek. „Na Sardinii byly velice krásné rychlostní zkoušky. Na jednu stranu jsem se jich trochu obával, neboť charakter erzet není zcela vhodný pro nováčka, jako jsem já. Je tam spousta rizik, např. velkých kamenů na krajnici, jezdí se po úzkých cestách, často přes různé potůčky nebo otevřenými bránami. Moc místa na chyby tam není. Bylo proto velmi důležité uhlídat riziko chyb a s odstupem času mohu říct, že se mi italská soutěž velice líbila,“ podělil se o první dojmy z posledního startu Filip Kohn. První etapa obsahovala sedm rychlostních zkoušek včetně dvou průjezdů nejdelší, 50kilometrové zkoušky Monte Lerno – Sa Conchedda. „Na závod jsme si s trenérem a Michalem Lankem domluvili strategii, které jsme se chtěli držet. Pro mne je důležité najet potřebné kilometry, proto jsme si řekli, že začneme pomalu. Chtěl jsem se sžívat s charakterem zkoušek a to se dařilo,“ prozradil Filip. Na úvodní zkoušce zajeli Filip s Tomem pátý a na další šestý čas. Třetí erzeta ovšem poznamenala celý výsledek, neboť česko-anglická posádka zůstala na dlouhé minuty stát na erzetě. „Měli jsme problém s řídicí jednotkou. Už před startem zkoušky nám u Fiesty zhasl motor. Ten se podařilo nahodit a vypadalo to, že je vše v pořádku, ale po pár kilometrech zkoušky motor zhasl znovu a nereagoval na mé pokusy o nastartování. Po telefonickém hovoru s Michalem jsme zjistili, že máme vadnou řídicí jednotku a tu jsme dlouhé minuty měnili přímo na erzetě. To nás úplně vyřadilo z boje o dobrý výsledek,“ odhalil problémy příbramský jezdec. Ne nadarmo se říká, že vše špatné je k něčemu dobré. Český jezdec přišel o šanci zabojovat o slušný výsledek, ale tím se zbavil okolního tlaku a mohl jet ve větším klidu. To se možná odrazilo na nejdelší zkoušce rally. Při prvním průjezdu, který se jel za sucha, byli Filip s Tomem ve třídě nejrychlejší a svým soupeřům ujeli o víc jak půl minuty. Podruhé se jelo za deště a tady „obložil“ český jezdec své soupeře dvěma minutami. „Všichni říkali, že nejdelší zkouška je hodně těžká a navíc extrémně dlouhá. Na druhý průjezd navíc pršelo. Mně ale velmi sedla a z vítězství v obou průjezdech mám pochopitelně velkou radost. Kluci ve třídě nezvolili správné tempo a prakticky všichni na této zkoušce chybovali a hodně ztratili,“ usmíval se nad připomenutím nejrychlejších průjezdů Filip Kohn. Pokud tyto dva časy převedeme do hodnocení celé soutěže, tak vězte, že český mladík zajel 30. respektive 27. absolutně nejrychlejší čas. Nově sestavená posádka dokončila první etapu na 7. místě ve třídě WRC3. Filipa s Tomem jistě ještě nyní hodně mrzí dlouhá oprava na třetí zkoušce, neboť kdyby nebyla, byla by posádka jistě „na bedně“. Na kdyby se ale nehraje v žádném sportu, natož v rally. A podobně to cítí i Filip, což dokazuje svými slovy:„První etapa se mi tedy povedla, a pokud odečtu problémy s řídicí jednotkou, tak jsme jeli pěkně.“
Druhá etapa měla v harmonogramu osm rychlostních zkoušek a z pohledu Kohna a Woodburna již tak úspěšná nebyla. Kluci zaznamenali dvakrát šestý čas ve třídě, ale také hororovou situaci. „Na třetí zkoušce etapy, která měřila skoro 22 km, byl asi čtyři kilometry před cílem technický úsek, kde se jelo z kopce mezi velkými kameny a při brzdění praskla kardanka u kloubu převodovky. Aby toho nebylo málo, tak olej z řízení vytekl na horký výfuk a my museli hasit požár. Naštěstí jsme oheň rychle uhasili. Nebylo to zrovna dvakrát příjemné, ale na druhou stranu jsem rád, že se nám to přihodilo v této první sezóně. V té další už budeme chtít výsledky,“ vysvětlil důvod nedokončení etapy Filip Kohn. Pro posádku tedy etapa předčasně skončila a skvělou práci odvedli mechanici, kteří poškozené auto dali do pořádku. Filip s Tomem tudíž mohli pokračovat v závěrečné etapě, byť byli obtěžkáni mnohaminutovými penalizacemi za nedokončenou etapu.
Poslední etapa čítala čtyři zkoušky a ani tady neměl Filip zrovna na růžích ustláno. Na první zkoušce udělal mladý jezdec chybu, sklouzl autem do příkopy a poškodil brzdy. Za erzetou závadu provizorně opravil a soutěž dokončil. Výsledkem nakonec bylo 9. místo ve třídě WRC3 a 53. pozice v absolutní klasifikaci. Důležité jsou ovšem zkušenosti a těch Filip pobral spoustu. A jak hodnotí svůj start na šotolinové soutěži a spolupráci s Tomem Woodburnem? „Myslím, že jsem se naučil spoustu dalších věcí a nasbíral hodně poznatků. Ukázali jsme, že máme dobrou rychlost, a že dokážu jet i hlavou. To, že se občas něco nepovede, to prostě patří k rally. Se spoluprácí s Tomem jsem moc spokojený. Šel jsem do toho s tím, že to bude pro oba poznávací závod. Já jsem jel poprvé šotolinový závod, Tom byl na Sardinii podruhé, navíc jsme jeli nový rozpis. Byla tedy spousta otazníků. Nakonec vše dopadlo dobře, rozpisu jsem rychle porozuměl a velice mi vyhovoval. Jsem nadmíru spokojený a těším se na další spolupráci. Chtěl bych tímto Tomovi poděkovat za perfektní práci v autě. Musím poděkovat také mechanikům, kteří opět odvedli skvělou práci, stejně jako celý tým.“
A co čeká Filipa Kohna v nejbližší době? Pokud se budeme dívat na světové soutěže, tak jej čeká další šotolinový podnik, tentokráte v Estonsku v druhé polovině července. Pro české fanoušky máme ovšem skvělou zprávu. Estonské rally totiž bude předcházet česká rally a Filip s Tomem zde budou startovat. Pro upřesnění, Filip Kohn s Tomášem Střeskou pojedou Rally Bohemia na začátku července.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.