V seznamu přihlášených posádek na letošní ročník Kowax Valašské rally ValMez 2023 překvapivě najdeme i posádku Jan Černý – Petr Černohorský.
Přihlášeni jsou s vozidlem Hyundai i20N Rally 2 za soutěžícího EVROFIN Racing. Při neúčasti posádky na letošním Rallye Monte-Carlo a po dvou startech v Rakousku s vozidlem Opel Corsa Proto by se posádka měla představit po roční pauze v úvodním podniku MČR v rally.
Překvapením není jen start samotný, ale také volba vozu. Můžeš nám k tomu něco říci?
"Letošní rok je pro mne zatím takový zvláštní a nemám nouzi o různá překvapení. Hned prvním překvapením bylo zjištění, že jsme jedinou přihlášenou posádkou v kategorii WRC3 na Rally Monte Carlo. Chvíli jsme zvažovali, zda na Monte startovat. Nakonec jsme se ale pořadatelům omluvili, protože jsme nechtěli startovat na závodě bez soupeřů v naší kategorii. Sezónu jsme zahájili na Jänner Rallye, kde jsme se představili s úplně novým vozem Opel Corsa Proto týmu KRTZ Motosrport. Tento tým mne požádal o pomoc při vývoji vozu a tím mi také umožnil tento start. Přes nějaké problémy s technikou jsem byl s autem velmi spokojený, a tak jsme se na žádost týmu objevili o víkendu i na Rebenland Rallye. Soutěž nedopadla dle očekávání, když jsme museli odstoupit pro poruchu převodovky. Soutěž je to ale nádherná a já byl rád za možnost odjet další ostré kilometry. Snad příště budeme mít více štěstí."
A jak vznikl váš start na Valašce?
"To hodně souvisí s naším neuskutečněným startem na Rallye Monte-Carlo. Jedním z partnerů, který nás chtěl na Monte podpořit, je Milan Poživil. Ten vlastní společnost EVROFIN a sám také startuje v domácím šampionátu. Několik posledních let spolu spolupracujeme a hodně komunikujeme o věcech okolo rally. Milan nám pomohl i loni na začátku sezóny, když byl mezi partnery, kteří nám umožnili start na Monte 2022. Byli jsme domluveni i na podpoře pro letošní Monte. Když jsme letos start odvolali, Milan mi navrhl, abych se objevil zase v domácím šampionátu."
A proč s Hyundai i20N Rally2?
"Už jsem zmínil, že letošní rok je rokem různých překvapení. V zahraničí jsem měl možnost tento vůz testovat a byl jsem příjemně překvapen. Tak jsme zkusili oslovit Martina Vlčka. Hyundai i20N Rally2 je velmi konkurenceschopné auto, o čemž svědčí některé výsledky, např. nedávné vítězství Haydena Paddona na Mistrovství Evropy v Portugalsku. Martin měl na Valašku auto volné, tak jsme to během pár dnů vše dali dohromady. Poděkovat musím i Martinovi, který nám s tímto startem také pomůže. Nabízí se otázka, jestli to bude jenom jednorázová spolupráce, nebo jestli se objevíš v MČR častěji. Sám ještě nevím. Rád bych odjel další dva podniky MČR a ukázal se tak opět více i na české scéně. Není však tajemství, že vše je závislé na finanční podpoře našich partnerů. Je opravdu obtížné financovat projekty tak, jak bychom si představovali."
A objevíš se letos ve WRC 3?
"V loňském roce jsem odjel závody v kategorii WRC3 především s podporou Jána Miloně a slovenského Jantar teamu. Původně to vypadalo, že i letošní rok bude ve znamení Mistrovství světa. Plánovali jsme, že zabojujeme o celkové vítezství v kategorii WRC3. Vloni mi titul unikl o 9 vteřin na poslední soutěži ve Španělsku. Dokonce jsme na začátku roku pořídili další vůz Ford Fiesta Rally3, abych mohl startovat nezávisle na Filipovi Kohnovi. V současné době to vypadá, že v letošním roce bude spolupráce s Jantar team omezenější. Na MS se budu objevovat jen jako mentor Filipa Kohna, stejně jako ve Švédsku."
Něco dalšího ale jistě chystáš…
"Většina jezdců ti řekne, že má své sny. Ten můj je stále stejný, a to vrátit se do Mistrovství světa. Pracuji na tom, ale jaká cesta se mně k tomu otvírá, zatím nemohu prozradit. Priorita je nyní Valašská Rally. Na ní se moc těším a chtěl bych na ní všechny fanoušky pozvat. Věřím, že pár dní po Valašce se všichni fanoušci dozví, kde bych se měl letos primárně objevit. A asi budou i trochu překvapeni…"
Zdroj: TZ
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.