V seznamu přihlášených posádek na letošní ročník Kowax Valašské rally ValMez 2023 překvapivě najdeme i posádku Jan Černý – Petr Černohorský.
Přihlášeni jsou s vozidlem Hyundai i20N Rally 2 za soutěžícího EVROFIN Racing. Při neúčasti posádky na letošním Rallye Monte-Carlo a po dvou startech v Rakousku s vozidlem Opel Corsa Proto by se posádka měla představit po roční pauze v úvodním podniku MČR v rally.
Překvapením není jen start samotný, ale také volba vozu. Můžeš nám k tomu něco říci?
"Letošní rok je pro mne zatím takový zvláštní a nemám nouzi o různá překvapení. Hned prvním překvapením bylo zjištění, že jsme jedinou přihlášenou posádkou v kategorii WRC3 na Rally Monte Carlo. Chvíli jsme zvažovali, zda na Monte startovat. Nakonec jsme se ale pořadatelům omluvili, protože jsme nechtěli startovat na závodě bez soupeřů v naší kategorii. Sezónu jsme zahájili na Jänner Rallye, kde jsme se představili s úplně novým vozem Opel Corsa Proto týmu KRTZ Motosrport. Tento tým mne požádal o pomoc při vývoji vozu a tím mi také umožnil tento start. Přes nějaké problémy s technikou jsem byl s autem velmi spokojený, a tak jsme se na žádost týmu objevili o víkendu i na Rebenland Rallye. Soutěž nedopadla dle očekávání, když jsme museli odstoupit pro poruchu převodovky. Soutěž je to ale nádherná a já byl rád za možnost odjet další ostré kilometry. Snad příště budeme mít více štěstí."
A jak vznikl váš start na Valašce?
"To hodně souvisí s naším neuskutečněným startem na Rallye Monte-Carlo. Jedním z partnerů, který nás chtěl na Monte podpořit, je Milan Poživil. Ten vlastní společnost EVROFIN a sám také startuje v domácím šampionátu. Několik posledních let spolu spolupracujeme a hodně komunikujeme o věcech okolo rally. Milan nám pomohl i loni na začátku sezóny, když byl mezi partnery, kteří nám umožnili start na Monte 2022. Byli jsme domluveni i na podpoře pro letošní Monte. Když jsme letos start odvolali, Milan mi navrhl, abych se objevil zase v domácím šampionátu."
A proč s Hyundai i20N Rally2?
"Už jsem zmínil, že letošní rok je rokem různých překvapení. V zahraničí jsem měl možnost tento vůz testovat a byl jsem příjemně překvapen. Tak jsme zkusili oslovit Martina Vlčka. Hyundai i20N Rally2 je velmi konkurenceschopné auto, o čemž svědčí některé výsledky, např. nedávné vítězství Haydena Paddona na Mistrovství Evropy v Portugalsku. Martin měl na Valašku auto volné, tak jsme to během pár dnů vše dali dohromady. Poděkovat musím i Martinovi, který nám s tímto startem také pomůže. Nabízí se otázka, jestli to bude jenom jednorázová spolupráce, nebo jestli se objevíš v MČR častěji. Sám ještě nevím. Rád bych odjel další dva podniky MČR a ukázal se tak opět více i na české scéně. Není však tajemství, že vše je závislé na finanční podpoře našich partnerů. Je opravdu obtížné financovat projekty tak, jak bychom si představovali."
A objevíš se letos ve WRC 3?
"V loňském roce jsem odjel závody v kategorii WRC3 především s podporou Jána Miloně a slovenského Jantar teamu. Původně to vypadalo, že i letošní rok bude ve znamení Mistrovství světa. Plánovali jsme, že zabojujeme o celkové vítezství v kategorii WRC3. Vloni mi titul unikl o 9 vteřin na poslední soutěži ve Španělsku. Dokonce jsme na začátku roku pořídili další vůz Ford Fiesta Rally3, abych mohl startovat nezávisle na Filipovi Kohnovi. V současné době to vypadá, že v letošním roce bude spolupráce s Jantar team omezenější. Na MS se budu objevovat jen jako mentor Filipa Kohna, stejně jako ve Švédsku."
Něco dalšího ale jistě chystáš…
"Většina jezdců ti řekne, že má své sny. Ten můj je stále stejný, a to vrátit se do Mistrovství světa. Pracuji na tom, ale jaká cesta se mně k tomu otvírá, zatím nemohu prozradit. Priorita je nyní Valašská Rally. Na ní se moc těším a chtěl bych na ní všechny fanoušky pozvat. Věřím, že pár dní po Valašce se všichni fanoušci dozví, kde bych se měl letos primárně objevit. A asi budou i trochu překvapeni…"
Zdroj: TZ
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.