V seznamu přihlášených posádek na letošní ročník Kowax Valašské rally ValMez 2023 překvapivě najdeme i posádku Jan Černý – Petr Černohorský.
Přihlášeni jsou s vozidlem Hyundai i20N Rally 2 za soutěžícího EVROFIN Racing. Při neúčasti posádky na letošním Rallye Monte-Carlo a po dvou startech v Rakousku s vozidlem Opel Corsa Proto by se posádka měla představit po roční pauze v úvodním podniku MČR v rally.
Překvapením není jen start samotný, ale také volba vozu. Můžeš nám k tomu něco říci?
"Letošní rok je pro mne zatím takový zvláštní a nemám nouzi o různá překvapení. Hned prvním překvapením bylo zjištění, že jsme jedinou přihlášenou posádkou v kategorii WRC3 na Rally Monte Carlo. Chvíli jsme zvažovali, zda na Monte startovat. Nakonec jsme se ale pořadatelům omluvili, protože jsme nechtěli startovat na závodě bez soupeřů v naší kategorii. Sezónu jsme zahájili na Jänner Rallye, kde jsme se představili s úplně novým vozem Opel Corsa Proto týmu KRTZ Motosrport. Tento tým mne požádal o pomoc při vývoji vozu a tím mi také umožnil tento start. Přes nějaké problémy s technikou jsem byl s autem velmi spokojený, a tak jsme se na žádost týmu objevili o víkendu i na Rebenland Rallye. Soutěž nedopadla dle očekávání, když jsme museli odstoupit pro poruchu převodovky. Soutěž je to ale nádherná a já byl rád za možnost odjet další ostré kilometry. Snad příště budeme mít více štěstí."
A jak vznikl váš start na Valašce?
"To hodně souvisí s naším neuskutečněným startem na Rallye Monte-Carlo. Jedním z partnerů, který nás chtěl na Monte podpořit, je Milan Poživil. Ten vlastní společnost EVROFIN a sám také startuje v domácím šampionátu. Několik posledních let spolu spolupracujeme a hodně komunikujeme o věcech okolo rally. Milan nám pomohl i loni na začátku sezóny, když byl mezi partnery, kteří nám umožnili start na Monte 2022. Byli jsme domluveni i na podpoře pro letošní Monte. Když jsme letos start odvolali, Milan mi navrhl, abych se objevil zase v domácím šampionátu."
A proč s Hyundai i20N Rally2?
"Už jsem zmínil, že letošní rok je rokem různých překvapení. V zahraničí jsem měl možnost tento vůz testovat a byl jsem příjemně překvapen. Tak jsme zkusili oslovit Martina Vlčka. Hyundai i20N Rally2 je velmi konkurenceschopné auto, o čemž svědčí některé výsledky, např. nedávné vítězství Haydena Paddona na Mistrovství Evropy v Portugalsku. Martin měl na Valašku auto volné, tak jsme to během pár dnů vše dali dohromady. Poděkovat musím i Martinovi, který nám s tímto startem také pomůže. Nabízí se otázka, jestli to bude jenom jednorázová spolupráce, nebo jestli se objevíš v MČR častěji. Sám ještě nevím. Rád bych odjel další dva podniky MČR a ukázal se tak opět více i na české scéně. Není však tajemství, že vše je závislé na finanční podpoře našich partnerů. Je opravdu obtížné financovat projekty tak, jak bychom si představovali."
A objevíš se letos ve WRC 3?
"V loňském roce jsem odjel závody v kategorii WRC3 především s podporou Jána Miloně a slovenského Jantar teamu. Původně to vypadalo, že i letošní rok bude ve znamení Mistrovství světa. Plánovali jsme, že zabojujeme o celkové vítezství v kategorii WRC3. Vloni mi titul unikl o 9 vteřin na poslední soutěži ve Španělsku. Dokonce jsme na začátku roku pořídili další vůz Ford Fiesta Rally3, abych mohl startovat nezávisle na Filipovi Kohnovi. V současné době to vypadá, že v letošním roce bude spolupráce s Jantar team omezenější. Na MS se budu objevovat jen jako mentor Filipa Kohna, stejně jako ve Švédsku."
Něco dalšího ale jistě chystáš…
"Většina jezdců ti řekne, že má své sny. Ten můj je stále stejný, a to vrátit se do Mistrovství světa. Pracuji na tom, ale jaká cesta se mně k tomu otvírá, zatím nemohu prozradit. Priorita je nyní Valašská Rally. Na ní se moc těším a chtěl bych na ní všechny fanoušky pozvat. Věřím, že pár dní po Valašce se všichni fanoušci dozví, kde bych se měl letos primárně objevit. A asi budou i trochu překvapeni…"
Zdroj: TZ
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.