Poslední letošní setkání „komveťáků“ proběhlo druhou prosincovou sobotu opět na kopřivnickém polygonu. Krátce před závodem se nad Moravou přehnala sněhová přeháňka a úspěšně pokryla trať rychlostní zkoušky.
Sněhu nebylo moc, ale i to málo stačilo, aby pěkně potrápilo jezdce. Vedle nechtěného klouzání, občas zaduněla svodidla a sem tam se upravovaly i karoserie. Přesto bylo na jezdcích vidět, že je jízda na kluzkém a rozmáčeném povrchu baví. Do Kopřivnice si tentokrát našla cestu necelá třicítka startujících, pro které byla připravena trať dlouhá 7 km. A jak je již na Rally Monte Komvet zvykem, tři průjezdy se jely v jenom a tři v druhém směru, přičemž poslední erzeta se jela za tmy.
Opět bylo šest kategorií, přičemž v té první, 4x2 Race, byly pouze dvě posádky. Lepším se ukázal ve všech jízdách Michal Nečas s Hondou Civic. Jiří Mencler se Škodou Felicia zaostal za vítězem o necelých pět minut, ale pocit z pěkného svezení mu to nijak neubralo.
Ve třídě 4x2 Race nad 1600 byli přihlášeni čtyři jezdci. Soutěž velice rychle skončila pro Jirku Adamce, který neodstartoval ani do první měřené erzety. Po úspěšném startu o týden dříve na Mikuláš rally ve Slušovicích se chtěl hezky svést na polygonu Radim Benš s dieselovým Seatem Ibiza. Z původního testování vozu se ale vyklubalo lehké trápení a tak Benš po třech erzetách další jízdy odpískal. Další dva jezdci již byli úspěšní. Martin Sedlák při listopadovém zápolení obsadil ve třídě stříbrnou příčku a stejného umístění dosáhl i v prosinci. O 26 vteřin byl rychlejší Miroslav Šopík s Fordem Fiesta a krom hřejivých pocitů z adrenalinových jízd si domů dovezl i pohár za vítězství ve třídě.
Ve třídě sériových dvoukolek 4x2 Série dorazili do Kopřivnice tři jezdci. Po trénincích ovšem pro dvě posádky závod rychle skončil. Karel Zedek s Fiestou i Jan Raušer s VW Golf totiž odstoupili na technické problémy. Petr Toušek s BMW 318 tedy velice rychle přišel o soupeře a tak si závod užíval. Jeho vítězná jízda dveřmi napřed byla oku lahodící. „Bylo to doslova boží (smích). Super svezení a ještě teď jsem z toho hotový. Brutálně jsem si to užíval. Jediné co mne mrzelo, bylo, že v listopadu bylo v mé třídě dvanáct aut, kdežto teď jsem zůstal ve třídě sám. Ale i tak super,“ podělil se o dojmy po závodě Petr Toušek.
Nyní už jsme u vozů s pohonem všech kol a třídě 4x4 Race. Tady se přihlásilo do prosincového závodu deset jezdců. Opět dominovaly vozy Mitsubishi a Subaru, ale na polygon přijela i jedna Mazda 323 a replika Octavie WRC. Bylo zajímavé sledovat, jak se jezdci v silných vozech potýkají s kluzkou tratí. Někdy to byly kontrolované smyky, někdy vítězilo auto nad jezdci. Dvě posádky závod nedokončily. Ze Žiliny si udělal výlet do Kopřivnice Erik Frgal se Subaru. Slovenského jezdce vyřadily v první polovině soutěže z dalších jízd technické problémy. Jen o dvě zkoušky dál se dostal Miloš Nováček s Mazdou. Miloš přijel hlavně do Kopřivnice otestovat nový vůz, což splnilo účel, a tak podvečerní a noční zkoušky vynechal. Osmou příčku obsadil Jan Hrachovec s replikou WRC, sedmý dokončil závod Víťa Martinovský se Subaru a šestý Zdeněk Trnka s Mitsubishi. Premiérový start na sněhu si odbyla Kristýna „Kiki“ Fillová a v cíli z toho byla pátá příčka. O dvanáct vteřin a jednu příčku byl lepší čtvrtý Lukáš Vacek se Subaru. Zajímavý souboj svedli o druhé místo Jaroslav Kašpar a Jaroslav Podešva. Lépe začal Podešva, ale Kašpar jej rychle stahoval. O výsledku nakonec rozhodla desetivteřinová penalizace pro Kašpara a drtivý závěr Podešvy. Na vyhrané zkoušky byl lepší Kašpar v poměru 3:2, ale čas hovořil pro Podešvu. Takže v cíli nakonec Kašpar (Mitsubishi) třetí a Podešva (Subaru) druhý. Nejrychlejším ve třídě a zároveň pět nejrychlejších časů si připsal David Komárek. „Na první dvě erzety jsem zvolil špatné gumy s hroty. Bohužel ztráta na mokrém asfaltu byla tak velká, že jsem ji nebyl schopný na ledu a sněhu stáhnout. Takže úvod docela bída. Pak jsem přezul a okamžitě to bylo lepší, jenže 500 m před cílem třetí zkoušky jsem roztrhl přední diferenciál a dojel do cíle krokem. Kika bohužel kvůli tomu nejela RZ 3 a tak její výsledek byl taky špatný. Na poslední tři erzety jsem pořádně zabral, abych si neudělal na vlastním závodě ostudu (smích). Kika jela vlastně úplně poprvé na takto těžkém povrchu, jela na jistotu a postupně zrychlovala. Jinak musím pochválit pořadatele za skvěle odvedenou práci na trati zkoušek, měli to tentokrát hodně těžké,“ zhodnotil prosincový start David Komárek. Už jsme si zvykli, že David si z vlastního závodu poháry domů nevozí, takže tím se pořadí posunulo – zvítězil Podešva, druhý byl Kašpar a třetí Vacek.
Sériových čtyřkolek se ve třídě 4x4 Série sešlo osm. Daniel Tasáry a Honza Veselý ovšem odjeli pouze jednu zkoušku a dále nepokračovali. Šestý dokončil rally Jirka Špalek (Toyota), pátý Robert Mieres (Mitsubishi) a čtvrtý Tomáš Slavíček s dalším Yarisem. Pohár za třetí místo si odvezl Marek Stloukal, jenž se v Kopřivnici představil s Mercedesem A45 AMG. Pro stříbrný pohár si došel po závodě, stejně jako při listopadovém setkání, Jirka Kratochvíl s VW Golf. Vítězem třídy se stal Jan Procházka startující s Toyotou Yaris GR, kterému patří i všechny nejrychlejší časy v soutěži. „Do Kopřivnice jsem jel s tím, že otestuji nově vylepšené auto o sekvenční převodovku. Na Komvet rally je trať vždy hezky připravená, ale vlivem počasí byl na větší části mokrý těžký sníh, který se vyjížděl do mokrých kolejí a břečky, na které nefungují žádné pneumatiky na 100 %. Výsledkem bylo pro mě velmi dobré 2. místo za Davidem Komárkem, se ztrátou 9 vteřin po šesti zkouškách“, uvedl Jan Procházka.
Poslední třídou byla třída FIA. Tady startoval jeden vůz Opel Adam cup a v něm dva jezdci. Interní týmový souboj vyzněl lépe pro Honzu Wagenknechta, jenž porazil o necelé dvě minuty Michala Navrátila.
Poslední ohlédnutí za prosincovým závodem patří absolutní klasifikaci. Celý závod úspěšně absolvovalo 21 jezdců a my přiblížíme TOP 5. A první pohled napověděl, že za těžkých podmínek se sériové vozy hodně přiblížily těm závodním. Pátý dokončil závod Tomáš Slavíček, čtvrtý byl Marek Stloukal a třetí Jirka Kratochvíl. Honza Procházka předvedl na sněhu skvělý výkon a na jeho dobré náladě mu neubralo ani drobné políbené svodidel. Dlouho byl na čele výsledkové listiny a o konečné prvenství přišel až v poslední erzetě. O devět vteřin jej překonal David Komárek. Ale již jednou bylo napsáno, že David Komárek nebere poháry a tedy konečné pořadí je – třetí Stloukal, druhý Kratochvíl a vítězem se stal Procházka.
Sezona 2022 je pro jezdce z Rally Monte Komvet ukončena. Ale jezdci nejsou rádi, když je nesvrbí volant v rukou, takže už nyní se plánuje další setkání. To se uskuteční v únoru.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.