Poslední letošní setkání „komveťáků“ proběhlo druhou prosincovou sobotu opět na kopřivnickém polygonu. Krátce před závodem se nad Moravou přehnala sněhová přeháňka a úspěšně pokryla trať rychlostní zkoušky.
Sněhu nebylo moc, ale i to málo stačilo, aby pěkně potrápilo jezdce. Vedle nechtěného klouzání, občas zaduněla svodidla a sem tam se upravovaly i karoserie. Přesto bylo na jezdcích vidět, že je jízda na kluzkém a rozmáčeném povrchu baví. Do Kopřivnice si tentokrát našla cestu necelá třicítka startujících, pro které byla připravena trať dlouhá 7 km. A jak je již na Rally Monte Komvet zvykem, tři průjezdy se jely v jenom a tři v druhém směru, přičemž poslední erzeta se jela za tmy.
Opět bylo šest kategorií, přičemž v té první, 4x2 Race, byly pouze dvě posádky. Lepším se ukázal ve všech jízdách Michal Nečas s Hondou Civic. Jiří Mencler se Škodou Felicia zaostal za vítězem o necelých pět minut, ale pocit z pěkného svezení mu to nijak neubralo.
Ve třídě 4x2 Race nad 1600 byli přihlášeni čtyři jezdci. Soutěž velice rychle skončila pro Jirku Adamce, který neodstartoval ani do první měřené erzety. Po úspěšném startu o týden dříve na Mikuláš rally ve Slušovicích se chtěl hezky svést na polygonu Radim Benš s dieselovým Seatem Ibiza. Z původního testování vozu se ale vyklubalo lehké trápení a tak Benš po třech erzetách další jízdy odpískal. Další dva jezdci již byli úspěšní. Martin Sedlák při listopadovém zápolení obsadil ve třídě stříbrnou příčku a stejného umístění dosáhl i v prosinci. O 26 vteřin byl rychlejší Miroslav Šopík s Fordem Fiesta a krom hřejivých pocitů z adrenalinových jízd si domů dovezl i pohár za vítězství ve třídě.
Ve třídě sériových dvoukolek 4x2 Série dorazili do Kopřivnice tři jezdci. Po trénincích ovšem pro dvě posádky závod rychle skončil. Karel Zedek s Fiestou i Jan Raušer s VW Golf totiž odstoupili na technické problémy. Petr Toušek s BMW 318 tedy velice rychle přišel o soupeře a tak si závod užíval. Jeho vítězná jízda dveřmi napřed byla oku lahodící. „Bylo to doslova boží (smích). Super svezení a ještě teď jsem z toho hotový. Brutálně jsem si to užíval. Jediné co mne mrzelo, bylo, že v listopadu bylo v mé třídě dvanáct aut, kdežto teď jsem zůstal ve třídě sám. Ale i tak super,“ podělil se o dojmy po závodě Petr Toušek.
Nyní už jsme u vozů s pohonem všech kol a třídě 4x4 Race. Tady se přihlásilo do prosincového závodu deset jezdců. Opět dominovaly vozy Mitsubishi a Subaru, ale na polygon přijela i jedna Mazda 323 a replika Octavie WRC. Bylo zajímavé sledovat, jak se jezdci v silných vozech potýkají s kluzkou tratí. Někdy to byly kontrolované smyky, někdy vítězilo auto nad jezdci. Dvě posádky závod nedokončily. Ze Žiliny si udělal výlet do Kopřivnice Erik Frgal se Subaru. Slovenského jezdce vyřadily v první polovině soutěže z dalších jízd technické problémy. Jen o dvě zkoušky dál se dostal Miloš Nováček s Mazdou. Miloš přijel hlavně do Kopřivnice otestovat nový vůz, což splnilo účel, a tak podvečerní a noční zkoušky vynechal. Osmou příčku obsadil Jan Hrachovec s replikou WRC, sedmý dokončil závod Víťa Martinovský se Subaru a šestý Zdeněk Trnka s Mitsubishi. Premiérový start na sněhu si odbyla Kristýna „Kiki“ Fillová a v cíli z toho byla pátá příčka. O dvanáct vteřin a jednu příčku byl lepší čtvrtý Lukáš Vacek se Subaru. Zajímavý souboj svedli o druhé místo Jaroslav Kašpar a Jaroslav Podešva. Lépe začal Podešva, ale Kašpar jej rychle stahoval. O výsledku nakonec rozhodla desetivteřinová penalizace pro Kašpara a drtivý závěr Podešvy. Na vyhrané zkoušky byl lepší Kašpar v poměru 3:2, ale čas hovořil pro Podešvu. Takže v cíli nakonec Kašpar (Mitsubishi) třetí a Podešva (Subaru) druhý. Nejrychlejším ve třídě a zároveň pět nejrychlejších časů si připsal David Komárek. „Na první dvě erzety jsem zvolil špatné gumy s hroty. Bohužel ztráta na mokrém asfaltu byla tak velká, že jsem ji nebyl schopný na ledu a sněhu stáhnout. Takže úvod docela bída. Pak jsem přezul a okamžitě to bylo lepší, jenže 500 m před cílem třetí zkoušky jsem roztrhl přední diferenciál a dojel do cíle krokem. Kika bohužel kvůli tomu nejela RZ 3 a tak její výsledek byl taky špatný. Na poslední tři erzety jsem pořádně zabral, abych si neudělal na vlastním závodě ostudu (smích). Kika jela vlastně úplně poprvé na takto těžkém povrchu, jela na jistotu a postupně zrychlovala. Jinak musím pochválit pořadatele za skvěle odvedenou práci na trati zkoušek, měli to tentokrát hodně těžké,“ zhodnotil prosincový start David Komárek. Už jsme si zvykli, že David si z vlastního závodu poháry domů nevozí, takže tím se pořadí posunulo – zvítězil Podešva, druhý byl Kašpar a třetí Vacek.
Sériových čtyřkolek se ve třídě 4x4 Série sešlo osm. Daniel Tasáry a Honza Veselý ovšem odjeli pouze jednu zkoušku a dále nepokračovali. Šestý dokončil rally Jirka Špalek (Toyota), pátý Robert Mieres (Mitsubishi) a čtvrtý Tomáš Slavíček s dalším Yarisem. Pohár za třetí místo si odvezl Marek Stloukal, jenž se v Kopřivnici představil s Mercedesem A45 AMG. Pro stříbrný pohár si došel po závodě, stejně jako při listopadovém setkání, Jirka Kratochvíl s VW Golf. Vítězem třídy se stal Jan Procházka startující s Toyotou Yaris GR, kterému patří i všechny nejrychlejší časy v soutěži. „Do Kopřivnice jsem jel s tím, že otestuji nově vylepšené auto o sekvenční převodovku. Na Komvet rally je trať vždy hezky připravená, ale vlivem počasí byl na větší části mokrý těžký sníh, který se vyjížděl do mokrých kolejí a břečky, na které nefungují žádné pneumatiky na 100 %. Výsledkem bylo pro mě velmi dobré 2. místo za Davidem Komárkem, se ztrátou 9 vteřin po šesti zkouškách“, uvedl Jan Procházka.
Poslední třídou byla třída FIA. Tady startoval jeden vůz Opel Adam cup a v něm dva jezdci. Interní týmový souboj vyzněl lépe pro Honzu Wagenknechta, jenž porazil o necelé dvě minuty Michala Navrátila.
Poslední ohlédnutí za prosincovým závodem patří absolutní klasifikaci. Celý závod úspěšně absolvovalo 21 jezdců a my přiblížíme TOP 5. A první pohled napověděl, že za těžkých podmínek se sériové vozy hodně přiblížily těm závodním. Pátý dokončil závod Tomáš Slavíček, čtvrtý byl Marek Stloukal a třetí Jirka Kratochvíl. Honza Procházka předvedl na sněhu skvělý výkon a na jeho dobré náladě mu neubralo ani drobné políbené svodidel. Dlouho byl na čele výsledkové listiny a o konečné prvenství přišel až v poslední erzetě. O devět vteřin jej překonal David Komárek. Ale již jednou bylo napsáno, že David Komárek nebere poháry a tedy konečné pořadí je – třetí Stloukal, druhý Kratochvíl a vítězem se stal Procházka.
Sezona 2022 je pro jezdce z Rally Monte Komvet ukončena. Ale jezdci nejsou rádi, když je nesvrbí volant v rukou, takže už nyní se plánuje další setkání. To se uskuteční v únoru.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.