Kalendář Mistrovství Evropy v rally (ERC) čítá na příští rok osm podniků, které se uskuteční v osmi různých státech. Podobně jako v předchozích letech v něm figurují organizátoři Barum Czech Rally Zlín. Prestižní šampionát zavítá opět do České republiky, již 52. ročník populární barumky se pojede v termínu 18. – 20. srpna 2023. Zlínská rally patří ke klíčovým podnikům a k vrcholům evropského šampionátu. Termínový kalendář byl schválen Světovou radou FIA, čtyři podniky se pojedou na nezpevněném šotolinovém povrchu a stejný počet rally na asfaltu.
Evropský šampionát přešel od letošní sezony pod nového promotéra společnost WRC Promoter GmbH se sídlem v německém Mnichově, jenž patří do seskupení nápojového giganta Red Bull. Promotér seriálu FIA Mistrovství světa v rally (WRC) zajišťuje i práva pro ERC, což bylo pro tento šampionát důležitým posunem ve světě rally. I v příští sezoně nejsou mezi těmito prestižními seriály žádné termínové kolize, navíc soutěže obou šampionátů nebudou následovat v dalším týdnu, ale bude zde alespoň týdenní pauza. To byl i hlavní důvod posunu termínu barumky do předposledního prázdninového víkendu ze strany promotéra. „Dvaapadesátý ročník barumky se pojede v termínu 18. – 20. srpna. Harmonogram bude vycházet z osvědčené podoby rychlostních zkoušek v letošním roce. V pátek pojedeme opět Super rychlostní zkoušku v nočních ulicích krajského města. V sobotu jsou na programy dva průjezdy trojicí rychlostních zkoušek a stejná skladba je připravena na neděli. Celkem pojedeme 13 měřených testů,“ pověděl Miloslav Regner, předseda organizačního výboru. Zlínská rally bude v příštím roce již kulatých čtyřicet let součástí mistrovství Evropy, neboť poprvé se jelo o evropské body ve Zlíně již v roce 1984!
Pevnou součástí barumky je v posledních letech neodmyslitelně Star Rally Historic. Oblíbená rally, která vyrostla do plnohodnotného podniku a pevný pilíř českého šampionátu historiků, se uskuteční v příštím roce již popatnácté. „Star Rally začne tradičně na městském okruhu a poté proběhne opět v obou víkendových dnech. Diváci se mohou těšit i v příštím roce na demonstrační jízdu Rally Legend, která bude končit v sobotu,“ uvedl Ing. Jan Regner, ředitel Barum Czech Rally Zlín.
Se zveřejněním kalendáře ERC na rok 2023 jsou připraveny pro soutěžní týmy a posádky nové výzvy. Zcela nový podnik se uskuteční ve Švédsku a do evropského kalendáře se vrací rally v Maďarsku, která začátkem října uzavře finálovým kolem evropský šampionát. Poprvé v současném formátu ERC míří šampionát na sever Evropy do Švédska, kde proběhne v termínu 7. až 8. července Royal Rally of Scandinavia. Soutěž bude hostit švédský region Värmland, kde se dlouhou dobu jezdil v únoru známý podnik mistrovství světa. „Jsme velmi nadšeni, že pojedeme do Švédska a po třech letech zpět do Maďarska. Každý fanoušek rally pozná švédský podnik na sněhu, ale návrat do Värmlandu v létě přinese zcela nový prvek kalendáře. Organizační tým Rally Hungary v zákulisí neuvěřitelně tvrdě pracoval a jsme spokojeni, že udělali vše, co jsme z jejich strany vyžadovali, aby se vrátili zpět do mistrovství,“ řekl Ian Campbell, manažer ERC.
Zbytek kalendáře má podobnou skladbu jako v letošním roce. Sezona začne začátkem března na portugalské šotolině při Rally Serras de Fafe e Felgueiras se světoznámým skokem v Power Stage, která se pojede i v příštím roce s bonusovými body. Seriál poté opět zavítá na Kanárské ostrovy, kde se pojede aslfaltová Rally Islas Canarias. Poté následují dvě šotolinové rally v Polsku a v Lotyšsku. Druhou polovinu sezony zahájí zmíněná nová soutěž ve Švédsku a poté dva tradiční asfaltové podniky Rally di Roma Capitale v Itálii a Barum Czech Rally Zlín. Závěrečným podnikem sezony bude vracející se soutěž v Maďarsku. Všechny soutěže budou zahrnovat kategorie ERC, ERC3 a ERC4, zatímco Junior ERC se nepojede v Portugalsku a ve Španělsku. Z logistických důvodů vypadla ze seriálu po dlouhých letech atraktivní Azorská rally uprostřed Atlantického oceánu.
Další informace naleznete na www.czechrally.com a nezapomeňte barumku sledovat také na sociálních sítích, oficiálních profilech facebooku, instagramu a twitteru.
Kalendář Mistrovství Evropy v rally 2023 (ERC)
11. – 12. 3. Rally Serras de Fafe e Felgueiras (Portugalsko)
5. – 6. 5. Rally Islas Canarias (Španělsko)
20. – 21. 5. 79th Rally Poland (Polsko)
17. – 18. 6. Tet Rally Liepāja (Lotyšsko)
7. – 8. 7. Royal Rally of Scandinavia (Švédsko)
29. – 30. 7. Rally di Roma Capitale (Itálie)
18. – 20. 8. Barum Czech Rally Zlín (Česká republika)
7. – 8. 10. IV. Rally Hungary (Maďarsko)
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.