Společný závod ADAC, Autoklubu ČR a AMF - Central European Rally: vrchol motoristického sportu ve třech zemích v říjnu 2023
Jedinečná, udržitelná a spojující, to je nová Central European Rally. ADAC, Autoklub České republiky a Rakouská federace automobilového sportu (AMF) přinášejí mistrovství světa FIA v rally do srdce Evropy s inovativním konceptem. Mezinárodní automobilová federace FIA zařadila Central European Rally v roce 2023 do kalendáře mistrovství světa, premiéra této nové soutěže je naplánována na 26.-29. října 2023. Společná organizace této významné sportovní akce v Německu, České republice a Rakousku je jasným projevem spojení těchto národů a jediným společným projektem svého druhu v evropském motorsportu.
Central European Rally odstartuje v Praze a poté se přesune na náročné rychlostní zkoušky do jihozápadní části České republiky, Rakouska a Dolního Bavorska, konkrétně do okresů Freyung-Grafenau a Pasov. Cíl rally bude v Pasově. Nejenže se v tomto německém městě stékají tři řeky, ale po průjezdu třemi státy zde Central European Rally bude i důstojně zakončena v podobě slavnostního vyhlášení na stupních vítězů. Díky své poloze v regionu nedaleko hranic s Českou republikou a Rakouskem bude Pasov po celé čtyři dny centrem rally a na výstavišti bude také hostit servisní zónu.
FIA World Rally Championship je prestižním světovým šampionátem a televizní přenosy se vysílají ve více než 150 zemích. Díky efektivní hybridní technologii a udržitelnému palivu, které neobsahuje 100 % fosilních paliv, představují vozy nejvyšší třídy také technologie budoucnosti a jsou cestou k udržitelnosti.
Prezident ADAC Sport Dr. Gerd Ennser: "Jsme rádi, že se FIA WRC v roce 2023 vrací do Německa a že můžeme počítat s osvědčenými rychlostními zkouškami z ADAC 3-Städte Rallye v okresech Freyung-Grafenau a Pasov v Dolním Bavorsku. Společná organizace s Autoklubem ČR a AMF je důležitým symbolem mezinárodního porozumění a umožní navázat intenzivní vazby v tomto regionu i mimo něj. S našimi silnými partnery se postaráme o to, aby se tento závod mistrovství světa stal skvělým zážitkem pro diváky a návštěvníky z celé Evropy. Díky pečlivé technologii a průkopnickým palivům je FIA WRC světovým šampionátem, v němž mohou lidé zažít udržitelný a moderní motoristický sport. Díky tomu je Central European Rally významnou evropskou sportovní událostí a podnikem mistrovství světa, který se dokonale hodí pro ADAC."
Jan Šťovíček, Prezident Autoklubu České republiky a člen Světové rady motorsportu FIA: „FIA World Rally Championship v České republice je snem našich fanoušků mnoha generací. A nám se ho společně s přáteli z partnerských federací Německa a Rakouska povedlo naplnit. Rally je u nás jednou z nejpopulárnějších disciplín automobilového sportu, spousta českých fanoušků vášnivě sleduje soutěže mistrovství světa a nyní ji mohou vidět poprvé u nás doma! Vzhledem k hluboké tradici českého automobilového průmyslu můžeme na světový šampionát v rally nahlížet i s hrdostí na naplnění odkazu našich předků, průkopníků motorismu. Koncept Central European Rally přitom vznikl v souladu s nejmodernějšími trendy pořádání vrcholných akcí na bázi přeshraniční spolupráce, jak jsme tomu svědky i v ostatních sportech. Věřím, že vedle nezapomenutelných zážitků a zvýšení mezinárodní povědomí o České republice jako velmoci motoristického sportu bude i výrazným přínosem pro turistický ruch a ekonomiku naší země. Unikátnost Central European Rally určitě umocní záměr odstartovat ji v Praze, srdci Evropy. Děkuji všem, kteří se na realizaci myšlenky zrodu této soutěže podíleli a za důvěru kolegům ze Světové rady motorsportu FIA."
Dr. Harald Hertz, prezident Rakouské federace motoristického sportu AMF: "Jsme rádi a hrdí na to, že můžeme v roce 2023 představit FIA WRC v Rakousku. Vášeň pro motoristický sport má v Rakousku dlouhou tradici. Jako relativně malá evropská země jsme již mnoho let hostili mistrovství světa v motoristickém sportu nejvyšší úrovně, jako jsou Formule 1 a MotoGP. Tradice rally v Mühlviertelu, Jänner Rallye a rychlostních zkoušek na 3-Städte-Rallye, které už léta pořádáme v Horním Rakousku, jsou důkazem toho, jak důležitý je v Rakousku motoristický sport. Sportovní akce v Rakousku s největším počtem diváků jsou vždy motoristické akce. Společně s našimi partnery se postaráme o to, aby i FIA WRC přilákalo velké množství diváků. FIA WRC však není jen zážitkem pro fanoušky motoristického sportu, ale také důležitým symbolem přeshraniční spolupráce v Evropě."
Jakub Schimmer
PR a média – sport
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.