Letošní sezóna závodů do vrchu již zná své nové mistry a tady nastává období, kdy se někteří vrchaři mění na rally jezdce. Parta zapálených motoristických nadšenců pod vedením Davida Komárka odstartovala další mezisezónní závody Rally Monte Komvet.
První podzimní podnik se jel v polovině listopadu a trať rychlostní zkoušky byla „namotána“ na kopřivnickém polygonu. Erzeta měřila 7,5 km a jela se třikrát v jednom a třikrát v opačném směru. A jak už bylo zvykem z předchozích podniků, nejhorší čas se jezdci škrtal. Podzimní čas přináší s sebou brzkou tmu, čehož využili pořadatelé a jezdci si mohli vyzkoušet i noční rychlostní zkoušku. Pro mnohé to byla premiérová ostrá jízda s přídavnými světly. „Monte“ není pouze pro vrchaře, ale přístup na závod mají všichni, kdo milují rychlou jízdu, od profíků až po „hobbíky“. Do Kopřivnice přijelo rekordních 57 přihlášených jezdců a ti byli rozdělení do šesti kategorií.
Ve třídě 4x2 Race mělo původně startovat 11 soutěžících, ale ve dvou případech jezdec nezaznamenal ani jeden měřený čas. Inu když si technika postaví hlavu, je řidič odkázaný do role diváka. Nakonec bylo klasifikováno šest jezdců. Třídě dominovaly vozy Honda Civic, které obsadily kompletní pódiové umístění. Zvítězil Miloš Nováček, před Michalem Polehlou a Janem Hrachovcem.
Devět jezdců bylo zařazeno do třídy 4x2 Race nad 1600. Tady bylo hodně pestré závodní pole od „krasavce“ Ford Sierra, kterého přivezla ze Slovenska rodina Krišandových, přes různé typy Fiest až po „zadokolku“ Ladu VFTS Matěje Foldyny. Na startu ani tentokráte nechyběl teprve dvanáctiletý Lucas Kořínek, který sbírá zkušenosti. Všechny měřené testy nakonec úspěšně absolvovalo osm jezdců a po součtu časů byl vítězem třídy označen David Borkovec se Seatem Ibiza. Něco málo přes půl minutu na vítěze ztratil druhý v pořadí Martin Sedlák na Fabii a dalších čtrnáct vteřin třetí Víťa Martinovský s Fiestou. A pokud jste zvědaví, jak dopadl dvanáctiletý Lucas, tak vezte, že dojel šestý. „Za mne to byl TOP den! Vyzkoušel jsem nové auto a mohu říct, že Ibiza fungovala perfektně. Zjistili jsme pár drobností, které ještě doladíme. Jednou z nich byla světelná rampa, kterou jsem nestihl připravit a která mne vyřadila z noční erzety. Konečný výsledek to ovšem nijak neovlivnilo. Umístění v absolutní klasifikaci i ve třídě mne překvapilo a jako bonus jsme byli nejrychlejší dvoukolkou. To je pecka. Monte Komvet je pro mne taková rodinná sešlost, kdy je o zábavu vždy dobře postaráno. Organizace, nálada a lidé kolem, to je super. Velký dík patří pořadatelům na erzetě, protože stát tam v té zimě, to je fakt masakr,“ smekl před pořadateli klobouk David Borkovec.
Třída 4x2 Série byla obsazena dvanácti jezdci a jak již z názvu vyplývá, soutěžní vozy byly hodně sériové. Klasifikováno bylo deset jezdců. Pěknou přetahovanou o vteřinky předváděla čtveřice Adam Doležal (Citroen C2), Tadeáš Dorazil (Citroen Saxo), Jakub Procházka (Ford Escort) a Jan Raušer (VW Golf). Raušer s Doležalem si to rozdali o vítězství, kdy po tři zkoušky byl ve vedení Doležal, ale závěr patřil Raušerovi a svého soupeře porazil o 16,5 vteřiny. Doslova desetinky vteřin pak dělily druhou dvojici. Tady měl navrch Procházka a v cíli si došel pro pohár za třetí místo. Na Dorazila zbyla pomyslná „brambora“, když na bednu ztratil jednu vteřinu.
V přehledu se dostáváme ke čtyřkolkám a vezmeme to pěkně zostra. Třída 4x4 Race měla na startu šest jezdců. Hodně vysoko nastavil laťku dosaženými časy David Komárek (Mitsubishi), kdy na trati nenašel přemožitele a zajel pět nejrychlejších časů. Velice rychle jela i Kristýna Fillová (Mitsubishi) a dosažené časy jí zařadily na druhou příčku. A aby těch jezdců s „myšáky“ nebylo na stupních vítězů málo, tak i třetí v pořadí startoval s tímto vozem. Bronzovým z listopadového „Monte“ byl Marek Sedláček. David Komárek ale ctí, že pořadatel by neměl závod vyhrávat a tudíž ani on ani Kiki po závodě poháry nepřevzali. Ty si odvezli domů vítěz Sedláček, druhý Zdeněk Trnka a třetí Roman Chmelař. Závod nedokončil v této třídě pouze Petr Turk, který udělal dvojitý defekt. „Sezóna závodů do vrchu byla opět velmi náročná zakončena celkovým vítězstvím v Maverick Hill Climb Czech 2022. A abychom jezdecky „nezakrněli“, pokračujeme i letos v závodech Rally Monte Komvet. Již první podzimí start mne překvapil počtem přihlášených, což svědčí o oblíbenosti těchto závodů. Věřím, že si všichni závod užili i když to občas hezky klouzalo. Já jel bez problémů a velmi mne potěšilo umístění Kiky. Před Vánocemi se sejdeme na polygonu znovu a třeba se sklouzneme i na sněhu,“ uvedl po závodě David Komárek.
Nejpočetnější třídou na listopadovém „Monte“ byla třída 4x4 Série, do které se přihlásilo 16 jezdců. Zde byly k vidění vozy Mitsubishi a Subaru různých vývojových evolucí a typů, ale také dva Yarisy GR a po jednom zastoupení byly Ford Focus a VW Golf. Své jezdecké zkušenosti zužitkoval Milan Gregor (Mitsubishi) a s náskokem necelé půl minuty zvítězil. Pro stříbro si dojel kopřivnickými větry notně ošlehaný Jiří Kratochvíl (VW Golf) a třetí příčku si vyjel Daniel Tasáry (Mitsubishi). I v tomto případě se poháru vzdal „pořadatel“ Daniel Tasáry ve prospěch dalšího v pořadí i tím byl Miroslav Závrbský. Závod dokončilo 13 jezdců.
Ve třídě FIA startovali tři jezdci. S Fábií R5 dorazil z nedaleké Olomouce Jirka Leher, Mitsubishi přivezl zádní slinu chytící Michael Jančík a dárek k narozeninovým kulatinám přetavil v start Karel Kupec, jenž usedl do Fordu Fiesta Rally 3. Návrat do rally vozu vyšel Kupcovi skvěle a čtyřmi nejrychlejšími časy si dojel i pro pohár určený vítězi třídy. Druhé místo si vyjel Leher, jenž poznal záludnost kluzké trati a na chvíli se dostal mimo trať zkoušky. Třetí pak dojel při svém třetím letošním startu Jančík. „Volant mi chyběl a už se to nedalo vydržet, navíc jsem měl silné nutkání vyzkoušet čtyřkolku. Původně jsem se chtěl domluvit s někým na R5, ale pak Dominik koupil Fiestu a auto se mi moc zalíbilo. Navíc jsem letos v létě oslavil třicítku a tak jsem si dal svezení na „Monte“ jako opožděný dárek. Na start v klasické rally mám doma vystavenou „Stopku“, ale tohle jsem doma oznámil až v den závodu, takže nebyl čas na „zákazy“ JJJ. Pokud bych měl hodnotit jízdu v Rally3, tak musím říct, že je to vážně velmi vhodné a snadno ovladatelné auto. V podstatě od prvního kilometru jsme si rozuměli. Problém jsem měl akorát na 4.RZ, kdy jsme jeli na „drátech“ a auto klouzalo a na noční zkoušce, kde nám chyběly škarpové světla. Závod jsem si i tak parádně užil. Tým Dominika Brože šlapal jako vždy skvěle a hlavně jsem po dlouhé době viděl spoustu starých i mladých známých J. Byl to fajn den a snad se zase někdy svezu,“ podělil se o dojmy ze závodu Karel Kupec.
Zbývá doplnit už jen TOP5 z absolutní klasifikace. Vítězství z devátého podniku Rally Monte Komvet si odvezl David Komárek, druhá dojela Kiki Fillová, třetí Milan Gregor, čtvrtý byl „oslavenec“ Karel Kupec a pětici nejrychlejších uzavřel Marek Sedláček.
Již nyní se připravuje prosincové setkání. To se uskuteční 10.12.2022 opět v Kopřivnici. Přihlášky na jubilejní X.Rally Monte Komvet zasílejte na www.racerally.cz
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.