Velké nadšení do závodu a poté vystřízlivění. Tak by se dala popsat situace u Jakuba Jirovce na letošním ročníku Barum Czech Rally Zlín. Plzeňský jezdec společně s Víťou Baďurou ovšem náročnou soutěž, kterou letos extrémně ztížilo počasí, dokončil a domů si posádka odvezla i poháry.
Jakub Jirovec absolvoval vloni svou první „Barumku“, a jelikož ho zlínský závod nadchl, počítal i s letošní účastí. Tentokráte to bylo se dvěma změnami, kdy na místo spolujezdce usedl zlínský „kibic“ Víťa Baďura a oba pak společně do Alpiny A110 RGT. Nově složená posádka se na vrchol sezóny na českých rychlostních zkouškách velmi těšila. „Na Barum rally jsme se s Víťou neskutečně těšili. Já jsem si trochu zkomplikoval přípravy na závod, když jsem boural na Bohemce a bylo potřeba auto nastavit, abychom měli s čím startovat. Proto jsme neměli moc prostoru na sehrání se jako posádka. Nicméně jsme měli v plánu absolvovat předzávodní test, který organizoval pořadatel. Test proběhl na výbornou, s Víťou jsme se naladili na závod a Alpinku připravili na moravské zkoušky. Tady musím pochválit pořadatele za skvělou organizaci i dobrý výběr trati. No a pak se už šlo na tréninky. Atmosféra stejně úžasná jako vloni. Zastavovaly nás děti a loudily pohlednice, lidé mávali. Rychlostní zkoušky byly těžké, uskákané a rozbité, prostě pravá rally. Nejvíce se mi líbily erzety Semetín a Pindula, což jsou ikonické zkoušky Barumky. V každém případě naše nadšení sílilo,“ přiblížil atmosféru před samotnou soutěží Jakub Jirovec.
Kuba s Víťou dostali startovní číslo 21 a byli zařazeni do třídy RGT. Tady se sešlo pět soupeřů, tři Alpinky a dva Abarthy. Čtyřiadvacetiletý jezdec vzhlížel hlavně k francouzským jezdcům s Alpinami a byl zvědavý na porovnání,i když věděl, že jim nebude moci konkurovat. Již páteční shakedown naznačil, kdo bude ve třídě „hrát první housle“. A situace se potvrdila i na první erzetě, která se jela, jak už je zvykem, v centru Zlína. „Když jsem se díval před závodem na startovku, šla mi hlavou spousta myšlenek. Prvně jsem byl zvědavý, jak dopadnu v přímém porovnání s francouzskými „rychlíky“ jedoucími na stejném voze jako já. Věděl jsem, že budou lepš. Hlavně jsem chtěl být lepší, jak Abarthy. Už „šejk“ naznačil, že mé prognózy se naplňovaly. Francouzi mi tam dali 8 vteřin. A na večerní zkoušce dokonce víc jak půl minuty. To mi ukázalo, že se mám soustředit na sebe a svou jízdu. Musím se ještě vrátit k městské zkoušce, to je opravdu zážitek. Jet tuto zkoušku před davem lidí, kteří mávají rukama, zapalují světlice a troubí na trumpety, to je prostě něco neskutečného. Ten rámus je slyšet až do auta, a to i přes vytáčený motor. Kdo nezažije, nepozná,“ podělil se o dojmy z úvodu rally Kuba. Jirovec s Baďurou zajeli na městské zkoušce 34. nejrychlejší čas a ve třídě RGT byli třetí za oběma Alpinkami.
Hlavní závod ovšem začal v sobotu, kdy měly posádky v harmonogramu šest rychlostních zkoušek na třech úsecích. Co nejvíce trápilo jezdce, bylo počasí a s ním správná volba pneumatik. Kuba nemá s Alpinkou moc najeto na mokru, o to to bylo pro něj těžší. První runda zkoušek se odjela skoro celá na mokru, druhá na osychající trati. Jakub s Víťou zajížděli třetí časy ve třídě a tato příčka jim patřila i na konci první etapy. „Počasí bylo ráno hodně nevyzpytatelné a v servisu jsme měli malé „manévry“, když jsme vyzkoušeli tři sady pneumatik. Nakonec jsme odjeli na mokrých. Na jednu stranu jsem byl zklamaný, že s ohledem na mé zkušenosti s Alpinkou na vodě se moc nesvezu, na druhou stranu mne čekalo učení. Pokud byla dopolední runda na mokru, tak odpoledne jsme jeli za sucha. Na Březové jsme se s Víťou hezky svezli, z čehož jsem měl velkou radost. I na zbývajících zkouškách jsme se jízdou bavili, i když na oba Francouze to nestačilo,“ zhodnotil sobotní etapu plzeňský jezdec.
V neděli se závodění opakovalo jako přes kopírák. I ve druhé etapě byly tři měřené úseky po dvou průjezdech. A pokud se podíváme na počasí, posádky si užily své. Část erzety totálně pod vodou, aby další úseky byly na suchu. Kuba s Víťou si opět připisovali třetí časy, ale blýskli se i druhým časem na prvním Majáku. „Nedělní část závodu byla z mé strany špatná. Na Bunči jsem si nevěřil dost na to, abych na uklouzaném a deštěm zmáčeném povrchu udržel dobré tempo. Na Majáku jsem sice zajel druhý čas ve třídě, ale špatná volba gum patrně potkala i Guigoua, kterého jsme porazili o pár vteřin. Pindula se jela sice za sucha, ale já se nedokázal dostat do tempa. A to mi vydrželo až do konce závodu,“ kál se v cíli zklamaný Jirovec. Kuba s Víťou ovšem těžkou Barumku dokončili, a to na 32. příčce absolutní klasifikace, 3. místě ve třídě RGT a v hodnocení MČR obsadila posádka 17. příčku. „Upřímně nevím, jak mám zlínský závod za sebe hodnotit. Měl jsem vše pro to, abych mohl jet tak, jak jsem chtěl, ale nedostatek důvěry v sama sebe a v auto za mě rozhodly. Nicméně, někdy se holt nedaří a nemá cenu se tím přehnaně zabývat. Důležité je pro mne, že jsem posbíral cenné zkušenosti a Alpinku jsme dovezli bez škrábnutí až na cílovou rampu. Věřím, že pačejovská rally bude z mé strany lepší. Tímto bych chtěl poděkovat celému týmu a Víťovi za skvělou práci. Dík patří i všem, kteří nám drželi palce a fandili nám. Byli jste super.“
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.