Vrchol letošní sezony v podobě 51. Barum Czech rally Zlín je již minulostí a na startu nejpopulárnějšího závodu u nás nechyběl ani slušovický tým Minařík Racing. Jak je již letos téměř tradicí, tento tým reprezentovala jedna posádka – Jaromír Tarabus se spolujezdcem Danielem Trunkátem a vozem Peugeot 208 Rally4.
Klukům šlo hlavně o body do Peugeot cupu a hodnocení dvoukolek v českém šampionátu. Díky tomu, že se přihlásili právě jen do českého mistrovství, dostali od pořadatelů přidělené startovní číslo 50. Proměnlivé podmínky a časté dešťové přeháňky potrápily všechny závodníky. Jaromír s Danielem však zvládli všechny nástrahy náročné soutěže i počasí na jedničku a vyvarovali se technickým problémům i karambolům. „Barum Czech Rally Zlín byla náročná jako vždy, možná tím počasím ještě o něco víc. My jsme si závod užili, jen škoda zrušených rychlostních zkoušek, ale to byla asi daň za vyšší startovní číslo. Snažili jsme se ještě v závěru soutěže dostat na druhé místo v RC4, protože v sobotu na Držkové nám byly možná přidělené horší časy. Dělali jsme co jsme mohli, ale druhá příčka nám utekla o necelých 7 vteřin. Stejně by o nic nešlo, bylo to spíše o naší cti a rozhodně jsme se nevzdali. Jsme v cíli a co víc si přát. Počasí rozhodlo o všem. Havárie, které se během závodu staly, byly obrovské a velkou roli při nich hrálo proměnlivé počasí. Doufám, že jsou všichni v rámci možností v pořádku. My jsme se také né vždy úplně trefili správně do volby pneumatik. Třeba na Semetín jsme měli pneumatiky tvrdší a první průjezd RZ Maják jsme trošku podcenili a gumy jsme mohli mít více do mokra,“ řekl v cíli spokojený Jaromír Tarabus. Dvojice Tarabus – Trunkát si mohla zaslouženě užít oslavy na cílové rampě, protože se s předstihem stala vítězi Peugeot Cupu a vyhrála dvoukolky v Mistrovství České republiky za celou sezonu 2022. Co se týká umístění na samotné Barum rally, tak kluci na své domácí soutěži obsadili 1. místo v Peugeot cupu, třídě RC4 I i mezi českými dvoukolkami. Dále si dvojice v červenočerném Peugeotu 208 Rally4 připsala třetí příčku mezi evropskými dvoukolkami. V absolutním pořadí Barum Czech Rally Zlín kluci závod dokončili na 19. místě.
„S Peugeotem jsme na Barumce neměli nejmenší technický problém, za což patří obrovský dík mechanikům z týmu Minařík Racing. Děkuji také Danovi za celou kariéru v rally. Ukončili jsme to titulem ve dvoukolkách a v Peugeot cupu. Nechci říkat, co bude dál, ale letos to nejspíše byl náš poslední závod, protože máme maximální počet bodů a bylo by zbytečné se někde vozit. Do budoucna nemáme žádně konkrétní plány, ale když nás napadne, že se někde svezeme, tak se svezeme,“ poodhalil Jaromír Tarabus. Všichni jistě doufáme, že jsme Jaromíra s Danielem na tratích neviděli naposledy a ještě několikrát nám předvedou jejich umění v kokpitu závodního vozu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.