ACA ŠKODA Vančík Motorsport s Barumkou spokojený
Letošní Barumka byla neočekávaně náročná a dramatická. Byla plná malých i velkých dramat a byla velkou zkouškou jezdeckých i týmových schopností a dovedností. Protože náš tým používá pneumatiky HANKOOK, které nejsou homologovány pro Mistrovství Evropy, byli jsme znevýhodněni startovní pozicí na konci první padesátky startovního pole. Obavy z této startovní pozice se však naštěstí nenaplnily, neměla zásadní negativní vliv na konečné umístění, i když situaci samozřejmě neulehčila a pár vteřin nepochybně stála. Největším problémem bylo, že Dominik 4x čekal na startu rychlostních zkoušek a celkem tak pročekal více než hodinu. Týmová ŠKODA Fabia R5 byla ovšem dokonale naladěna, pneumatiky HANKOOK fungovaly v těžkých podmínkách výborně a pohoda v celém týmu se promítla i do dosahovaných časů, které Dominika stabilně řadily do špičky startovního pole. Vzpomínky na loňskou Barumku byly zapomenuty a konečné páté místo bylo až trochu nečekané. Znamenalo také, že v Mistrovství ČR se navýšil odstup na nejbližšího pronásledovatele Adama Březíka a výrazné posílení šancí na celkové umístění mezi prvními třemi. Dominik se spolujezdcem Jirkou Hovorkou si odnesli také zajímavou cenu za skokanský výkon. Bylo jí pečené sele, které svým dílem výrazně přispělo k důstojným týmovým oslavám úspěšného vystoupení na Barumce.
Dominik byl v cíli spokojený „Na start jsme nastupovali plně koncentrovaní a od samého začátku jsem chytil správný rytmus. Přestože jsem Barumku vlastně pořádně neznal, paradoxně na ní mám totiž z českých soutěží nejméně odjeto, neměl jsem s tím žádné problémy. Tahle pohoda trvala celou rally a nenarušily jí ani odklady startů některých rychlostek. Po sobotě jsme si řekli, že se pokusíme s klukama zabojovat o slušný výsledek, v neděli to pak byl pěkný souboj o desetinky. Nepomohlo nám ale zrušení druhého Bunče, který nám hodně seděl a který jsme v prvním průjezdu vyhráli. A konec souboje o desetinky přišel na Pindule, kdy se auto po malém uklouznutí roztočilo o břeh. Po velkém výletu mimo trať a několika poražených drobných překážkách jsme tam nechali takových 20 vteřin. Pindula je prostě Pindula, ta nic neodpouští, nás tahle chybka stála bednu. Celkově jsem ale spokojený. Upevnili jsme medailové postavení v Mistrovství ČR, ale nejvíce si cením toho, jak všechno probíhalo. Budeme chtít, abychom tuhle výbornou atmosféru přenesli i do zbývajících soutěží.“
Šéf týmu Jaroslav Vančík: „Někde vzadu v hlavě jsem měl před startem pochopitelně vzpomínky na loňský rok. I proto jsme se letos připravovali jako snad nikdy dříve. Kdyby mi někdo před startem řekl, že Dominik bude pátý, tak bych se mu vysmál. A kdyby mi někdo řekl, že se bude tahat o desetinky s Filipem Marešem, tak bych mu nevěřil. Nakonec to tak bylo a bylo to i pro mě velké a příjemné překvapení. Dominik předvedl hodně zralý výkon, vypořádal se skvěle s neustále se měnícími podmínkami i startovní pozicí v sobotu. Jsem hodně spokojený a jsem pyšný na celý tým. Všem patří velký dík. My jsme s Jendou Tománkem trochu bláznili v historicích a tam se nám také dařilo. Byla to prostě skvělá Barumka. Zasloužíme si teď všichni trochu klidnější týden a pak se začneme připravovat na závěr Mistrovství ČR.“
PR: ACA ŠKODA Vančík Motorsport
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.