Nic nového, žádné překvapení. I 51. ročník Barum Czech Rally Zlín vyhrál jezdec stáje Agrotec Škoda Rally Team Jan Kopecký na svém voze Škoda Fabia Rally2 Evo se spolujezdcem Janem Hlouškem. Čtyřicetiletý soutěžní jezdec triumfoval na zlínském rally pojedenácté, z toho podesáté v rámci evropského šampionátu. Pro Kopeckého to bylo zároveň sedmé vítězství v řadě a s předstihem slaví devátý český titul.
Kopecký si soutěž podmanil hned od začátku. V kvalifikaci zajel nejrychlejší čas, první místo bral také v pátek večer na noční divácké Super rychlostní zkoušce. V sobotu pak vyhrál třetí, čtvrtou i pátou RZ a vybudoval si náskok 32 vteřin. Hodně se Kopeckému povedla zejména první Držková, kde vyhrál před Marešem o 18,4 vteřiny. Získaný náskok už úspěšný jezdec z Kostelce nad Orlicí nepustil. Ačkoli v neděli už ze šesti RZ nevyhrál ani jednu, první pozici si pohlídal a do cíle dojel s náskokem 37,5 vteřiny. Celkově rally o délce 202,51 km zvládl za 1:59:27,6 hod.
„Jedenácté vítězství, ale pořád neomrzí. Sice už to je od toho prvního asi dvacet let, ale vyhrávat na barumce mě stále baví. Byl to náročný víkend kvůli velmi proměnlivému počasí, neustále jsme sledovali různé aplikace o počasí, radary. Máme na soutěž jen šestnáct pneumatik, museli jsme je nasazovat uváženě. Někdy to vyšlo, někdy ne, ale jsme tady," usmíval se šampion Jan Kopecký na tiskové konferenci po skončení náročné barumky.
Druhá skončila posádka Filip Mareš, Radovan Bucha. Jejich vůz Škoda Fabia Rally2 Evo ze stáje Entry Engineering – ATT Investments bojoval až do posledního metru o co nejlepší umístění. Před startem závěrečné RZ Pinduly byl rozdíl mezi druhým a pátým místem velmi těsný, nakonec se ale české posádce podařilo dostat hned za suveréna Kopeckého. „Vítězství by bylo pro nás sladší, ale letos už je obsazené. Musíme se pokusit příště. Když nebudeme dělat chyby jako letos, budeme prvnímu místu blíž než letos," připomněl Mareš své tři výlety mimo trať, které jej stály desítky vteřin.
„Celkově charakter tratí se mi líbí každý rok. Na podmínky, co byly o tomto víkendu, se chystá těžko. Kolikrát ani na startu erzety jsme nevěděli, co nás čeká. Dokud jsme neprojeli cíl, nevěděli jsme, jestli jsme obuli dobře nebo ne. Hlavně na vodě to bylo skutečně náročné. Například Bunč, tam je škoda, že se druhý průjezd zrušil, byli jsme na to velké riziko připraveni," řekl jednatřicetiletý závodník směrem k extrémně mokré RZ 11, která byla zrušena ještě před jejich průjezdem.
„Kdybychom jeli, bylo by to zajímavé. Jsou tam místa, kde musíte vyloženě za deště proplout, šance nehody je tam snad větší než jedna ku jedné. Ale jinak by to byl velmi atraktivní souboj," usmál se Filip Mareš.
Třetí pozici nakonec obsadila rakouská posádka Simon Wagner, Gerald Winter ze stáje Eurosol RTH. Ti se na poslední RZ dostali mimo trať a byli malý kousek od nehody, nakonec ale spatřili cíl Barum rally, navíc na pódiovém umístění. V cíli RZ13 přitom Wagner hovořil o tom, že po takové chybě jsou rozhodně bez šance na umístěn v TOP3. „Ale nakonec to dopadlo dobře. Každý rok je to tu nádherný závod, užili jsme si to," pověděl v cíli na zaplněném náměstí devětadvacetiletý jezdec.
Kopec smůly si podobně jako loni na poslední RZ vybral Erik Cais. Letos sice nehavaroval, ale udělal defekt a obsadil čtvrté místo. V cíli byl třiadvacetiletý jezdec velmi zklamaný. „Chtěl jsem před lidmi stát na bedně. Omlouvám se divákům, týmu...," soukal ze sebe slova v cíli Pinduly Cais.
Konečné pořadí Barum Czech Rally Zlín 2022 - hodnocení Mistrovství Evropy v rally (ERC):
1. Kopecký, Hloušek (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo) 1:59:27,6 hod2. Mareš, Bucha (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 37,5 s3. S. Wagner, Winter (AUT, Škoda Fabia Rally2) + 39,3 s4. Cais, Těšínský (CZE, Ford Fiesta R5 MkII) + 46,3 s5. Stříteský, Hovorka (CZE, Škoda Fabia R5) + 56,5 s6. Herczig, Ferencz (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 3:43,0 min7. Campedelli, Cantonová (ITA, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 4:07,3 min8. László, Berendi (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 6:21,3 min9. von Thurn und Taxis, Ettel (DEU/AUT, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 6:28,1 min10. A. Březík, Krajča (CZE, Škoda Fabia R5) + 6:55,0 min
12. Astier, Vauclare (FRA, Alpine A110 RGT), 1. místo RGT + 11:08,2 min15. Pellier, Pelamourguesová (FRA, Opel Corsa Rally4), 1. místo ERC4J + 11:08,2 min26. Widlak, Dymurski (POL, Ford Fiesta Rally3), 1. místo ERC3 + 17:54,4 min
Vyhrané RZ:5 – Kopecký, 1 – Csomós, Cais, Stříteský, Mareš, Torn, S. Wagner, A. Březík.
Jakub Kudláč, www.czechrally.com
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.