Nic nového, žádné překvapení. I 51. ročník Barum Czech Rally Zlín vyhrál jezdec stáje Agrotec Škoda Rally Team Jan Kopecký na svém voze Škoda Fabia Rally2 Evo se spolujezdcem Janem Hlouškem. Čtyřicetiletý soutěžní jezdec triumfoval na zlínském rally pojedenácté, z toho podesáté v rámci evropského šampionátu. Pro Kopeckého to bylo zároveň sedmé vítězství v řadě a s předstihem slaví devátý český titul.
Kopecký si soutěž podmanil hned od začátku. V kvalifikaci zajel nejrychlejší čas, první místo bral také v pátek večer na noční divácké Super rychlostní zkoušce. V sobotu pak vyhrál třetí, čtvrtou i pátou RZ a vybudoval si náskok 32 vteřin. Hodně se Kopeckému povedla zejména první Držková, kde vyhrál před Marešem o 18,4 vteřiny. Získaný náskok už úspěšný jezdec z Kostelce nad Orlicí nepustil. Ačkoli v neděli už ze šesti RZ nevyhrál ani jednu, první pozici si pohlídal a do cíle dojel s náskokem 37,5 vteřiny. Celkově rally o délce 202,51 km zvládl za 1:59:27,6 hod.
„Jedenácté vítězství, ale pořád neomrzí. Sice už to je od toho prvního asi dvacet let, ale vyhrávat na barumce mě stále baví. Byl to náročný víkend kvůli velmi proměnlivému počasí, neustále jsme sledovali různé aplikace o počasí, radary. Máme na soutěž jen šestnáct pneumatik, museli jsme je nasazovat uváženě. Někdy to vyšlo, někdy ne, ale jsme tady," usmíval se šampion Jan Kopecký na tiskové konferenci po skončení náročné barumky.
Druhá skončila posádka Filip Mareš, Radovan Bucha. Jejich vůz Škoda Fabia Rally2 Evo ze stáje Entry Engineering – ATT Investments bojoval až do posledního metru o co nejlepší umístění. Před startem závěrečné RZ Pinduly byl rozdíl mezi druhým a pátým místem velmi těsný, nakonec se ale české posádce podařilo dostat hned za suveréna Kopeckého. „Vítězství by bylo pro nás sladší, ale letos už je obsazené. Musíme se pokusit příště. Když nebudeme dělat chyby jako letos, budeme prvnímu místu blíž než letos," připomněl Mareš své tři výlety mimo trať, které jej stály desítky vteřin.
„Celkově charakter tratí se mi líbí každý rok. Na podmínky, co byly o tomto víkendu, se chystá těžko. Kolikrát ani na startu erzety jsme nevěděli, co nás čeká. Dokud jsme neprojeli cíl, nevěděli jsme, jestli jsme obuli dobře nebo ne. Hlavně na vodě to bylo skutečně náročné. Například Bunč, tam je škoda, že se druhý průjezd zrušil, byli jsme na to velké riziko připraveni," řekl jednatřicetiletý závodník směrem k extrémně mokré RZ 11, která byla zrušena ještě před jejich průjezdem.
„Kdybychom jeli, bylo by to zajímavé. Jsou tam místa, kde musíte vyloženě za deště proplout, šance nehody je tam snad větší než jedna ku jedné. Ale jinak by to byl velmi atraktivní souboj," usmál se Filip Mareš.
Třetí pozici nakonec obsadila rakouská posádka Simon Wagner, Gerald Winter ze stáje Eurosol RTH. Ti se na poslední RZ dostali mimo trať a byli malý kousek od nehody, nakonec ale spatřili cíl Barum rally, navíc na pódiovém umístění. V cíli RZ13 přitom Wagner hovořil o tom, že po takové chybě jsou rozhodně bez šance na umístěn v TOP3. „Ale nakonec to dopadlo dobře. Každý rok je to tu nádherný závod, užili jsme si to," pověděl v cíli na zaplněném náměstí devětadvacetiletý jezdec.
Kopec smůly si podobně jako loni na poslední RZ vybral Erik Cais. Letos sice nehavaroval, ale udělal defekt a obsadil čtvrté místo. V cíli byl třiadvacetiletý jezdec velmi zklamaný. „Chtěl jsem před lidmi stát na bedně. Omlouvám se divákům, týmu...," soukal ze sebe slova v cíli Pinduly Cais.
Konečné pořadí Barum Czech Rally Zlín 2022 - hodnocení Mistrovství Evropy v rally (ERC):
1. Kopecký, Hloušek (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo) 1:59:27,6 hod2. Mareš, Bucha (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 37,5 s3. S. Wagner, Winter (AUT, Škoda Fabia Rally2) + 39,3 s4. Cais, Těšínský (CZE, Ford Fiesta R5 MkII) + 46,3 s5. Stříteský, Hovorka (CZE, Škoda Fabia R5) + 56,5 s6. Herczig, Ferencz (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 3:43,0 min7. Campedelli, Cantonová (ITA, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 4:07,3 min8. László, Berendi (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 6:21,3 min9. von Thurn und Taxis, Ettel (DEU/AUT, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 6:28,1 min10. A. Březík, Krajča (CZE, Škoda Fabia R5) + 6:55,0 min
12. Astier, Vauclare (FRA, Alpine A110 RGT), 1. místo RGT + 11:08,2 min15. Pellier, Pelamourguesová (FRA, Opel Corsa Rally4), 1. místo ERC4J + 11:08,2 min26. Widlak, Dymurski (POL, Ford Fiesta Rally3), 1. místo ERC3 + 17:54,4 min
Vyhrané RZ:5 – Kopecký, 1 – Csomós, Cais, Stříteský, Mareš, Torn, S. Wagner, A. Březík.
Jakub Kudláč, www.czechrally.com
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.