Nic nového, žádné překvapení. I 51. ročník Barum Czech Rally Zlín vyhrál jezdec stáje Agrotec Škoda Rally Team Jan Kopecký na svém voze Škoda Fabia Rally2 Evo se spolujezdcem Janem Hlouškem. Čtyřicetiletý soutěžní jezdec triumfoval na zlínském rally pojedenácté, z toho podesáté v rámci evropského šampionátu. Pro Kopeckého to bylo zároveň sedmé vítězství v řadě a s předstihem slaví devátý český titul.
Kopecký si soutěž podmanil hned od začátku. V kvalifikaci zajel nejrychlejší čas, první místo bral také v pátek večer na noční divácké Super rychlostní zkoušce. V sobotu pak vyhrál třetí, čtvrtou i pátou RZ a vybudoval si náskok 32 vteřin. Hodně se Kopeckému povedla zejména první Držková, kde vyhrál před Marešem o 18,4 vteřiny. Získaný náskok už úspěšný jezdec z Kostelce nad Orlicí nepustil. Ačkoli v neděli už ze šesti RZ nevyhrál ani jednu, první pozici si pohlídal a do cíle dojel s náskokem 37,5 vteřiny. Celkově rally o délce 202,51 km zvládl za 1:59:27,6 hod.
„Jedenácté vítězství, ale pořád neomrzí. Sice už to je od toho prvního asi dvacet let, ale vyhrávat na barumce mě stále baví. Byl to náročný víkend kvůli velmi proměnlivému počasí, neustále jsme sledovali různé aplikace o počasí, radary. Máme na soutěž jen šestnáct pneumatik, museli jsme je nasazovat uváženě. Někdy to vyšlo, někdy ne, ale jsme tady," usmíval se šampion Jan Kopecký na tiskové konferenci po skončení náročné barumky.
Druhá skončila posádka Filip Mareš, Radovan Bucha. Jejich vůz Škoda Fabia Rally2 Evo ze stáje Entry Engineering – ATT Investments bojoval až do posledního metru o co nejlepší umístění. Před startem závěrečné RZ Pinduly byl rozdíl mezi druhým a pátým místem velmi těsný, nakonec se ale české posádce podařilo dostat hned za suveréna Kopeckého. „Vítězství by bylo pro nás sladší, ale letos už je obsazené. Musíme se pokusit příště. Když nebudeme dělat chyby jako letos, budeme prvnímu místu blíž než letos," připomněl Mareš své tři výlety mimo trať, které jej stály desítky vteřin.
„Celkově charakter tratí se mi líbí každý rok. Na podmínky, co byly o tomto víkendu, se chystá těžko. Kolikrát ani na startu erzety jsme nevěděli, co nás čeká. Dokud jsme neprojeli cíl, nevěděli jsme, jestli jsme obuli dobře nebo ne. Hlavně na vodě to bylo skutečně náročné. Například Bunč, tam je škoda, že se druhý průjezd zrušil, byli jsme na to velké riziko připraveni," řekl jednatřicetiletý závodník směrem k extrémně mokré RZ 11, která byla zrušena ještě před jejich průjezdem.
„Kdybychom jeli, bylo by to zajímavé. Jsou tam místa, kde musíte vyloženě za deště proplout, šance nehody je tam snad větší než jedna ku jedné. Ale jinak by to byl velmi atraktivní souboj," usmál se Filip Mareš.
Třetí pozici nakonec obsadila rakouská posádka Simon Wagner, Gerald Winter ze stáje Eurosol RTH. Ti se na poslední RZ dostali mimo trať a byli malý kousek od nehody, nakonec ale spatřili cíl Barum rally, navíc na pódiovém umístění. V cíli RZ13 přitom Wagner hovořil o tom, že po takové chybě jsou rozhodně bez šance na umístěn v TOP3. „Ale nakonec to dopadlo dobře. Každý rok je to tu nádherný závod, užili jsme si to," pověděl v cíli na zaplněném náměstí devětadvacetiletý jezdec.
Kopec smůly si podobně jako loni na poslední RZ vybral Erik Cais. Letos sice nehavaroval, ale udělal defekt a obsadil čtvrté místo. V cíli byl třiadvacetiletý jezdec velmi zklamaný. „Chtěl jsem před lidmi stát na bedně. Omlouvám se divákům, týmu...," soukal ze sebe slova v cíli Pinduly Cais.
Konečné pořadí Barum Czech Rally Zlín 2022 - hodnocení Mistrovství Evropy v rally (ERC):
1. Kopecký, Hloušek (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo) 1:59:27,6 hod2. Mareš, Bucha (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 37,5 s3. S. Wagner, Winter (AUT, Škoda Fabia Rally2) + 39,3 s4. Cais, Těšínský (CZE, Ford Fiesta R5 MkII) + 46,3 s5. Stříteský, Hovorka (CZE, Škoda Fabia R5) + 56,5 s6. Herczig, Ferencz (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 3:43,0 min7. Campedelli, Cantonová (ITA, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 4:07,3 min8. László, Berendi (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 6:21,3 min9. von Thurn und Taxis, Ettel (DEU/AUT, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 6:28,1 min10. A. Březík, Krajča (CZE, Škoda Fabia R5) + 6:55,0 min
12. Astier, Vauclare (FRA, Alpine A110 RGT), 1. místo RGT + 11:08,2 min15. Pellier, Pelamourguesová (FRA, Opel Corsa Rally4), 1. místo ERC4J + 11:08,2 min26. Widlak, Dymurski (POL, Ford Fiesta Rally3), 1. místo ERC3 + 17:54,4 min
Vyhrané RZ:5 – Kopecký, 1 – Csomós, Cais, Stříteský, Mareš, Torn, S. Wagner, A. Březík.
Jakub Kudláč, www.czechrally.com
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.