Sobotní etapa 51. ročníku Barum Czech Rally Zlín 2022 fanoušky rozhodně nenudila. Za to jezdce pozlobil déšť, odpoledne už mohli závodit za slunečných a suchých podmínek. Mnoho posádek už je ze hry venku, ale jedno jméno sebejistě pokračuje. Je jím nikdo jiný než Jan Kopecký, který půjde za jubilejním desátým vavřínem do nedělní etapy s náskokem 34,6 vteřiny na druhého Erika Caise. Třetí je Dominik Stříteský.
Hned na první sobotní zkoušce Březová se zrodilo překvapení. Zprvu se zdálo, že si ji podmaní Adam Březík, pak se ale do čela vyhoupl maďarský jezdec Miklós Csomós se startovním číslem 47. Famózní jízdou předčil českého konkurenta o 6,8 vteřiny. Jan Kopecký skončil až desátý.
Pořádné vzrušení ale přinesla až následující RZ Držková, nejdelší test letošního ročníku měřící 24,32 kilometru. Jistě ji odjel Jan Kopecký, který druhému Marešovi (oba Škoda Fabia Rally2 Evo) nadělil 18,4 sekundy. Kdo naopak nepoznal cíl byl Švéd Kristensson a především už s předstihem korunovaný letošní mistr Evropy Španěl Efrén Llarena, po jehož vážné nehodě byla zkouška desítky minut přerušena. Po jejím obnovení havaroval také Ital Dapro a komisaři se rozhodli tuto zkoušku zrušit.
I třetí RZ ovládl Jan Kopecký, na Semetíně předčil o 2,3 vteřiny Erika Caise. Výletem do křoví ztratil nemálo vteřin Filip Mareš. Krátce po něm na stejném místě sjel také Estonec Torn, který navíc za dvě stě metrů svůj vůz poslal na bok a taktéž se boje o umístění musel vzdát.
Druhé průjezdy už se jely na suchu. Potřetí v řadě triumfoval Kopecký před Dominikem Stříteským, jeho konkurent Cais skončil na Držkové až sedmý. Defekt na téměř tři minuty zdržel Španěla Parda, spadlá trubka od mezichladiče do turba pak srazila Adama Březíka o více jak šest minut.
Napodruhé už si jezdci vedli lépe také na zrádné Držkové. Poprvé se z prvního místa radoval Erik Cais, před Kopeckým vyhrál o osm desetin vteřiny. Naopak havárie zde zastavila vítěze RZ2 Maďara Csomóse.
Semetín ale znovu patřil Janu Kopeckému. Ze sedmi rychlostních zkoušek si připsal pátý triumf, díky čemuž si do neděle udělal komfortní náskok 34,6 vteřiny na Erika Caise. Znovu se ukázalo, že Barum rally je pro cizince extrémně náročná, neboť z čela nehavaroval žádný domácí jezdec.
51. Barum Czech Rally Zlín 2022 - pořadí po 1 etapě:1. Kopecký, Hloušek (CZE, Škoda Fabia Rally2) 1:04:06,9 hod2. Cais, Těšínský (CZE, Ford Fiesta R5 MkII) + 34,6 s3. Stříteský, Hovorka (CZE, Škoda Fabia R5) + 46,6 s4. Mareš, Bucha (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 48,2 s5. S. Wagner, Winter (AUT, Škoda Fabia Rally2) + 57,7 s6. Herczig, Ferencz (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 3:02,8 min7. Campedelli, Cantonová (ITA, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 3:08,8 min8. Battistolli, Scattolin (ITA, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 3:12,7 min9. von Thurn und Taxis, Ettel (DEU/AUT, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 3:39,2 min10. László, Berendi (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 3:41,6 min
11. Astier, Vauclare (FRA, Alpine A110 RGT) 1. místo RGT + 3:42,4 min14. Pellier, Pelamourgues (FRA, Opel Corsa Rally4) 1. ERC4J + 5:27,9 min27. Widlak, Dymurski (POL, Ford Fiesta Rally3) 1. místo ERC3 + 9:45,1 min
Vyhrané RZ:5 – Kopecký, 1 – Csomós, Cais.
Jakub Kudláč, www.czechrally.com
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.