Sobotní etapa 51. ročníku Barum Czech Rally Zlín 2022 fanoušky rozhodně nenudila. Za to jezdce pozlobil déšť, odpoledne už mohli závodit za slunečných a suchých podmínek. Mnoho posádek už je ze hry venku, ale jedno jméno sebejistě pokračuje. Je jím nikdo jiný než Jan Kopecký, který půjde za jubilejním desátým vavřínem do nedělní etapy s náskokem 34,6 vteřiny na druhého Erika Caise. Třetí je Dominik Stříteský.
Hned na první sobotní zkoušce Březová se zrodilo překvapení. Zprvu se zdálo, že si ji podmaní Adam Březík, pak se ale do čela vyhoupl maďarský jezdec Miklós Csomós se startovním číslem 47. Famózní jízdou předčil českého konkurenta o 6,8 vteřiny. Jan Kopecký skončil až desátý.
Pořádné vzrušení ale přinesla až následující RZ Držková, nejdelší test letošního ročníku měřící 24,32 kilometru. Jistě ji odjel Jan Kopecký, který druhému Marešovi (oba Škoda Fabia Rally2 Evo) nadělil 18,4 sekundy. Kdo naopak nepoznal cíl byl Švéd Kristensson a především už s předstihem korunovaný letošní mistr Evropy Španěl Efrén Llarena, po jehož vážné nehodě byla zkouška desítky minut přerušena. Po jejím obnovení havaroval také Ital Dapro a komisaři se rozhodli tuto zkoušku zrušit.
I třetí RZ ovládl Jan Kopecký, na Semetíně předčil o 2,3 vteřiny Erika Caise. Výletem do křoví ztratil nemálo vteřin Filip Mareš. Krátce po něm na stejném místě sjel také Estonec Torn, který navíc za dvě stě metrů svůj vůz poslal na bok a taktéž se boje o umístění musel vzdát.
Druhé průjezdy už se jely na suchu. Potřetí v řadě triumfoval Kopecký před Dominikem Stříteským, jeho konkurent Cais skončil na Držkové až sedmý. Defekt na téměř tři minuty zdržel Španěla Parda, spadlá trubka od mezichladiče do turba pak srazila Adama Březíka o více jak šest minut.
Napodruhé už si jezdci vedli lépe také na zrádné Držkové. Poprvé se z prvního místa radoval Erik Cais, před Kopeckým vyhrál o osm desetin vteřiny. Naopak havárie zde zastavila vítěze RZ2 Maďara Csomóse.
Semetín ale znovu patřil Janu Kopeckému. Ze sedmi rychlostních zkoušek si připsal pátý triumf, díky čemuž si do neděle udělal komfortní náskok 34,6 vteřiny na Erika Caise. Znovu se ukázalo, že Barum rally je pro cizince extrémně náročná, neboť z čela nehavaroval žádný domácí jezdec.
51. Barum Czech Rally Zlín 2022 - pořadí po 1 etapě:1. Kopecký, Hloušek (CZE, Škoda Fabia Rally2) 1:04:06,9 hod2. Cais, Těšínský (CZE, Ford Fiesta R5 MkII) + 34,6 s3. Stříteský, Hovorka (CZE, Škoda Fabia R5) + 46,6 s4. Mareš, Bucha (CZE, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 48,2 s5. S. Wagner, Winter (AUT, Škoda Fabia Rally2) + 57,7 s6. Herczig, Ferencz (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 3:02,8 min7. Campedelli, Cantonová (ITA, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 3:08,8 min8. Battistolli, Scattolin (ITA, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 3:12,7 min9. von Thurn und Taxis, Ettel (DEU/AUT, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 3:39,2 min10. László, Berendi (HUN, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 3:41,6 min
11. Astier, Vauclare (FRA, Alpine A110 RGT) 1. místo RGT + 3:42,4 min14. Pellier, Pelamourgues (FRA, Opel Corsa Rally4) 1. ERC4J + 5:27,9 min27. Widlak, Dymurski (POL, Ford Fiesta Rally3) 1. místo ERC3 + 9:45,1 min
Vyhrané RZ:5 – Kopecký, 1 – Csomós, Cais.
Jakub Kudláč, www.czechrally.com
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.