Za necelé dva týdny odstartuje ve Zlíně předposlední soutěž osmidílného seriálu Mistrovství Evropy v rally (ERC) Barum Czech Rally Zlín (26. – 28. srpna 2022). Soutěžní posádky zároveň čeká boj o důležité body do hodnocení Sonax Mistrovství České republiky v rally (MCR). Do sekretariátu soutěže dorazily přihlášky celkem 115 soutěžících z 21 států. Do Zlína přijede téměř kompletní špička letošního evropského šampionátu, z prvních sedmi jezdců v průběžném hodnocení schází pouze Španěl Nil Solans.
K největším favoritům zlínské rally, která startuje v pátek 26. srpna v 16 hodin z náměstí Míru před radnicí, patří devítinásobný vítěz barumky a osminásobný český šampion Jan Kopecký (Škoda Fabia Rally2 Evo) a dále talentovaný mladík Erik Cais (Ford Fiesta R5 MkII), který letos pravidelně startuje v mistrovství světa. Před rokem zlínského rodáka k senzačnímu triumfu zastavila až havárie v poslední rychlostní zkoušce.
Z evropské špičky přijede do Zlína téměř jistý evropský šampion Efrén Llarena, dále druhý jezdec v pořadí Simone Tempestini z Rumunska, čtvrtý v průběžné klasifikaci Španěl Javier Pardo nebo pátý Alberto Battistolli z Itálie (všichni Škoda Fabia Rally2 Evo). Na přední pozice budou určitě pomýšlet dále Simone Campedelli z Itálie, Simon Wagner z Rakouska, Norbert Herczig z Maďarska (všichni Škoda Fabia Rally2 Evo), Tom Kristensson ze Švédska (Hyundai i20 R5) a Estonec Ken Torn (Ford Fiesta R5 MkII).
Z české špičky se představí dále vedle Kopeckého a Caise velmi rychlý Filip Mareš (Škoda Fabia Rally2 Evo), který na předchozí soutěži ME vyhrál v silné konkurenci hned tři rychlostní zkoušky. Dále pojede s prioritou ERC1 Petr Semerád (Škoda Fabia Rally2 Evo), Adam Březík (Škoda Fabia R5) a Martin Vlček (Hyundai i20 R5).
V rámci mezinárodního pole se představí Dominik Stříteský, Aleš Jirásek, Michal Horák, Miklós Csomós z Maďarska (všichni Škoda Fabia R5), Antonín Tlusťák (Škoda Fabia Rally2 Evo), Petr Zedník (Ford Fiesta R5 MkII) a další. Celkem najdeme na seznamu přihlášených 25 vozů kategorie Rally2/R5. Mnohonásobný český šampion Václav Pech pojede s vozem Ford Focus WRC v národním poli, kde se představí dále například Petr Nešetřil (Porsche 997 GT3) nebo Pavel Ševčík (Mitsubishi Lancer Evo IX).
V kategorii RGT se objeví například Emmanuel Guigou, Raphael Astier (oba Alpine A110 RGT), Roberto Gobbin z Itálie (Fiat Abarth 124 RGT) a v kategorii ERC3 pojede ve čtyřkolce Ford Fiesta Rally3 Igor Widlak z Polska.
V hodnocení vozů s jednou poháněnou nápravou je přihlášeno kvalitní startovní pole a rozhodně se bude, na co koukat. K favoritům patří trio jezdců ve složení lídr ERC4 Oscar Palomo ze Španělska (Peugeot 208 Rally4), vedoucí jezdec ERC4 Junior Laurent Pellier z Francie (Opel Corsa Rally4) a Ital Andrea Mabellini (Renault Clio Rally4). Kartami na předních místech určitě zamíchají rychlý finský mladík Toni Herranen z Finska, Victor Hansen ze Švédska (oba Ford Fiesta Rally4), Roberto Dapra z Itálie (Renault Clio Rally4) nebo Paulo Soria z Argentiny (Renault Clio Rally5).
Z českých jezdců pojedou o přední příčky lídr českého šampionátu Jaromír Tarabus (Peugeot 208 Rally4), Evropan Daniel Polášek (Ford Fiesta Rally4), Lukáš Frána (Citroën DS3 R3T), Robert Hordossy, David Štefan (oba Peugeot 208 Rally4) atd. Z celkového počtu přihlášených pojede 74 posádek v mezinárodním poli, z uvedeného počtu je 44 s prioritou ERC, přičemž s prioritou ERC1 pojede sedmnáct jezdců.
Zpestřením startovného pole budou i tři ženy za volantem. Jezdecké umění předvedou na českých tratích známé Adrienn Vogelová z Maďarska (Ford Fiesta Rally4), Jekatěrina Statijevová z Bulharska (Opel Corsa Rally4) a premiérově i Cristiana Opreaová z Rumunska (Peugeot 208 R2). Další informace naleznete na www.czechrally.com a nezapomeňte barumku sledovat také na sociálních sítích, oficiálních profilech facebooku, instagramu a twitteru.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?