Státní podpora je investicí, bez které to nejde
Těžkou situací prochází oblast státní podpory významným sportovním akcím (VSA). Oproti loňsku se podpora VSA snížila o více než polovinu pro celý sport. Nemohlo se tak dostat na řadu žadatelů, mezi nimiž jsou renomované mezinárodní podniky motorsportu s vysokou návštěvností. Autoklub ČR z pozice národní autority pro motoristický sport upozorňuje na současný stav s poukazem na mimořádné ekonomické přínosy z pořádaných akcí. Z analýz vyplývá, že akce motocyklového a automobilového sportu přinášejí několikanásobně více prostředků pro stát svým pořádáním, než sami od státu potřebují.
„Státní podpora je tak investicí s významnými finančními příjmy pro veřejné rozpočty. Právě v této obtížné době mohou významné sportovní akce pomoci při nastartování ekonomiky České republiky. Na druhou stranu, ztráta příjmu z rozpočtu státu může znamenat stopku pro řadu pořadatelů tradičních a veřejností oblíbených závodů,“ vysvětlil Jan Šťovíček, prezident Autoklubu ČR.
Zatímco v loňském roce činila státní podpora VSA 250 milionů, letos jde o zatím 107 milionů Kč. Na významné akce motoristického sportu byla v roce 2021 uvolněna státní podpora ve výši celkem 35 milionů, letos dosud pouze 3,5 milionu Kč. Zástupci Autoklubu ČR a pořadatelé významných sportovních akcí dnes na společné tiskové konferenci vyzvali k potřebě uvolnění finančních prostředků ze státního rozpočtu na vypsání druhého kola výzvy pro významné sportovní akce v roce 2022. „Se vší odpovědností si uvědomujeme, že se v souvislosti s konfliktem na Ukrajině a jeho dopady nacházíme ve velmi obtížné ekonomické situaci. Autoklub byl od založení republiky v roce 1918 zodpovědným partnerem státu. Tato tradice nás zavazuje nikoliv kritizovat, ale apelovat na nutnost řešení výpadku financování renomovaných sportovních podniků. Ve svém důsledku totiž přinášejí významný příjem do státní pokladny,“ doplnil Jan Šťovíček.
Česká republika patří v mezinárodním měřítku mezi pořadatelské velmoci motoristického sportu, vysoce uznávané Mezinárodní automobilovou federací FIA a Mezinárodní motocyklovou federací FIM. Závody, jako plochodrážní Zlatá přilba Pardubice nebo mistrovství světa na pražské Markétě, prestižní mistrovství světa superbiků v Mostě, legendární Barum Czech Rally Zlín, to jsou klenoty českého motorsportu. A právě letos jejich pořadatelé zatím nemohou počítat s podporou státu. „Přitom analýzy hovoří jasně. Je velmi důležité si uvědomit, že tyto akce jsou jednoznačným přínosem pro veřejné rozpočty a cestovní ruch. Použiji příklad u nás. Barum Czech Rally Zlín patří mezi celosvětově známé soutěže. Důkazem popularity je nejen mediální pozornost, která je akci věnována – v rámci celého závodu je letos plánováno poprvé v historii vysílat živě celý průběh na mediálních platformách po celém světě - ale hlavně návštěvnost akce samotné. Každoročně do Zlínského kraje, města Zlína zavítá 55 tisíc unikátních a 250 tisíc kumulovaných návštěvníků z celého světa,“ zdůraznil Jan Regner, viceprezident Autoklubu ČR pro VSA a ředitel Barum Czech Rally Zlín.
Z Analýzy ekonomických dopadů akcí motoristického sportu konaných na území České republiky s plánem na rok 2020 bez vlivu mimořádných opatření kvůli koronavirové pandemii vyplývá celkový přínos pro veřejné rozpočty ve výši 2,0 až 2,9 miliard Kč. (Zdroj: ECONOMIC IMPACT – Analýza vlivu pandemie Covid-19 na akce automobilového a motocyklového sportu v ČR).
Jakub Schimmer
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.