Státní podpora je investicí, bez které to nejde
Těžkou situací prochází oblast státní podpory významným sportovním akcím (VSA). Oproti loňsku se podpora VSA snížila o více než polovinu pro celý sport. Nemohlo se tak dostat na řadu žadatelů, mezi nimiž jsou renomované mezinárodní podniky motorsportu s vysokou návštěvností. Autoklub ČR z pozice národní autority pro motoristický sport upozorňuje na současný stav s poukazem na mimořádné ekonomické přínosy z pořádaných akcí. Z analýz vyplývá, že akce motocyklového a automobilového sportu přinášejí několikanásobně více prostředků pro stát svým pořádáním, než sami od státu potřebují.
„Státní podpora je tak investicí s významnými finančními příjmy pro veřejné rozpočty. Právě v této obtížné době mohou významné sportovní akce pomoci při nastartování ekonomiky České republiky. Na druhou stranu, ztráta příjmu z rozpočtu státu může znamenat stopku pro řadu pořadatelů tradičních a veřejností oblíbených závodů,“ vysvětlil Jan Šťovíček, prezident Autoklubu ČR.
Zatímco v loňském roce činila státní podpora VSA 250 milionů, letos jde o zatím 107 milionů Kč. Na významné akce motoristického sportu byla v roce 2021 uvolněna státní podpora ve výši celkem 35 milionů, letos dosud pouze 3,5 milionu Kč. Zástupci Autoklubu ČR a pořadatelé významných sportovních akcí dnes na společné tiskové konferenci vyzvali k potřebě uvolnění finančních prostředků ze státního rozpočtu na vypsání druhého kola výzvy pro významné sportovní akce v roce 2022. „Se vší odpovědností si uvědomujeme, že se v souvislosti s konfliktem na Ukrajině a jeho dopady nacházíme ve velmi obtížné ekonomické situaci. Autoklub byl od založení republiky v roce 1918 zodpovědným partnerem státu. Tato tradice nás zavazuje nikoliv kritizovat, ale apelovat na nutnost řešení výpadku financování renomovaných sportovních podniků. Ve svém důsledku totiž přinášejí významný příjem do státní pokladny,“ doplnil Jan Šťovíček.
Česká republika patří v mezinárodním měřítku mezi pořadatelské velmoci motoristického sportu, vysoce uznávané Mezinárodní automobilovou federací FIA a Mezinárodní motocyklovou federací FIM. Závody, jako plochodrážní Zlatá přilba Pardubice nebo mistrovství světa na pražské Markétě, prestižní mistrovství světa superbiků v Mostě, legendární Barum Czech Rally Zlín, to jsou klenoty českého motorsportu. A právě letos jejich pořadatelé zatím nemohou počítat s podporou státu. „Přitom analýzy hovoří jasně. Je velmi důležité si uvědomit, že tyto akce jsou jednoznačným přínosem pro veřejné rozpočty a cestovní ruch. Použiji příklad u nás. Barum Czech Rally Zlín patří mezi celosvětově známé soutěže. Důkazem popularity je nejen mediální pozornost, která je akci věnována – v rámci celého závodu je letos plánováno poprvé v historii vysílat živě celý průběh na mediálních platformách po celém světě - ale hlavně návštěvnost akce samotné. Každoročně do Zlínského kraje, města Zlína zavítá 55 tisíc unikátních a 250 tisíc kumulovaných návštěvníků z celého světa,“ zdůraznil Jan Regner, viceprezident Autoklubu ČR pro VSA a ředitel Barum Czech Rally Zlín.
Z Analýzy ekonomických dopadů akcí motoristického sportu konaných na území České republiky s plánem na rok 2020 bez vlivu mimořádných opatření kvůli koronavirové pandemii vyplývá celkový přínos pro veřejné rozpočty ve výši 2,0 až 2,9 miliard Kč. (Zdroj: ECONOMIC IMPACT – Analýza vlivu pandemie Covid-19 na akce automobilového a motocyklového sportu v ČR).
Jakub Schimmer
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.