Obrovská vedra a typické šotolinové pasáže byly kulisou čtvrtého klání Mistrovství České republiky v rally – Agrotec Petronas rally v Hustopečích. Dvě časové ztráty po defektu a technických problémech znamenaly pro posádku Samohýl ŠKODA Teamu Adam Březík – Ondřej Krajča sedmnácté místo absolutně, třinácté v hodnocení českého šampionátu.
Agrotec Petronas rally Hustopeče je na české poměry specifickým závodem. S porcí šotolinových úseků nemá obdobu. U této rally potřeba vyzdvihnout i kompaktnost, s červnovým termínem jsou na jižní Moravě spojena i úmorná vedra. A letošní sedmnáctý ročník nebyl výjimkou. V pátek se startovalo až po 18. hodině, kdy teploty začaly mírně klesat, ale v průběhu sobotní etapy si posádky užily vysokých teplot v kokpitech závodních vozů nadmíru.
„Každý rok se na start v Hustopečích moc těším. Je to v rámci českého mistráku příjemné zpestření, jde charakterem o zcela jiný závod. Navíc letos pořadatelé našli i nové úseky, za což je jim vždy nutné poděkovat,“ vrací se k hustopečskému startu Adam Březík.
Adam Březík s Ondřejem Krajčou na tvrdém slicku od Michelinu začali čtvrtým časem. V těsném sledu za vedoucí trojicí, se skalpem Stříteského a slovenského multišampióna Poláka Grzyba. V desítce však dlouho nepobyli, když je na druhé zkoušce postihl defekt pneumatiky. Posádka musela najít vhodné místo na výměnu, po které dorazila do cíle testu se ztrátou 2,5 minuty. To znamenalo propad ze čtvrtého na 44. místo průběžného pořadí a ztrátu nadějí na boj o Top5.
Tři páté časy v noční sekci potvrdily původní ambice Adama s Ondřejem, díky tomu se posunuli o třicet míst dopředu, na čtrnácté místo absolutně, se ztrátou 3,5 minuty na prvního.
„Chtěli jsme začít mezi nejlepšími, první erzeta skončila nad naše očekávání. Bohužel na dvojce přišel defekt. Probírali jsme i onboard, ale nezjistili jsme, co bylo příčinou. Defekt jsem zpozoroval v úzké lesní pasáži, kde nebyl prostor na zastavení. To nás také stálo cenné sekundy. Výměnu kola jsme totiž provedli až v diváckém místě u rozhledny.
Co se týkalo noci, obávali jsme se nejhoršího, ale nakonec mi závodění v první sekci přišlo mnohem zrádnější. Kombinace prachu a slunka byla zákeřnější než prachu a tmy. To platilo hlavně pro Kurdějov. Nejhorší viditelnost byla asi na testu Vlčí Dolina, v pasáži údolím, ale to byl jen několik stovek metrů. Za sebe bych samozřejmě dvě minuty bral, ale rozhodnutí, které padlo, jsem akceptoval," reagoval na první den Adam Březík.
Sobota nabídla podobný scénář. Reprezentanti Samohýl ŠKODA Teamu zajeli na celkem šesti měřených testech čtyři čtvrté časy a jeden pátý. Po RZ8 byli jen 5,1 vteřiny od první desítky. Jenže v prvním průjezdu nejdelší zkoušky soutěže Diváky (RZ9) přišla druhá ztráta. Technický problém znamenal v jejím průběhu více než pětiminutovou stopku Fabie R5 a opětovný propad do třetí desítky. Závěrečným finišem se alespoň Adam s Ondřejem posunuli na bodované příčky v rámci českého šampionátu, kdy je hodnocena nejlepší patnáctka.
„Na servomotorku u klapky praskly na ozubeném kolečku dva zuby, do motoru nešel vzduch, a tak se zastavil. Po resetu auto zázrakem naskočilo a pokračovali jsme. Jen z toho vyplynula ještě citelnější ztráta.
Z Hustopečí jsme tak odjeli spokojeni a zároveň zklamáni. Utvrdili jsme se v tom, že jsme schopni jezdit rychlé časy, což pro nás bylo důležité. Na druhou stranu pro nás závod skončil jen s minimem bodů do českého mistráku. Vzhledem k nasazení celého týmu to vždy zamrzí," okomentoval hustopečský start Adam Březík.
"Do Hustopečí se každý rok těším, jelikož svojí charakteristikou je odlišný od ostatních závodů. Připraveni jsme byli výborně, což se ukázalo na prvním testu, pak přišel smolný defekt a velká ztráta. Druhý den jsme ještě chtěli zaútočit na první desítku, což se nám dařilo do chvíle, než se nám auto zastavilo. V poslední sekci jsme si hezky zazávodili a potvrdili si, že se pomalu přibližujeme prvním třem, což nás hodně těší. Děkujeme mechanikům za super nasazení a všem, co nás podporují," doplnil spolujezdec Ondřej Krajča.
Dalším závodem MČR v rally 2022 bude Rally Bohemia Mladá Boleslav ve dnech 8.–10. července 2022, kde nebude chybět ani posádka dealerského Samohýl ŠKODA Teamu.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.