Obrovská vedra a typické šotolinové pasáže byly kulisou čtvrtého klání Mistrovství České republiky v rally – Agrotec Petronas rally v Hustopečích. Dvě časové ztráty po defektu a technických problémech znamenaly pro posádku Samohýl ŠKODA Teamu Adam Březík – Ondřej Krajča sedmnácté místo absolutně, třinácté v hodnocení českého šampionátu.
Agrotec Petronas rally Hustopeče je na české poměry specifickým závodem. S porcí šotolinových úseků nemá obdobu. U této rally potřeba vyzdvihnout i kompaktnost, s červnovým termínem jsou na jižní Moravě spojena i úmorná vedra. A letošní sedmnáctý ročník nebyl výjimkou. V pátek se startovalo až po 18. hodině, kdy teploty začaly mírně klesat, ale v průběhu sobotní etapy si posádky užily vysokých teplot v kokpitech závodních vozů nadmíru.
„Každý rok se na start v Hustopečích moc těším. Je to v rámci českého mistráku příjemné zpestření, jde charakterem o zcela jiný závod. Navíc letos pořadatelé našli i nové úseky, za což je jim vždy nutné poděkovat,“ vrací se k hustopečskému startu Adam Březík.
Adam Březík s Ondřejem Krajčou na tvrdém slicku od Michelinu začali čtvrtým časem. V těsném sledu za vedoucí trojicí, se skalpem Stříteského a slovenského multišampióna Poláka Grzyba. V desítce však dlouho nepobyli, když je na druhé zkoušce postihl defekt pneumatiky. Posádka musela najít vhodné místo na výměnu, po které dorazila do cíle testu se ztrátou 2,5 minuty. To znamenalo propad ze čtvrtého na 44. místo průběžného pořadí a ztrátu nadějí na boj o Top5.
Tři páté časy v noční sekci potvrdily původní ambice Adama s Ondřejem, díky tomu se posunuli o třicet míst dopředu, na čtrnácté místo absolutně, se ztrátou 3,5 minuty na prvního.
„Chtěli jsme začít mezi nejlepšími, první erzeta skončila nad naše očekávání. Bohužel na dvojce přišel defekt. Probírali jsme i onboard, ale nezjistili jsme, co bylo příčinou. Defekt jsem zpozoroval v úzké lesní pasáži, kde nebyl prostor na zastavení. To nás také stálo cenné sekundy. Výměnu kola jsme totiž provedli až v diváckém místě u rozhledny.
Co se týkalo noci, obávali jsme se nejhoršího, ale nakonec mi závodění v první sekci přišlo mnohem zrádnější. Kombinace prachu a slunka byla zákeřnější než prachu a tmy. To platilo hlavně pro Kurdějov. Nejhorší viditelnost byla asi na testu Vlčí Dolina, v pasáži údolím, ale to byl jen několik stovek metrů. Za sebe bych samozřejmě dvě minuty bral, ale rozhodnutí, které padlo, jsem akceptoval," reagoval na první den Adam Březík.
Sobota nabídla podobný scénář. Reprezentanti Samohýl ŠKODA Teamu zajeli na celkem šesti měřených testech čtyři čtvrté časy a jeden pátý. Po RZ8 byli jen 5,1 vteřiny od první desítky. Jenže v prvním průjezdu nejdelší zkoušky soutěže Diváky (RZ9) přišla druhá ztráta. Technický problém znamenal v jejím průběhu více než pětiminutovou stopku Fabie R5 a opětovný propad do třetí desítky. Závěrečným finišem se alespoň Adam s Ondřejem posunuli na bodované příčky v rámci českého šampionátu, kdy je hodnocena nejlepší patnáctka.
„Na servomotorku u klapky praskly na ozubeném kolečku dva zuby, do motoru nešel vzduch, a tak se zastavil. Po resetu auto zázrakem naskočilo a pokračovali jsme. Jen z toho vyplynula ještě citelnější ztráta.
Z Hustopečí jsme tak odjeli spokojeni a zároveň zklamáni. Utvrdili jsme se v tom, že jsme schopni jezdit rychlé časy, což pro nás bylo důležité. Na druhou stranu pro nás závod skončil jen s minimem bodů do českého mistráku. Vzhledem k nasazení celého týmu to vždy zamrzí," okomentoval hustopečský start Adam Březík.
"Do Hustopečí se každý rok těším, jelikož svojí charakteristikou je odlišný od ostatních závodů. Připraveni jsme byli výborně, což se ukázalo na prvním testu, pak přišel smolný defekt a velká ztráta. Druhý den jsme ještě chtěli zaútočit na první desítku, což se nám dařilo do chvíle, než se nám auto zastavilo. V poslední sekci jsme si hezky zazávodili a potvrdili si, že se pomalu přibližujeme prvním třem, což nás hodně těší. Děkujeme mechanikům za super nasazení a všem, co nás podporují," doplnil spolujezdec Ondřej Krajča.
Dalším závodem MČR v rally 2022 bude Rally Bohemia Mladá Boleslav ve dnech 8.–10. července 2022, kde nebude chybět ani posádka dealerského Samohýl ŠKODA Teamu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.