Předsezónní závody pořádané Davidem Komárkem se dostávají pevně do povědomí závodních jezdců. Složení startovní listiny bývá zajímavé a vždy se tu najde nějaká perlička. Tentokráte se o premiéru postaral Petr Zedník, který přivezl Ford Fiesta Rally 2, s nímž pojede český mistrák.
V polovině února proběhl na kopřivnickém polygonu další závod ze seriálu Rally Monte Komvet. Pro 42 přihlášených jezdců byla připravena rychlostní zkouška dlouhá 8 kilometrů, která se jela šestkrát. A jak už je na „Komvetu“ zvykem, v polovině závodu se rychlostní zkouška otočila. Ryze asfaltová erzeta měla díky počasí jasnou volbu pneumatik, přesto se našli odvážlivci, kteří volili taková pneu, aby se co nejvíce „klouzali“. Do Kopřivnice zavítalo pestré jezdecké obsazení, kdy pochopitelnou převahu měli Češi, ale startovali zde také Slováci, Rakušané a zastoupení měli i polští jezdci. Na startu nechyběli pravidelní účastníci jako například David Komárek a Kristýna Fillová s Mitsubishi Lancer EVO V, letos poprvé přijel se Subaru Impreza Lubomír Světinský. S Yarisy chtěli míchat pořadím Jirka Špalek, Radek Neveselý a Karel Stehlík. Krasavce s označením Toyota Celica přivezl Tomáš Lacko a tak by se mohlo ještě chvíli pokračovat. V náhledu do startovní listiny ovšem nesmíme zapomenout na premiéru, která proběhla v Kopřivnici na polygonu a zanedlouho se objeví i na „ostrých“ soutěžích. Petr Zedník si splnil sen a zakoupil Ford Fiesta Rally 2.
Jezdecké pole bylo rozděleno do pěti kategorií. Do skupiny sériových dvoukolek se přihlásilo dvanáct jezdců. Pět nejrychlejších časů stačilo Drahoši Buchtovi (Toyota Yaris) k celkovému ovládnutí kategorie. Počet odjetých erzet je správně, neboť „Komvet“ je postavený na šesti rychlostních zkouškách, ale započítává se pět nejlepších časů, takže pokud se jedna jízda nepovede, nic není ztraceno. Stříbrný dojel vítěz lednového závodu Jirka Diviš (VW Polo) a pohár za třetí místo si domů odvezl Lukáš Kubíček (Žiguli). O zajímavé zpestření se postaral Petr Caha s vozem Hyundai Sonata. Petrovi se podařilo na čtvrté zkoušce „udělat“ defekt a více než polovinu měřeného testu jel s handicapem. Zpočátku to byly zbytky gumy, posléze jen disk, ale jezdec z plynového pedálu neubral.
Soutěžních dvoukolek bylo na startu ještě o dvě víc. Ti, kdo sledují závody Rally Monte Komvet, tak ví, že do Kopřivnice již pravidelně dojíždí Dominik Senegacnik s vozem Opel Corsa Rally 4. Rakouský jezdec využívá starty v Česku k pilnému testování a domů se vrací obtěžkán poháry. Po lednovém vítězství nenašel Dominik přemožitele ani tentokráte. Stupně vítězů ještě doplnili druhý Patrik Magyar (Seat Ibiza) a třetí další rakouský jezdec Dominik Kreisel, jenž se střídal v autě se Senegacnikem.
A v přehledu jsme se dostali do kategorie sériových čtyřkolek, kterých přijelo do Kopřivnice deset. Zde to byl hlavně souboj jezdců s Yarisy GR proti vozům Mitsubishi, Subaru, již zmiňované Celice a Seatu Leon s Honzou Cahou za volantem. Svou dravost nejenom na kopcích, ale i na polygonu předvedl opět Jiří Špalek. Také v jeho případě platí – co letošní start, to vítězství. Pro pohár za druhé místo si na konci soutěže došel Radek Neveselý, jenž startoval stejně jako vítěz na Toyotě Yaris GR. Třetí dokončil únorový závod „organizační mozek“ „Komvetu“ Daniel Tasáry na Mitsubishi Lancer EVO.
Závodních čtyřkolek bylo na startu pět a podle očekávání si pro první místo dojel David Komárek (Mitsubishi). Druhé místo po sečtení časů náleží Lubomíru Světinskému (Subaru) a třetí dokončila závod „Kiki“ Fillová (Mitsubishi). O dvojici David a „Kiki“ se ví, že oba si rozdělují roli jezdce i spolujezdce, tedy když jede David, Kristýna čte a naopak. Jistě by bylo velice zajímavé této výměně podrobit i Luboše Světinského. V Subaru vedle něj na místě spolujezdce totiž pravidelně usedá Petra Filipová a příznivci rally si pamatují, že tato slečna má v soutěžích zkušenosti za volantem. Dočkáme se nové výzvy? Uvidíme!
A jsme u poslední kategorie „čtyřkolky s restriktorem“. Tady se přihlásil pouze Petr Zedník, jenž úspěšně absolvoval první větší start s Fiestou a odměnou mu byl k premiéře i pohár.
Absolutní klasifikaci únorového závodu dominovali jezdci s „produkčními“ vozy. Nejrychlejší byl David Komárek, před Lubomírem Světinským a Kristýnou Fillovou. Nejrychlejší sériová čtyřkolka s Jirkou Špalkem za volantem dojela čtvrtá, první soutěžní dvoukolka s Dominikem Senegacnikem šestá, Petr Zedník s Fiestou Rally 2 byl osmý a vítěz kategorie sériová dvoukolka Drahoš Buchta sedmnáctý.
Do výčtu ocenění zbývá doplnit poslední. Je vidět, že při Rally Monte Komvet panuje pohodová atmosféra, neboť na jejím konci se předává pohár pro „Vemeno závodu“. Únorové ocenění si vysloužil Petr Caha za „divokou“ jízdu na defektu, úspěšné trefování sudů vytyčující trať a poničení závory vzdálené třicet metrů od erzety.
A jak viděli sobotní zápolení někteří jezdci?
David Komárek: „Z našeho závodního pohledu bylo vše super. Auto bylo perfektně nachystané a fungovalo na jedničku. Potěšila mne účast Petra Zedníka, který využil naší akci a přijel poprvé otestovat Fiestu Rally 2. Svědčí to o zvyšující se popularitě našich závodů a cestu na ně si nacházejí i zkušení jezdci z rally. Věřím, že si všichni jezdci závodění užili. Počasí až na velký vítr a malou sněhovo-dešťovou přeháňku nám přálo. Je vidět, že se všichni dostávají do tempa, neboť se jelo hodně rychle. Já měl během soboty jediný problém, který jsem si navíc způsobil sám. Na startu 4.RZ jsem zjistil, že mám defekt a jak jsem spěchal do servisu kolo vyměnit, tak jsem lehce ťukl do Fiesty Jirky Galušky.“
Lubomír Světinský:„Trať byla hodně technická, většina retarderů byla možná zbytečně pomalých, že se muselo až na první rychlostní stupeň. Jinak se jelo dobře a auto fungovalo bez problémů. My jsme dojížděli starší pneumatiky po loňské sezoně. I tentokráte se na „Komvetu“ najelo dost kilometrů, díky kterým jsem se dostal trochu i do tempa.“
Kiki Fillová: „Závod byl jako vždy skvěle zorganizovaný, trať různorodá, což oceňuju nejvíc. Tentokrát mi svezení sedlo líp, než při minulých akcích a s konečným 3. místem jsem velice spokojena. Auto skvěle fungovalo, takže už od první RZ jsem si jízdy užívala jak za volantem, tak i při čtení.“
Jiří Špalek: „Opět skvělá akce, vyšlo nám i počasí, až na silný vítr. My jsme dělali pár úprav na voze Toyota Yaris, který jsem si potřeboval vyzkoušet, takže jsem bral start jako testovací sobotu. Vše dopadlo na výbornou. Myslím, že 4. místo absolutně a první místo v sériových vozech je toho důkazem. Za chvíli nám začínají závody do vrchu, proto vítám každou možnost usednout za volant a osvěžit si jezdecké návyky.“
Petr Zedník: „Jedním slovem úžasné. Fiesta jede skvěle, má perfektní zrychlení. Nyní musím hlavně zjistit, kde jsou brzdné body. Ve dvoukolce pořád držíš volant a „bojuješ“, kdežto tady si s autem „hraješ“, ale je potřeba vědět, jak si správně hrát. Pocity výborné, těším se na závody.“
Další Rally Monte Komvet je v plánu 19. března a my se opět po závodě podělíme o postřehy.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.