Svůj premiérový start na legendární Rallye Monte Carlo proměnila posádka Erik Cais – Petr Těšínský v senzační vítězství v kategorii WRC2 Junior. Česká posádka navíc obsadila s Fordem Fiesta Rally2 týmu Orsák Rallysport druhé místo v nabitém seriálu WRC2 Open a dokázala se probojovat do první desítky mezi soutěžní špičku se speciály Rally1. Dalším superlativem je skutečnost, že YACCO ACCR Team po úvodní soutěži mistrovství světa kraluje v týmové klasifikaci.
Erik Cais letos přestoupil ze seriálu mistrovství Evropy ERC do nejvyšší ligy automobilových soutěží a hned při prvním startu sezony se postaral o skvělý výsledek. Mistrovství světa v rally zahajuje tradičně Rallye Monte Carlo, která je díky proměnlivým a zrádným podmínkám považována za jednu z nejnáročnějších soutěží ve světovém šampionátu. Základem úspěchu je důkladná příprava. Toho si byl tým Orsák Rallysport dobře vědom a neponechal nic náhodě. 22letý fryštácký mladík měl příležitost Fiestu Rally2 vyzkoušet nejen na dvoudenních testech ve Francii, ale i na sněhu v Polsku. V neděli před zahájením seznamovacích jízd posádka Cais – Těšínský ještě znovu otestovala místní tratě. „Monte Carlo je enormně těžká soutěž, proto nemá cenu mít přehnaná očekávání,“ mírnil před startem optimismus Cais. „I když jsme podle onboardů viděli, jaké podmínky panovaly v minulých letech, člověk vůbec nevěděl, do čeho jde. Naplno se potvrdilo, že jde o velmi, velmi náročnou soutěž. Rozsáhlé testy, které mi tým před startem umožnil, měly na výsledek významný vliv.“
Ostrý start proběhl už ve čtvrtek večer, kdy startující absolvovali dvě úvodní rychlostní zkoušky. Erik nasadil od počátku rychlé stabilní tempo a usadil se na druhé příčce mezi juniory s vozy kategorie Rally2. V pátek se už závodilo celý den. Česká posádka spolehlivě držela stříbrnou pozici a navíc se posunula vpřed na čtvrtou příčku v rámci WRC2 Open. Náročná čtyřdenní soutěž pokračovala v sobotu další pořádnou porcí měřených kilometrů, které byly okořeněny mnoha zrádnými místy. V závěru etapy se Erikovi podařilo probojovat do vedení juniorů a na druhé místo v celkové klasifikaci vozů Rally2. Sladkým bonusem na závěr povedeného dne byl nejrychlejší čas na RZ 13 Saint-Geniez – Thoard, kde se jelo částečně na sněhu. „Díky průpravě z downhillu mi sedí proměnlivé a těžké podmínky,“ vysvětloval Erik svůj vítězný čas. „Ačkoliv jsem jel na udusaném sněhu poprvé, věřil jsem si a náramně jsem si rychlostní zkoušku užil. Jeli jsme plynule, rychle a jízda mě hodně bavila.“
Během závěrečné nedělní etapy dokázala posádka Yacco ACCR Teamu skvělé postavení udržet. Erik Cais a Petr Těšínský na cílové rampě posbírali zlaté poháry za vítězství v juniorech a týmech. „Výsledek předčil naše největší očekávání,“ usmíval se 22letý mladík. „Při prvním startu v Monte Carlu jsme dojeli na stupních vítězů. Máme z toho všichni velkou radost. Mohl jsem jet rychleji, ale raději jsme zvolili konstantní tempo. Díky tomu jsme celou soutěž zvládli téměř bez chyb a krizovek.“
„Spolupráce s Petrem Těšínským byla skvělá. Startovali jsme spolu na tak náročné asfaltové soutěži poprvé, ale v rozpisu jsme upravovali jen timing. Fantastickou práci odvedli i naši ledoví špioni, kterými byl můj otec Mirek Cais a Karel Vajík. Auto fungovalo zásluhou týmu Orsák Rallysport skvěle, dařilo se nám zvolit správné nastavení podvozku i kombinaci pneumatik. Ale musím přiznat, že volba měkké směsi mezi softy a supersofty byla extrémně těžká. Ne nadarmo se Monte Carlu říká pneumatikou ruleta.“
„Poděkování samozřejmě patří i našim partnerům. Zejména zástupci francouzské olejářské firmy YACCO byli díky úspěchu na domácí půdě opravdu šťastní. Úžasnou podporou pro nás byla i záplava českých vlajek podél tratě. Díky fanoušci!“
Výsledky 90. ročníku Rallye Monte Carlo 2022
WRC2 Open
1. Mikkelsen – Torstein N – Škoda Fabia Rally2 evo 3:12:06.6
2. Cais – Těšínský CZ - Ford Fiesta Rally2 + 55.4
3. Grjazin – Alexandrov RUS - Škoda Fabia Rally2 evo + 2:07.5
WRC2 Junior
1. Cais – Těšínský CZ - Ford Fiesta Rally2 3:13.02.0
2. Grjazin – Alexandrov RUS - Škoda Fabia Rally2 evo + 1:12.1
3. Munster – Louka LUX/B – Hyundai i20 N Rally2 + 2:18.8
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.