Pro mnohé příznivce české rally byl Miroslav Číž v loňském roce jistě příjemným překvapením. První ostrá sezóna, navíc ve velkém mistráku a na jejím konci post vicemistra ve třídě. Mladý jezdec nastavil vysoko laťku a letos by rád na tyto výsledky navázal.
Ty startuješ ve třídě 6, což je silně obsazovaná třída... Proč ses rozhodl právě pro tuto třídu, a nebylo by jednodušší „do začátků“ jít do něčeho slabšího?
„Myslím, že třída 6 je na začátek asi nejlepší volba z pohledu auta. Přece jen je to už takový „opravdový závoďák“. Dlouhou dobu jsem si chtěl vyzkoušet auto kategorie R2 a měl to být jen jednorázový start na 2. Rally Kroměříž, ale po shodě náhod jsme auto koupili, takže volba byla jasná.“
A hned velký mistrák? To sis dal samé vysoké cíle...
„Původní plán byl odjet jen pár soutěží rallysprintového mistrovství, ale to nám bylo rozmluveno, ať raději zkusíme MČR z hlediska odjetých kilometrů.“
Pokud jsem tě v úvodu označil za nováčka, pak pohled do výsledků mluví o zkušeném jezdci, který, pokud soutěž dokončí, tak vždy s pohárkem. Jaký je recept na dobré výsledky?
„Tak to nedokážu vůbec říct, protože sám jsem z výsledků příjemně překvapen a nikdo z nás v týmu to rozhodně nečekal. Snažil jsem se co nejvíce učit se s autem a užívat si každý závodní metr rychlostních zkoušek. A výsledky tam začaly nějak padat samy :).“
Jaké jsi měl cíle před sezónou?
„Plán byl jasný - dojíždět závody a co nejvíce se naučit s autem. A když by se k tomu přidaly dobré výsledky a žádné škody na autě, pak by to bylo super. To vše se částečně povedlo, ale abych sportovně přiznal, byly i momenty, které se nepovedly.“
Sezónu jsi začal až na Šumavě, kde jsi dojel devátý mezi dvoukolkami... Čekal jsi na úvod takový výsledek?
„To nečekal nikdo a už vůbec ne já. Po úvodní rychlostní zkoušce, kterou byl Čínovský okruh, kde jsem udělal začátečnickou chybu a málem jsme museli odstoupit, jsem byl upřímně naštvaný sám na sebe. Peugeot to ale naštěstí vydržel a odnesl to „jen“ přední nárazník :).“
Pak přišla Rally Plzeň, jediný tvůj sprint a další vydařený závod. Nebyla škoda, že ses nepustil i do jednodenních soutěží?
„Vydařený bezpochyby byl. Jel jsem ve větším klidu než na Šumavě. Hlavním cílem bylo dovézt auto celé a nasbírat co nejvíce zkušeností. Toto se nám povedlo a 2. místo po projetí cílovou rampou bylo skvělé. Pak ovšem přišla nešťastná penalizace Michala Srby a díky ní jsme třídu v Plzni vyhráli. Osobně toto vítězství za vítězství nepovažuji a přikládám je Michalovi, neboť podle mne by se mělo rozhodovat na rychlostních zkouškách a ne na přejezdu, byť je součástí závodu.“ Následně ses postavil na start rally mezi vinicemi v Hustopečích a přišla jediná havárie v sezóně. Co se stalo?
„Přišla hloupá chyba a trefil jsem antikat jako několik dalších jezdců. Naštěstí pro mě to bylo jen s minimální škodou na autě a mohli jsme druhý den pokračovat a aspoň se seznámit se soutěží. A za to patří velké DÍKY všem klukům v servisu, že stihli dát auto dohromady.“
Na Bohemce jsi ve dvoukolkách skončil těsně pod bednou. To už jsi svým soupeřům něco naznačoval?
„To vůbec ne… :-))) Je to ale moje domácí soutěž, kterou jsem chtěl aspoň jednou v životě jet a to, že se nám povedl super výsledek, to byla jen třešnička. Všechno to tak nějak začalo po hezky skončené sobotě, kdy jsme měli sice ztrátu, ale věděli jsme, že do cíle je ještě hodně daleko. A po prvním průjezdu erzetou Krásná, kdy se nám povedlo ukrojit velkou část ztráty, jsme věřili, že můžeme zabojovat o vítězství ve třídě. To se nám po druhém průjezdu stejné zkoušky podařilo a my šli s malým náskokem do vedení. V harmonogramu byla poslední zkouška a mně bylo jasné, že pokud chci vyhrát, musím zajet erzetu bez chyb. Závěrečnou RZ jsme zvládli a náskok před druhým v pořadí ještě navýšili. Po sprintu tak přišlo vítězství ve třídě i ve velkém mistráku, okořeněné prezentací na domácí půdě.“
Co říkáš na Barumku? Atmosféra, soupeři a spousta diváků...
„Barum rally má své neopakovatelné kouzlo a já měl možnost tuto skvělou atmosféru zažít i zpoza volantu. Musím říct jedním slovem paráda… Já ale nedokázal navázat na výsledek z Mladé Boleslavi a nepodařilo se mi chytit tempo. Pohyboval jsem se ve výsledcích vcelku nízko, z čehož jsem byl docela zklamaný. Potvrdilo se, že zlínská rally je opravdu tvrdá soutěž se spoustou nástrah, kde není prostor pro chyby. A pro mne, jako pro nováčka, to bylo hodně těžké. Přesto jsem si tu super atmosféru a spousty diváků užíval, byť jsem jel v polovině startovního pole. Jen je škoda, že po hloupé chybě na jednom skoku halenkovické zkoušky jsme museli nakonec odstoupit v servisu pro technickou závadu, ale to k závodům patří :). Alespoň mám důvod se do Zlína vrátit a tuto soutěž pokořit.“
Pačejov a Krumlov, dvě soutěže se stejným vítězem ve dvoukolkách... Krásný závěr sezóny...
„Ano, jsou to rozhodně krásné výsledky, dalo by se říci, že až z říše snů…Po nevydařené Barumce jsme si všichni v týmu chtěli spravit chuť a hlavně zabojovat o titul vicemistra ve třídě 6. Proto jsme do toho všichni dali veškeré úsilí a cíl daný před soutěžemi se podařilo splnit, i když ani tady to nebylo bez problémů a chyb.“
Tvé celkové hodnocení sezóny bude znít patrně hodně pozitivně...
„Sezónu bych hodnotil určitě velmi kladně. Vše, co jsme chtěli, jsme splnili a dokonce se povedlo i něco navíc. Celá sezóna byla super jízda a já jsem si ji hrozně moc užil. Věřím, že se nám povede navázat na letošní výsledky i v roce 2022.“ Jediné, co mi u tebe moc nesedí, jsou spolujezdci. Pět navigátorů… není to nějak moc na jednu sezónu?
„Ano, je to takové nezvyklé. Ale s každým spolujezdcem jsem získal cenné zkušenosti. Chtěl bych všem moc poděkovat za to, že mě vždy provedli soutěží a doufám, že si závody užívali stejně jako já.“
Už spřádáš plány pro letošní rok? Kde a v čem tě uvidíme?
„Plán na další rok je jasný. Chtěli bychom jet kompletní seriál závodů MČR, ale všechno se bude odvíjet od financí a zda se nám podaří sehnat nové partnery, kteří by nás podpořili. Takže vše je nyní ještě v jednání. Jasné je pouze to, že budeme startovat s naší 208 R2.“
Poděkování...
„Poděkovat bych chtěl všem, kteří mi pomohli uskutečnit letošní sezónu, hlavně pak tátovi a Kamilovi. Díky patří i všem našim partnerům, celé rodině a spoustě dalších lidí, kteří se více či méně podíleli na zajištění sezóny. Hrozně moc si toho vážím. Děkuji.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.