V závěru sezony čekala tým Orsák Rallysport ta největší logistická a sportovní výzva. Erik Cais startoval s vozem Ford Fiesta Rally2 během čtyř týdnů na třech významných soutěžích. V polovině října debutoval ve světové sérii WRC na Katalánské rally ve Španělsku, o necelý týden později pokračoval v Maďarsku v evropském seriálu ERC a náročný trojboj uzavíral na šotolinové Lausitz rally.
Celá rozsáhlá týmová operace začínala už počátkem října na samém konci Evropy, kde posádka Yacco ACCR Teamu Cais – Žáková absolvovala v krátkém sledu dvě rally na nezpevněném povrchu. Nejprve na Azorských ostrovech a pak v portugalském Fafe. „Na vše bylo opravdu málo času a museli jsme všechno naplánovat do nejmenšího detailu,“ vysvětluje Jarek Orsák. „Jeden kamion se přesouval přímo z Portugalska do Španělska a ve stejné chvíli z Česka vyjížděl druhý kamion směrem na test ve Španělsku. Po soutěži mistrovství světa vyrazila jedna skupina směrem do Maďarska na ERC a druhá rychle na dílnu, aby připravila auto na Lausitz rally. Těch 550 km do Německa už nám přišlo jako sranda. Nevím, kolik kilometrů oba týmy za ty dva měsíce najely a kolik mil nalétaly letadlem. Ale jedno vím určitě. Vše zvládly na jedničku a já na ně mohu být právem pyšný.“
Rally Catalunya (WRC)
V rámci této logistické a sportovní výzvy čekala po čtyřech letech trvání projektu tým Orsák Rallsport odměna. Erik Cais se s Jindřiškou Žákovou poprvé postavili na start soutěže mistrovství světa a to hned v prestižní kategorii WRC2. A premiéra to byla fantastická!
„Erik s Jindřiškou jeli neuvěřitelně, jen kousek od těch nejlepších,“ říká hrdě Orsák. „Už během první etapy se probojovali na třetí příčku, kterou si spolehlivě drželi. A pak to přišlo. RZ 11 Querol – Les Pobles se zapíše zlatým písmem do historie týmu Orsák Rallsport. Při své světové premiéře vyhráli rychlostní zkoušku v rámci kategorie WRC2 a zároveň byli nejrychlejší mezi všemi jezdci na vozech R5/ Rally2! Byla to obrovská radost nás všech a nádherný dárek pro kluky, kteří tak tvrdě makali celý rok.“
„V závěru rally začalo pršet a všem zasvěceným bylo hned jasné, že Erik ještě zatlačí. Marco Bulacia ve snaze udržet si svoji pozici na předposlední vložce havaroval, Erik zajel další super čas a získal při své premiéře v MS neuvěřitelné třetí místo ve WRC2 se ztrátou pouhých 58 s na vítěze!“
Rally Hungary (ERC)
„Na oslavu bohužel nebylo moc času, protože jsme ihned vyrazili směr Maďarsko,“ připomíná situaci Jarek Orsák. „Rally Hungary byla předposledním dílem evropského šampionátu a Erik s Jindřiškou již od samého začátku dokazovali, že budou patřit k těm nejrychlejším. Na RZ 5 zajeli fantastický nejlepší čas, když druhému nadělili více než 7 s a dostali se do vedení. Bohužel na následujícím měřeném testu pořadatelé velmi necitlivě zařadili kousek po startu rozbitý šotolinový úsek. Bylo zde 11 defektů pneumatik a jednou z postižených byla bohužel i naše posádka. Erik s Jindřiškou museli měnit kolo a se ztrátou 1,5 minuty už nešlo nic dělat. Posádka tak namísto boje o vítězství dokončila soutěž až na 7. místě.“
Lausitz rally (ERT)
Díky tomu, že poslední Erikova soutěž letošní sezóny Německu se jela až za dva týdny, měli všichni pár dnů klidu na krátký odpočinek. Erik Cais se spolujezdcem Petrem Těšínským zde startovali s jediným cílem – vyhrát šampionát ERT. Od začátku nenechali nikoho na pochybách, že to myslí vážně. Z celkových 11 RZ byli nejrychlejší rovnou na 7 z nich. Přesto, že je postihly 2 defekty, vybudovali si 35sekundový náskok. Rally však končí až na cílové rampě…
„Celý náš tým stál v závěrečné stopce, když najednou Erik s Petrem zastavili 100 m před letmým cílem, protože z auta šlehaly plameny,“ vzpomíná na dramatickou situaci Orsák. „Začal boj s časem. Kluci začali hasit a za minutu jim už pomáhal i za nimi startující Anders Grondal . Ve chvíli, kdy jsme doběhli k autu, bylo už vše naštěstí uhašeno. Tímto bych rád poděkoval klukům z Norska za fair play – zastavili u Erika a pomohli. Co na to říct? Takhle prohrát rally prostě zabolí! Hned jsem si vzpomněl na Sainze, který tak přišel o titul mistra světa. V servise se následně zjistilo, že praskl kardan, který utrhl hadici od oleje, to pak způsobilo požár.“
„Na závěr sezóny rád bych poděkoval celému týmu, mechanikům, našim rodinám, zaměstnancům Orsák Rallysportu, fantastickým fanouškům a hlavně partnerům, bez kterých by tento projekt nebylo možné realizovat. Jsou to Autoklub ČR, Yacco, P1, P1fuel, Milwaukee, Čemores, GPD, SMR Plus, Michelin a řada dalších.“
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.