V závěru sezony čekala tým Orsák Rallysport ta největší logistická a sportovní výzva. Erik Cais startoval s vozem Ford Fiesta Rally2 během čtyř týdnů na třech významných soutěžích. V polovině října debutoval ve světové sérii WRC na Katalánské rally ve Španělsku, o necelý týden později pokračoval v Maďarsku v evropském seriálu ERC a náročný trojboj uzavíral na šotolinové Lausitz rally.
Celá rozsáhlá týmová operace začínala už počátkem října na samém konci Evropy, kde posádka Yacco ACCR Teamu Cais – Žáková absolvovala v krátkém sledu dvě rally na nezpevněném povrchu. Nejprve na Azorských ostrovech a pak v portugalském Fafe. „Na vše bylo opravdu málo času a museli jsme všechno naplánovat do nejmenšího detailu,“ vysvětluje Jarek Orsák. „Jeden kamion se přesouval přímo z Portugalska do Španělska a ve stejné chvíli z Česka vyjížděl druhý kamion směrem na test ve Španělsku. Po soutěži mistrovství světa vyrazila jedna skupina směrem do Maďarska na ERC a druhá rychle na dílnu, aby připravila auto na Lausitz rally. Těch 550 km do Německa už nám přišlo jako sranda. Nevím, kolik kilometrů oba týmy za ty dva měsíce najely a kolik mil nalétaly letadlem. Ale jedno vím určitě. Vše zvládly na jedničku a já na ně mohu být právem pyšný.“
Rally Catalunya (WRC)
V rámci této logistické a sportovní výzvy čekala po čtyřech letech trvání projektu tým Orsák Rallsport odměna. Erik Cais se s Jindřiškou Žákovou poprvé postavili na start soutěže mistrovství světa a to hned v prestižní kategorii WRC2. A premiéra to byla fantastická!
„Erik s Jindřiškou jeli neuvěřitelně, jen kousek od těch nejlepších,“ říká hrdě Orsák. „Už během první etapy se probojovali na třetí příčku, kterou si spolehlivě drželi. A pak to přišlo. RZ 11 Querol – Les Pobles se zapíše zlatým písmem do historie týmu Orsák Rallsport. Při své světové premiéře vyhráli rychlostní zkoušku v rámci kategorie WRC2 a zároveň byli nejrychlejší mezi všemi jezdci na vozech R5/ Rally2! Byla to obrovská radost nás všech a nádherný dárek pro kluky, kteří tak tvrdě makali celý rok.“
„V závěru rally začalo pršet a všem zasvěceným bylo hned jasné, že Erik ještě zatlačí. Marco Bulacia ve snaze udržet si svoji pozici na předposlední vložce havaroval, Erik zajel další super čas a získal při své premiéře v MS neuvěřitelné třetí místo ve WRC2 se ztrátou pouhých 58 s na vítěze!“
Rally Hungary (ERC)
„Na oslavu bohužel nebylo moc času, protože jsme ihned vyrazili směr Maďarsko,“ připomíná situaci Jarek Orsák. „Rally Hungary byla předposledním dílem evropského šampionátu a Erik s Jindřiškou již od samého začátku dokazovali, že budou patřit k těm nejrychlejším. Na RZ 5 zajeli fantastický nejlepší čas, když druhému nadělili více než 7 s a dostali se do vedení. Bohužel na následujícím měřeném testu pořadatelé velmi necitlivě zařadili kousek po startu rozbitý šotolinový úsek. Bylo zde 11 defektů pneumatik a jednou z postižených byla bohužel i naše posádka. Erik s Jindřiškou museli měnit kolo a se ztrátou 1,5 minuty už nešlo nic dělat. Posádka tak namísto boje o vítězství dokončila soutěž až na 7. místě.“
Lausitz rally (ERT)
Díky tomu, že poslední Erikova soutěž letošní sezóny Německu se jela až za dva týdny, měli všichni pár dnů klidu na krátký odpočinek. Erik Cais se spolujezdcem Petrem Těšínským zde startovali s jediným cílem – vyhrát šampionát ERT. Od začátku nenechali nikoho na pochybách, že to myslí vážně. Z celkových 11 RZ byli nejrychlejší rovnou na 7 z nich. Přesto, že je postihly 2 defekty, vybudovali si 35sekundový náskok. Rally však končí až na cílové rampě…
„Celý náš tým stál v závěrečné stopce, když najednou Erik s Petrem zastavili 100 m před letmým cílem, protože z auta šlehaly plameny,“ vzpomíná na dramatickou situaci Orsák. „Začal boj s časem. Kluci začali hasit a za minutu jim už pomáhal i za nimi startující Anders Grondal . Ve chvíli, kdy jsme doběhli k autu, bylo už vše naštěstí uhašeno. Tímto bych rád poděkoval klukům z Norska za fair play – zastavili u Erika a pomohli. Co na to říct? Takhle prohrát rally prostě zabolí! Hned jsem si vzpomněl na Sainze, který tak přišel o titul mistra světa. V servise se následně zjistilo, že praskl kardan, který utrhl hadici od oleje, to pak způsobilo požár.“
„Na závěr sezóny rád bych poděkoval celému týmu, mechanikům, našim rodinám, zaměstnancům Orsák Rallysportu, fantastickým fanouškům a hlavně partnerům, bez kterých by tento projekt nebylo možné realizovat. Jsou to Autoklub ČR, Yacco, P1, P1fuel, Milwaukee, Čemores, GPD, SMR Plus, Michelin a řada dalších.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.