V závěru sezony čekala tým Orsák Rallysport ta největší logistická a sportovní výzva. Erik Cais startoval s vozem Ford Fiesta Rally2 během čtyř týdnů na třech významných soutěžích. V polovině října debutoval ve světové sérii WRC na Katalánské rally ve Španělsku, o necelý týden později pokračoval v Maďarsku v evropském seriálu ERC a náročný trojboj uzavíral na šotolinové Lausitz rally.
Celá rozsáhlá týmová operace začínala už počátkem října na samém konci Evropy, kde posádka Yacco ACCR Teamu Cais – Žáková absolvovala v krátkém sledu dvě rally na nezpevněném povrchu. Nejprve na Azorských ostrovech a pak v portugalském Fafe. „Na vše bylo opravdu málo času a museli jsme všechno naplánovat do nejmenšího detailu,“ vysvětluje Jarek Orsák. „Jeden kamion se přesouval přímo z Portugalska do Španělska a ve stejné chvíli z Česka vyjížděl druhý kamion směrem na test ve Španělsku. Po soutěži mistrovství světa vyrazila jedna skupina směrem do Maďarska na ERC a druhá rychle na dílnu, aby připravila auto na Lausitz rally. Těch 550 km do Německa už nám přišlo jako sranda. Nevím, kolik kilometrů oba týmy za ty dva měsíce najely a kolik mil nalétaly letadlem. Ale jedno vím určitě. Vše zvládly na jedničku a já na ně mohu být právem pyšný.“
Rally Catalunya (WRC)
V rámci této logistické a sportovní výzvy čekala po čtyřech letech trvání projektu tým Orsák Rallsport odměna. Erik Cais se s Jindřiškou Žákovou poprvé postavili na start soutěže mistrovství světa a to hned v prestižní kategorii WRC2. A premiéra to byla fantastická!
„Erik s Jindřiškou jeli neuvěřitelně, jen kousek od těch nejlepších,“ říká hrdě Orsák. „Už během první etapy se probojovali na třetí příčku, kterou si spolehlivě drželi. A pak to přišlo. RZ 11 Querol – Les Pobles se zapíše zlatým písmem do historie týmu Orsák Rallsport. Při své světové premiéře vyhráli rychlostní zkoušku v rámci kategorie WRC2 a zároveň byli nejrychlejší mezi všemi jezdci na vozech R5/ Rally2! Byla to obrovská radost nás všech a nádherný dárek pro kluky, kteří tak tvrdě makali celý rok.“
„V závěru rally začalo pršet a všem zasvěceným bylo hned jasné, že Erik ještě zatlačí. Marco Bulacia ve snaze udržet si svoji pozici na předposlední vložce havaroval, Erik zajel další super čas a získal při své premiéře v MS neuvěřitelné třetí místo ve WRC2 se ztrátou pouhých 58 s na vítěze!“
Rally Hungary (ERC)
„Na oslavu bohužel nebylo moc času, protože jsme ihned vyrazili směr Maďarsko,“ připomíná situaci Jarek Orsák. „Rally Hungary byla předposledním dílem evropského šampionátu a Erik s Jindřiškou již od samého začátku dokazovali, že budou patřit k těm nejrychlejším. Na RZ 5 zajeli fantastický nejlepší čas, když druhému nadělili více než 7 s a dostali se do vedení. Bohužel na následujícím měřeném testu pořadatelé velmi necitlivě zařadili kousek po startu rozbitý šotolinový úsek. Bylo zde 11 defektů pneumatik a jednou z postižených byla bohužel i naše posádka. Erik s Jindřiškou museli měnit kolo a se ztrátou 1,5 minuty už nešlo nic dělat. Posádka tak namísto boje o vítězství dokončila soutěž až na 7. místě.“
Lausitz rally (ERT)
Díky tomu, že poslední Erikova soutěž letošní sezóny Německu se jela až za dva týdny, měli všichni pár dnů klidu na krátký odpočinek. Erik Cais se spolujezdcem Petrem Těšínským zde startovali s jediným cílem – vyhrát šampionát ERT. Od začátku nenechali nikoho na pochybách, že to myslí vážně. Z celkových 11 RZ byli nejrychlejší rovnou na 7 z nich. Přesto, že je postihly 2 defekty, vybudovali si 35sekundový náskok. Rally však končí až na cílové rampě…
„Celý náš tým stál v závěrečné stopce, když najednou Erik s Petrem zastavili 100 m před letmým cílem, protože z auta šlehaly plameny,“ vzpomíná na dramatickou situaci Orsák. „Začal boj s časem. Kluci začali hasit a za minutu jim už pomáhal i za nimi startující Anders Grondal . Ve chvíli, kdy jsme doběhli k autu, bylo už vše naštěstí uhašeno. Tímto bych rád poděkoval klukům z Norska za fair play – zastavili u Erika a pomohli. Co na to říct? Takhle prohrát rally prostě zabolí! Hned jsem si vzpomněl na Sainze, který tak přišel o titul mistra světa. V servise se následně zjistilo, že praskl kardan, který utrhl hadici od oleje, to pak způsobilo požár.“
„Na závěr sezóny rád bych poděkoval celému týmu, mechanikům, našim rodinám, zaměstnancům Orsák Rallysportu, fantastickým fanouškům a hlavně partnerům, bez kterých by tento projekt nebylo možné realizovat. Jsou to Autoklub ČR, Yacco, P1, P1fuel, Milwaukee, Čemores, GPD, SMR Plus, Michelin a řada dalších.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.