Rok 2021 je pro Dominika Stříteského rokem mnoha poprvé. První start s vozem Rally2, hostování v barvách továrního týmu ŠKODA, první start v Mistrovství Evropy. A tento víkend jej čeká první start s týmovou ŠKODA Fabia Rally2 na domácí Barum rally, sídlo týmu ACA ŠKODA Vančík Motorsport je totiž v Lukově, od Zlína co by kamenem dohodil.
Průběžné čtvrté místo v absolutní klasifikaci Mistrovství ČR je pro Dominika velmi dobrou vizitkou a dobrý výsledek na Barum rally by je mohl upevnit nebo i zlepšit. Vynikající konkurence na startu a další konfrontace s českou rallyovou špičkou budou pro Dominika i pro celý tým velkou výzvou. Dominik se před startem ohlédl za uplynulými dvěma měsíci. „Poslední dvě rally pro mě byly velkou školou. Na Bohemce jsem měl možnost vidět, jak pracuje tovární tým a jsem rád, že ve fungování našeho týmu je hodně podobností, i když se samozřejmě nemůžeme měřit například v oblasti testování. V Itálii jsem pak měl možnost zažít celkovou atmosféru podniku Mistrovství Evropy, podtrženou navíc silnou účastí místních extrémně rychlých jezdců. Obě zkušenosti mi také ukázaly, jak je důležité vhodně zvolit co nejvyšší tempo od samého začátku a udržet ho stabilně po celou dobu. Neznamená to samozřejmě jít do rizika, ale co nejvyšší nasazení od prvních metrů. Na Barum rally chci jet přesně takhle.“Jaroslav Vančík, v jehož dílnách se týmový vůz připravuje, se na letošní Barumku těší. „Rally je na zlínsku skoro národní sport a Barumka je něco jako olympiáda. Měl jsem to tak také. Jako kluka by mě ale nenapadlo, že jednou budu taky opravdu sedět za volantem závodního auta nebo že do nich budu dělat motory... Letošní jubilejní ročník Barumky je pro tým i Dominika vzhledem k dosavadnímu umístění hodně důležitý. Chtěli bychom na něm potvrdit dobrou formu i dosavadní výsledky. Průběžné čtvrté místo v MČR je lichotivé, musím ale zopakovat, že tato sezóna je pro nás především o co nejvíce najetých kilometrech a o zkušenostech. Do letošní Barumky asi zasáhne i počasí, teploty budou pravděpodobně dost kolísat a asi také zaprší. Auto i gumy máme připravené na všechny varianty, takže teď už se hlavně těšíme na start.“
Autocentrála Hlučín je partnerem zastřešujícím spolupráci se ŠKODA AUTO v rámci dealerských týmů. Její jednatel Eduard Skaba si Barum rally nemůže nechat ujít. „Už jsem zažil hodně ročníků Barum rally. Tahle Barumka pro mě ale bude mít mimořádný význam. Nejen proto, že je to jubilejní ročník, ale především kvůli dosavadní práci našeho týmu a Dominikovým výsledkům. Letošní sezóna začala velmi dobře a chceme naše výsledky potvrdit na nejtěžší české soutěži. Jsem také hodně zvědavý, jak se Dominikovi podaří zúročit zkušenosti ze spolupráce s továrním týmem na Bohemii i zkušenosti z Evropy. Právě tyto zkušenosti by mu mohly pomoci dělat další pokroky. Nepochybuji o tom, že je přetaví v kvalitní výkon a dobrý výsledek.“
PR
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.