Jubilejního 50. ročníku Barum Czech Rally Zlín se zúčastní rovněž dva jezdci z regionu východní Moravy Tomáš Kostka a Miroslav Jakeš. Kostka se pro start rozhodl teprve před nedávnem a podobně jako Jakeš bude usilovat o co nejlepší umístění na zlínské rally.
Tomáš Kostka oslaví na barumce sedmatřicáté narozeniny. Jednoho z nejstarších závodů v rally na evropském kontinentu se zúčastní počtrnácté v kariéře, poprvé se na start postavil v roce 2004 v kokpitu vozu Mitsubishi Lancer EVO VI. V předchozích ročnících se celkem třikrát probojoval na stupně vítězů. Jeho zatím nejlepším umístněním je druhá pozice z roku 2016, kdy náročnou trať absolvoval ve voze Škoda Fabia R5. V letech 2012 a 2014 skončil třetí. Při posledních dvou účastech v letech 2017 a 2019 mu medailové příčky těsně unikly, když v obou případech obsadil čtvrté místo.
Při jubilejním ročníku Barum Czech Rally Zlín pojede v barvách Kresta Racing s.r.o.. Se spolujezdcem Ladislavem Kučerou usednou do vozu Škoda Fabia Rally2 Evo, od pořadatelů obdrželi startovní číslo 12. Kostka v letošním roce nechyběl na Rallysprintu Kopná, kde dojel druhý. „V první řadě musím říct, že jsem strašně rád, že se barumka pojede. Je super, že bude s diváky, každý si to bude moct užít po svém. K létu a ke Zlínu to jednoznačně patří,“ svěřil se Kostka. „Že pojedeme, vím teprve týden. Dlouho jsme se rozmýšleli, jestli budeme startovat, nebo ne. Hlavní prioritou pro nás bylo sehnat dostatečný rozpočet na to, abychom měli kvalitní auto,“ prozradil. Na tiskové konferenci v sídle společnosti Continental Barum popsal, jak se na domácí soutěž na Zlínsku připravuje. „Pár sezení v autě už máme za sebou, další nás ještě čekají. Příprava probíhá podle plánu, i když se všechno seběhlo narychlo. Těšíme se a budeme bojovat.“
Na přední příčky získané v předchozích ročnících by zlínský rodák rád navázal. „I když umístění je pro mě těžké odhadovat. Naposledy jsem jel v roce 2019 a poté jsem z dění rally vypadl. Za volantem jsem seděl až na Kopné, po roce a půl. Myslím si však, že to bude dobré a zase se popereme o přední příčky,“ uvedl Tomáš Kostka.
S číslem 16 pojede na letošní Barum Czech Rally Zlín Miroslav Jakeš ze Samohýl Škoda Teamu. Ve voze Škoda Fabia R5 na místě spolujezdce usedne Petr Machů. Pro jednatřicetiletého Jakeše, který začal závodit už ve čtyřech letech, půjde o dvanáctou účast na barumce. Před třemi lety si vysloužil čtvrté místo, když o pouhé tři desetiny sekundy zaostal za třetím Španělem Dani Sordem. V roce 2013 skončil absolutně šestý, ale s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX vyhrál v nabité kategorii produkčních vozů a získal prestižní cenu Colin McRae Flat Out Trophy. „Těžko odhadovat, na jaké umístění v letošním roce cílíme. Budeme se snažit dojet co nejlépe. Uvidíme, na co to nakonec bude stačit,“ řekl jezdec, jehož nejlepším umístění v aktuální sezoně je zatím třetí příčka z Rallysprintu Kopná. V průběžném pořadí mistrovství republiky v rally pak vsetínskému rodákovi patří devátá pozice. Dalši informace naleznete na www.czechrally.com a nezapomeňte barumku sledovat také na oficiálních profilech facebooku, instagramu a twitteru.
Petr KOMÁREK
tiskové středisko
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.