1. Moravian Wallachia Classic 2021 - Poslední červnový víkend se na zajímavých místech Lašska a Valašska odehrál premiérový ročník setinové rally pro veterány a klasické vozy. 45 startujících posádek zápolilo po dva dny s navigací, časem, technikou z minulého století i s nástrahami počasí. Do stylové cílové destinace ve Skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm dorazila vítězně manželská dvojice Tomáš a Kateřina Adamů s Fordem Capri 2600 GT z roku 1973.
Strastiplný úvod páteční etapy
Ještě před slavnostním startem ve Vsetíně museli pořadatelé řešit zpoždění a logistické problémy, protože po havárii nákladního a osobního vozu u Ústí zkolabovala doprava. Pro mnohé účastníky MWC uvázlé v dlouhých kolonách to v horkém počasí zároveň znamenalo potíže s chlazením motorů. Když se situace zlepšila, přišel pro změnu prudký déšť, ve kterém musely posádky otevřených vozů zavírat střechu. Na náměstí ve Vsetíně odmávl první vůz Tatra 87 se startovním číslem 1 marketingový ředitel automobilky TATRA Trucks a.s. Kamil Košťál, od kterého v zápětí převzal praporek starosta města Jiří Růžička.
Navzdory počátečnímu velkému zpoždění se podařilo absolvovat všechny plánované měřené testy a startující si mohli na chvíli oddychnout až při coffee breaku v Luhačovicích. Díky obětavosti pořadatelských skupin se podařilo na poslední chvíli zachránit i závěrečný „okruhový“ test RT 5 GRANCANN na náměstí ve Valašských Kloboukách. Nad Lašskem se rozhostil nádherný podvečer a účastníci mohli rozptýlit hořkost z nepovedeného úvodu na trati přes Pulčín a Slovensko. Po nečekaně velké divácké kulise u našich sousedů posádky vyšplhaly ještě na chatu Kohútka, kde je čekala nejen průjezdní kontrola, ale také nádherný výhled se zapadajícím sluncem v pozadí. Do Velkých Karlovic se vrátilo rovných 40 startujících a už tehdy měli k vítězství nakročeno manželé Adamů.
Krásy Beskyd zalilo slunce
V sobotu ráno si účastníci museli přivstat a mnohé překvapila mlha, která ukryla vrcholky beskydských „tisícovek“ Lysé hory, Smrku a Radhoště. Na rozhlížení se po krajině však posádky v tu chvíli neměly ani pomyšlení. Působivou atmosféru vytvořila mlha zejména v jezdecky náročném lesním úseku pod Smrčkem, který se i díky pomoci starostky Ostravice, Petry Stankayové, podařilo projet zcela bez komplikací. Následovala náročná „Trojanovická“ sekce vedoucí po místních velmi úzkých silničkách, která pro změnu dokonale prověřila navigační schopnosti spolujezdců. Teprve první sobotní coffee break v Rekovicích, který ozářily první sluneční paprsky, znamenal zaslouženou pauzu.
Druhé etapě Moravian Wallachia Classic počasí přálo a účastníci i početní diváci si naplno užívali nádherné klasické automobily v koloritu pohoří Beskyd. V jednom z nejpůsobivějších golfových areálů v Beskydech, Golf & Ski Resort Ostravice, se posádky naobědvaly a zamířily k vrcholu etapy. Tím byly dva měřené testy v areálu TATRA Kopřivnice, které doplnila prohlídka prostor nového muzea nákladních vozidel. Neopakovatelnou atmosféru všem připravil průjezd zaplněným náměstím ve Štramberku pod Trúbou, kde byla umístěna jedna ze dvou tajných průjezdních kontrol. Díky podpoře paní starostky Hlávkové obdržela každá posádka dárek v podobě balíčku vyhlášených Štramberských uší.
Účastníci první setinové rally na Valašsku si vyzkoušeli i rychlé a technické úseky Valašské rally v okolí Lešné, Kelče a Poličné. Velkou pozornost vzbudila v itineráři informace, která upozorňovala na průjezd kolem pomníčku tragicky zahynulého soutěžního jezdce Jiřího Sedláře. Několik posádek zde zastavilo pro pořízení fotky.
Zlatým hřebem prvního ročníku MWC se stal cíl v prostorách Dřevěného městečka skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm. Vozy po projetí cílem postupně zaplnily prostor před kostel a vytvořily neopakovatelnou kulisu. Úspěšné posádky dekorovali za Valašské muzeum v přírodě zástupce generálního ředitele Ing. Milan Gesierich a provozní náměstek Jaroslav Polášek. Šachovnicovým praporem učinil tečku za sportovní částí místostarosta Rožnova pod Radhoštěm Jiří Melcher. Cenu pro absolutního vítěze předal zástupce jednoho z hlavních partnerů, prezident společnosti Kayaku Safety Systems Europe, pan Akinori Kanno.
Výsledky Moravian Wallachia Classic 2021
Kategorie Classic:
1. T. Adamů – K. Adamů Ford Capri 2600 GT 415 bodů
2. Š. Pance – T. Pance ml. Alfa Romeo Gulia GTV 463
3. P. Šedivý ml. – P. Šedivý Jaguar XJS 647
Kategorie Exclusive:
1. Kretek – Opekar Ford Mustang GT 5,0 V8 1502
Tatra Cup:
1. Niewald – Čížková Tatra 87 886
Pohár Porsche Classic:
1. P. Skála – J. Skála Porsche 911 E 733
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?