Je jednou z mála ženských navigátorek, která má za sebou 100 rallye soutěží. Jindřiška Žáková takové jubileum zaznamenala po Rallye Ciocco. Tu absolvovala s nadějným českým pilotem Erikem Caisem.
„Nečekala sem, že se k takovému číslu dostanu. Těším se hlavně na další zahraniční soutěže a mým snem je zkusit Rallye Dakar,“ prohlásila Žáková z týmu Orsák Rallysport. Dále přiznala, že zbožňuje rychlost a během rychlostí zkoušky se v kokpitu závodního vozu vůbec nebojí.
První automobilovou soutěž absolvovala v roce 2012, a to na Rally Vrchovina. Jak se k tomu Jindřiška Žáková dostala? Náhodou. „Jeden kamarád mi nabídl, jestli bych si to nezkusila. A tak jsem souhlasila,“ popisovala dnes už zkušená navigátorka. „Tehdy jsem si ale vůbec nedokázala představit, co tahle činnost obnáší. A co je všechno potřeba umět.“ Navigátor v závodním voze je totiž důležitou osobou, společně s pilotem připravují podrobný rozpis průjezdů rychlostních zkoušek a s předstihem hlásí, jaká další zatáčka bude následovat.
„Pro přípravu dělám vždy maximum. Každému jezdci vyhovuje něco jiného a snažím se jim přizpůsobit,“ prozradila Žáková, která se prý nikdy nebála. Přitom například v českých rallye soutěžích se jezdí přes 130 km/h po okresních silnicích kolem kterých rostou stromy. „Když otevřete dveře od závoďáku a sedáte do něj, nějaké obavy si vůbec nepřipouštím. Samozřejmě se může stát všelicos, musíte počítat se vším. Rallye je určitě náročná. Mě ale nesmírně baví,“ prozradila navigátorka, která spolupracovala s Jiřím Sojkou nebo například s Martinem Vlčkem. Odtud se pak dostala k Eriku Caisovi, který je považovaný za největší český talent.
„Má určitě velký potenciál k tomu, aby se jednou dostal do mistrovství světa WRC. Při jízdě je maximálně koncentrovaný a profesionální,“ dodala Žáková, která ve své kariéře šestkrát vyhrála. Společně s Caisem má stejné potěšení v podmínkách. „Mám moc ráda, když je během soutěže špatné počasí a třeba bláto na trati. To nám s Erikem vyhovuje, v tom se cítíme silní,“ tvrdila navigátorka, která rovněž ráda jezdí na kole. I to mají společné s Caisem, jenž byl profesionálem na horských kolech.
V běžném životě ráda cestuje a objevuje nová místa. S úsměvem dodává: „Mým největším snem je účast na Rallye Dakar. Je to nejtěžší motoristická soutěž světa a navigování je tam velmi náročné a zcela jiné než na jaké jsem zvyklá. Tahle výzva mě velmi láká.“ V současné době má pohledná navigátorka trochu jiné cíle, a to uspět s Erikem Caisem na mistrovství Evropy. „Pro vítězství uděláme vše co je v našich silách.“
Zdroj: PR, Jiří Uhlíř
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.