Jonathan Adam je aktuálně dvojnásobný britský šampion v kategorii GT. V sezóně 2017 si po boku zkušeného Darrena Turnera vyzkouší ve voze Aston Martin Vantage V8 GTE kompletní sezónu světového vytrvalostního šampionátu.
Na mladého britského závodníka čeká plných 21 závodních víkendů, během kterých bude nejen obhajovat titul, ale i sbírat další cenné závodnické zkušenosti. Kromě toho jej čeká také jedna z velkých výzev v podobě legendárního závodu 24 hodin Le Mans. Jak se Jonathan Adam připravuje na jeden z vrcholů své dosavadní závodnické kariéry? Co pro něj znamená angažmá ve světovém šampionátu? Jaké si stanovil cíle do nastávající sezóny? Jonathan Adam odpovídá na 10 dotěrných otázek, které mu položil známý reportér Claude Foubert.
CF: Již několik let jste továrním jezdcem týmu Aston Martin Racing. Co pro vás znamená přestup do WEC, kde absolvujete plnou sezónu včetně Le Mans?JA: Vypadá to na úžasnou sezónu. Vstupu do vytrvalostního mistrovství světa jsem u Aston Martin Racing podřídil poslední tři roky. To se mi nyní podařilo a mým parťákem bude Darren Turner, který je velmi zkušený a hodně rychlý a působí jako vyslanec Aston Martin na trati i mimo ni. Závodili jsme spolu několikrát za posledních pár let a naše závodní styly se navzájem doplňují, takže v tomto smyslu máme docela dobré vyhlídky.
CF: Na co se v nadcházející sezóně nejvíce těšíte?JA: Úroveň WEC je mimořádná a pro jezdce je to velmi náročné. Ale nejvíc se těším do Le Mans, kterého jsem se zúčastnil již vloni. Letos bych zde chtěl být na pódiu ve třídě GTE Pro.
CF: Jaké jsou vaše cíle pro letošní rok?JA: Mým cílem je co nejlépe uspět s Darrenem Turnerem v šampionátu jezdců GTE Pro, ale také chci pomoci Aston Martinu získat titul v mistrovství značek, což je důležité pro všechny v týmu.
CF: Jak probíhala vaše předsezónní příprava?JA: Trénoval jsem každý den a cítím se dobře připravený na dlouhou sezónu. Důležité je vydržet do konce sezóny. Vypadá to náročně, čeká mne letos 21 závodních víkendů, ale už jsem zvládl i 26 víkendů za sezónu, takže už s tím mám zkušenosti a vím, jak na to.
CF: Jak ovlivní vaše účast ve světové vytrvalostní sérii obhajobu vašeho titulu britského šampiona vozů GT, který můžete rekordně získat potřetí za sebou?JA: Závody WEC se s britským šampionátem nepřekrývají, takže je to v tomto ohledu pro mne dobré a situaci mi to výrazně usnadňuje. Díky tomu budu moci bojovat naplno v obou šampionátech. Oba dva týmy jsou dobře sehrané a vozy bezvadně připravené, takže doufám, že budu moci bojovat od prvního závodu o co nejlepší výsledky.
CF: Může Aston Martin Racing získat v této sezóně titul?JA: Určitě ano. Vzhledem k tomu, že naši „dánští rychlíci“ Nicki a Marco jsou aktuálními mistry světa a tým má potenciál vyhrávat závody, je zisk titulu naší letošní výzvou. Před sezónou jsme společně s našimi partnery velmi tvrdě pracovali, abychom získali výhodu a mohli bojovat o titul. Náš domácí závod v Silverstone je perfektní způsob, jak můžeme, tady doma před domácími fanoušky, začít s Aston Martin Racing náš útok. Už se nemohu dočkat.
CF: Jsou nějaké nové změny v pravidlech, které by podle vás mohli ovlivnit průběh závodů?JA: Ano, snížil se počet sad pneumatik, které můžeme použít o celém závodním víkendu ze šesti na čtyři. To znamená, že práce s pneumatikami bude letos klíčová. Péče o ně v prvním stintu ovlivní tempo v tom druhém. Bude to jistě zajímavá výzva.
CF: Na co se letos nejvíce těšíte?JA: Jezdecké sestavy všech týmů GTE Pro vypadají velmi silně, ale my jsme na 100% připraveni na letošní souboj s Ferrari, Fordem a Porsche. Ať ukáží, co dovedou.
CF: Vloni jste se svezl s modelem Aston Martin Vulcan na závodní trati. Budete mít i letos příležitost vyzkoušet nějakou jinou speciální silniční verzi Aston Martinu?JA: S Vulcanem to byl skvělý zážitek. Je to neuvěřitelný stroj, který mne ohromil svým výkonem. Jsem rád, že jsem v posledních několika letech mohl řídit některé úžasné závodní vozy. DB11 vypadá skvěle, dobře se prodává a má pozitivní recenze, takže doufám, že se v něm budu moci brzy svézt.
CF: V průběhu nabyté sezóny vás prý také čekají nějaké velké mimozávodní záležitosti. Podaří se vám vše skloubit?JA: Během Vánoc jsem se zasnoubil a společně se svou snoubenkou stojíme před velkou výzvou. Musíme v průběhu roku nalézt nějaký vhodný termín pro svatbu a snad se v mém nabytém kalendáři najde nějaká vhodná chvíle. Ona je ale velká organizátorka a tak jsem si jistý, že to zvládneme.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.