Jonathan Adam je aktuálně dvojnásobný britský šampion v kategorii GT. V sezóně 2017 si po boku zkušeného Darrena Turnera vyzkouší ve voze Aston Martin Vantage V8 GTE kompletní sezónu světového vytrvalostního šampionátu.
Na mladého britského závodníka čeká plných 21 závodních víkendů, během kterých bude nejen obhajovat titul, ale i sbírat další cenné závodnické zkušenosti. Kromě toho jej čeká také jedna z velkých výzev v podobě legendárního závodu 24 hodin Le Mans. Jak se Jonathan Adam připravuje na jeden z vrcholů své dosavadní závodnické kariéry? Co pro něj znamená angažmá ve světovém šampionátu? Jaké si stanovil cíle do nastávající sezóny? Jonathan Adam odpovídá na 10 dotěrných otázek, které mu položil známý reportér Claude Foubert.
CF: Již několik let jste továrním jezdcem týmu Aston Martin Racing. Co pro vás znamená přestup do WEC, kde absolvujete plnou sezónu včetně Le Mans?JA: Vypadá to na úžasnou sezónu. Vstupu do vytrvalostního mistrovství světa jsem u Aston Martin Racing podřídil poslední tři roky. To se mi nyní podařilo a mým parťákem bude Darren Turner, který je velmi zkušený a hodně rychlý a působí jako vyslanec Aston Martin na trati i mimo ni. Závodili jsme spolu několikrát za posledních pár let a naše závodní styly se navzájem doplňují, takže v tomto smyslu máme docela dobré vyhlídky.
CF: Na co se v nadcházející sezóně nejvíce těšíte?JA: Úroveň WEC je mimořádná a pro jezdce je to velmi náročné. Ale nejvíc se těším do Le Mans, kterého jsem se zúčastnil již vloni. Letos bych zde chtěl být na pódiu ve třídě GTE Pro.
CF: Jaké jsou vaše cíle pro letošní rok?JA: Mým cílem je co nejlépe uspět s Darrenem Turnerem v šampionátu jezdců GTE Pro, ale také chci pomoci Aston Martinu získat titul v mistrovství značek, což je důležité pro všechny v týmu.
CF: Jak probíhala vaše předsezónní příprava?JA: Trénoval jsem každý den a cítím se dobře připravený na dlouhou sezónu. Důležité je vydržet do konce sezóny. Vypadá to náročně, čeká mne letos 21 závodních víkendů, ale už jsem zvládl i 26 víkendů za sezónu, takže už s tím mám zkušenosti a vím, jak na to.
CF: Jak ovlivní vaše účast ve světové vytrvalostní sérii obhajobu vašeho titulu britského šampiona vozů GT, který můžete rekordně získat potřetí za sebou?JA: Závody WEC se s britským šampionátem nepřekrývají, takže je to v tomto ohledu pro mne dobré a situaci mi to výrazně usnadňuje. Díky tomu budu moci bojovat naplno v obou šampionátech. Oba dva týmy jsou dobře sehrané a vozy bezvadně připravené, takže doufám, že budu moci bojovat od prvního závodu o co nejlepší výsledky.
CF: Může Aston Martin Racing získat v této sezóně titul?JA: Určitě ano. Vzhledem k tomu, že naši „dánští rychlíci“ Nicki a Marco jsou aktuálními mistry světa a tým má potenciál vyhrávat závody, je zisk titulu naší letošní výzvou. Před sezónou jsme společně s našimi partnery velmi tvrdě pracovali, abychom získali výhodu a mohli bojovat o titul. Náš domácí závod v Silverstone je perfektní způsob, jak můžeme, tady doma před domácími fanoušky, začít s Aston Martin Racing náš útok. Už se nemohu dočkat.
CF: Jsou nějaké nové změny v pravidlech, které by podle vás mohli ovlivnit průběh závodů?JA: Ano, snížil se počet sad pneumatik, které můžeme použít o celém závodním víkendu ze šesti na čtyři. To znamená, že práce s pneumatikami bude letos klíčová. Péče o ně v prvním stintu ovlivní tempo v tom druhém. Bude to jistě zajímavá výzva.
CF: Na co se letos nejvíce těšíte?JA: Jezdecké sestavy všech týmů GTE Pro vypadají velmi silně, ale my jsme na 100% připraveni na letošní souboj s Ferrari, Fordem a Porsche. Ať ukáží, co dovedou.
CF: Vloni jste se svezl s modelem Aston Martin Vulcan na závodní trati. Budete mít i letos příležitost vyzkoušet nějakou jinou speciální silniční verzi Aston Martinu?JA: S Vulcanem to byl skvělý zážitek. Je to neuvěřitelný stroj, který mne ohromil svým výkonem. Jsem rád, že jsem v posledních několika letech mohl řídit některé úžasné závodní vozy. DB11 vypadá skvěle, dobře se prodává a má pozitivní recenze, takže doufám, že se v něm budu moci brzy svézt.
CF: V průběhu nabyté sezóny vás prý také čekají nějaké velké mimozávodní záležitosti. Podaří se vám vše skloubit?JA: Během Vánoc jsem se zasnoubil a společně se svou snoubenkou stojíme před velkou výzvou. Musíme v průběhu roku nalézt nějaký vhodný termín pro svatbu a snad se v mém nabytém kalendáři najde nějaká vhodná chvíle. Ona je ale velká organizátorka a tak jsem si jistý, že to zvládneme.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.