Co přinesla sezóna 2016 ve vytrvalostním mistrovství světa? Přinášíme krátké shrnutí událostí, kterých jsme byli svědky na závodních tratích.
Asi největší událostí právě ukončené sezóny se stal náhlý odchod továrního týmu Audi ze světa vytrvalostních závodů. Sice se nějaké zprávy začaly objevovat již zhruba v polovině roku, ale nikdo jim nevěnoval velkou pozornost. Obecně se sice očekávalo, že Audi se oficiálně stáhne z WEC, nicméně všichni očekávali, že tomu bude až po sezóně 2017.
Ale vraťme se na začátek sezóny, do které Audi vyjelo s modelem R18 s poněkud nezvyklým designem. Nový prototyp na sebe strhl velkou pozornost hned při prvním odhalení při testech na okruhu Paul Richard v březnu 2016. Auto vypadalo velmi nezvykle, na mnohé působilo hodně futuristicky a hodně pozorovatelů pochybovalo, že bude dostatečně rychlé. Mimochodem jeden televizní komentátor se později přiznal, že při prvním pohledu na prototyp Audi R18 pro letošní sezónu měl pocit, že se dívá na tank. Hned první jízdy však daly všem pochybovačům jednoznačnou odpověď. Nová koncepce Jörga Zandera hned odhalila svůj potenciál létajícího stroje. Poměrně rychle se však také ukázaly hlavní slabiny této konstrukce. Vůz za nepříznivých podmínek nedokázal generovat dostatečnou přilnavost a díky poněkud pozměněné aerodynamické koncepci se nedařilo udržovat pneumatiky v optimální teplotě. To se projevilo hlavně v závodech ve druhé polovině sezóny. V Bahrajnu byly vozy R18 doslova nedostižné a v první části závodu v Austinu také. Ale jakmile v Austinu zapadlo slunce a teplota tratě se vydala směrem k nižším hodnotám, Audi o svou rychlost přišlo. Tyto problémy stály za tím, že se Audi v některých závodech nedokázalo prosadit a bojovalo spíše se sebou, než se svými soupeři. Přitom Lucas Di Grassi v rámci testovacích dnů dosáhl nejrychlejšího času a ani jeho týmový kolegové Oliver Jarvis a Loic Duval si nevedli špatně.
První závod sezóny 2016 v Silverstone nenasvědčoval tomu, že by se Audi vydalo špatným směrem. Cílem závodu projely vozy se čtyřmi kruhy ve znaku jako první, ale ještě večer po závodě se ukázalo, že prototypy Audi nesplnily technické regule a tak byly ze závodu dodatečně diskvalifikovány.
Druhý závod ve SPA Francorchamps se Audi celkem povedl, a výsledkem bylo vítězství posádky Loic Duval, Lucas Di Grassi, Oliver Jarvis na tradiční belgické trati. Ale i zde se projevily jisté problémy, které přibrzdily v rozletu druhý vůz s trojicí Andé Lotterer, Benoit Tréluyer, Marcel Fässler. Byl to pomyslný vztyčený prst, kterého si však nikdo v zaběhnutém týmu nevšímal.
Le Mans vystavilo Audi vážné varování. Německý tým se na okruhu La Sarthe potýkal s mnoha zcela marginálními problémy, jejichž řešení si však vyžádalo spoustu času. Uvolněné dveře nebo výměna světelného panelu se startovním číslem byly jen některé z mnoha drobností, které nutily vozy Audi trávit čas u mechaniků místo na závodní dráze. Výsledkem bylo třetí a čtvrté místo v cíli prestižního závodu sezóny, což samo o sobě není zas tak špatný výsledek. Jenže v Le Mans se bojuje o dvojnásobnou porci bodů.
Výsledek domácího závodu na Nürburgringu signalizoval, že se v týmu Audi něco děje. Druhé a třetí místo v cíli po vyhrané kvalifikaci sice na první pohled neznamená nějaký zásadní problém, ale v kontextu výkonů Audi v uplynulých sezónách a v porovnání s problémy, které tuto německou stáj provázely v první třetině letošní sezóny je patrné, že v týmu skutečně něco není v pořádku.
Na Americký kontinent se Audi vypravilo v plné síle a vyhraná kvalifikace v Mexiku dávala zapomenout na problémy z první poloviny sezóny. Ale v závodě bylo všechno jinak. Duo Lotterer, Fässler (Tréluyer léčil zranění po pádu z kola) sice znovu dojelo na pódiu, ale pouze s velkým štěstím uhájilo druhé místo před zle dotírající Toyotou. A vítězové kvalifikace? Vadné ložisko na přední nápravě přinutí Olivera Jarvise ke zkoušce pružnosti bezpečnostní bariéry, po které následuje stažení poškozeného vozu ze závodu.
To Austin slibuje jinou podívanou a na tváři všech členů týmu Audi Sport Team Joest se konečně objevují spokojené výrazy. Tak nějak by mělo vypadat vystoupení prototypů R18 v letošní sezóně. Oba vozy startují z 1. řady a doslova letí vstříc dalším a dalším kolům texaského okruhu. Texaská sluneční výheň se zdá být pro Audi dopingem, ale v polovině závodu se slunce schová za obzor a Audi se znovu potýká s problémy, které... darmo mluvit. Asi nejvýstižněji texaskou anabázi Audi vyjádřil Stefan Dreyer, šéf programu LMP: „Závod nelze vyhrát způsobem, který jsme zde předvedli my.“
Japonské Fuji je v podání Audi další rozporuplný závod. Vítězství sice bere domácí Toyota, ale kdyby závod trval ještě 2-3 kola navíc, tak by na nejvyšším stupni pódia stáli vítězové japonské kvalifikace Oliver Jarvis, Lucas Di Grassi, Loic Duval. Tento výsledek a hlavně předvedený výkon však sráží porucha převodovky, která zastavuje Benoita Tréluyera ve druhém voze Audi již po první hodině závodu.
Po japonském závodě se svět vytrvalostního motorsportu dozvídá šokující zprávu. Audi po letošní sezóně odstupuje z World Endurance Championship. Končí dlouhých 18 let trvající éra, která je lemována významnými milníky, kterými se Audi zapsalo do historie vytrvalostních závodů.
Po této informaci se v Číně již jen čeká na to, jak moc se tato skutečnost promítne do nasazení jednotlivých členů týmu a jak moc byla tato zpráva pro tým Audi demotivující. Čtvrté a páté místo je jasnou známkou toho, že Audi už nemá chuť bojovat.
Bahrajn International Circuit je místem, kde se Audi loučí se světem vytrvalostních závodů, a svět se loučí s Audi. Celý závodní víkend je na všech místech okruhu, včetně Paddocku, patrné, že toto je pro značku Audi poslední závod se vším všudy. A jakoby si u Audi řekli, že chtějí odejít se ctí, v závodě si oba prototypy R18 jedou svou vlastní ligu. Dalo by se v nadsázce říci, že oba vozy Audi nejely rychle, ale letěly velmi nízko. Výkon, který německé speciály předvedly na závodní trati blízkovýchodního ostrovního království je nekompromisní ukázkou výkonů, které tato německá stáj předváděla po celých 18 let svého působení ve vytrvalostních závodech. Bohužel tento výkon zůstal v letošní sezóně osamocený.
Jen poslední závod tak ukázal skutečný potenciál, který se skrýval v útrobách vozu Audi R18. A ještě více zamrzí fakt, že v okamžiku, kdy Audi oficiálně oznámilo rozhodnutí správní rady o konci působení továrního týmu ve WEC, byl již ze 70% hotový prototyp pro sezónu 2017, který byl evolucí letošního vozu. Je velká škoda, že jsme byli ochuzeni o výkony nového vozu na závodní dráze. Troufám si tvrdit, že bychom se nestačili divit. Na otázku, zda by to bylo v kladném nebo záporném smyslu, ale již nikdo nikdy odpověď nedostane.
V příštím díle se zaměříme na značku Porsche.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?