Co přinesla sezóna 2016 ve vytrvalostním mistrovství světa? Přinášíme krátké shrnutí událostí, kterých jsme byli svědky na závodních tratích.
Asi největší událostí právě ukončené sezóny se stal náhlý odchod továrního týmu Audi ze světa vytrvalostních závodů. Sice se nějaké zprávy začaly objevovat již zhruba v polovině roku, ale nikdo jim nevěnoval velkou pozornost. Obecně se sice očekávalo, že Audi se oficiálně stáhne z WEC, nicméně všichni očekávali, že tomu bude až po sezóně 2017.
Ale vraťme se na začátek sezóny, do které Audi vyjelo s modelem R18 s poněkud nezvyklým designem. Nový prototyp na sebe strhl velkou pozornost hned při prvním odhalení při testech na okruhu Paul Richard v březnu 2016. Auto vypadalo velmi nezvykle, na mnohé působilo hodně futuristicky a hodně pozorovatelů pochybovalo, že bude dostatečně rychlé. Mimochodem jeden televizní komentátor se později přiznal, že při prvním pohledu na prototyp Audi R18 pro letošní sezónu měl pocit, že se dívá na tank. Hned první jízdy však daly všem pochybovačům jednoznačnou odpověď. Nová koncepce Jörga Zandera hned odhalila svůj potenciál létajícího stroje. Poměrně rychle se však také ukázaly hlavní slabiny této konstrukce. Vůz za nepříznivých podmínek nedokázal generovat dostatečnou přilnavost a díky poněkud pozměněné aerodynamické koncepci se nedařilo udržovat pneumatiky v optimální teplotě. To se projevilo hlavně v závodech ve druhé polovině sezóny. V Bahrajnu byly vozy R18 doslova nedostižné a v první části závodu v Austinu také. Ale jakmile v Austinu zapadlo slunce a teplota tratě se vydala směrem k nižším hodnotám, Audi o svou rychlost přišlo. Tyto problémy stály za tím, že se Audi v některých závodech nedokázalo prosadit a bojovalo spíše se sebou, než se svými soupeři. Přitom Lucas Di Grassi v rámci testovacích dnů dosáhl nejrychlejšího času a ani jeho týmový kolegové Oliver Jarvis a Loic Duval si nevedli špatně.
První závod sezóny 2016 v Silverstone nenasvědčoval tomu, že by se Audi vydalo špatným směrem. Cílem závodu projely vozy se čtyřmi kruhy ve znaku jako první, ale ještě večer po závodě se ukázalo, že prototypy Audi nesplnily technické regule a tak byly ze závodu dodatečně diskvalifikovány.
Druhý závod ve SPA Francorchamps se Audi celkem povedl, a výsledkem bylo vítězství posádky Loic Duval, Lucas Di Grassi, Oliver Jarvis na tradiční belgické trati. Ale i zde se projevily jisté problémy, které přibrzdily v rozletu druhý vůz s trojicí Andé Lotterer, Benoit Tréluyer, Marcel Fässler. Byl to pomyslný vztyčený prst, kterého si však nikdo v zaběhnutém týmu nevšímal.
Le Mans vystavilo Audi vážné varování. Německý tým se na okruhu La Sarthe potýkal s mnoha zcela marginálními problémy, jejichž řešení si však vyžádalo spoustu času. Uvolněné dveře nebo výměna světelného panelu se startovním číslem byly jen některé z mnoha drobností, které nutily vozy Audi trávit čas u mechaniků místo na závodní dráze. Výsledkem bylo třetí a čtvrté místo v cíli prestižního závodu sezóny, což samo o sobě není zas tak špatný výsledek. Jenže v Le Mans se bojuje o dvojnásobnou porci bodů.
Výsledek domácího závodu na Nürburgringu signalizoval, že se v týmu Audi něco děje. Druhé a třetí místo v cíli po vyhrané kvalifikaci sice na první pohled neznamená nějaký zásadní problém, ale v kontextu výkonů Audi v uplynulých sezónách a v porovnání s problémy, které tuto německou stáj provázely v první třetině letošní sezóny je patrné, že v týmu skutečně něco není v pořádku.
Na Americký kontinent se Audi vypravilo v plné síle a vyhraná kvalifikace v Mexiku dávala zapomenout na problémy z první poloviny sezóny. Ale v závodě bylo všechno jinak. Duo Lotterer, Fässler (Tréluyer léčil zranění po pádu z kola) sice znovu dojelo na pódiu, ale pouze s velkým štěstím uhájilo druhé místo před zle dotírající Toyotou. A vítězové kvalifikace? Vadné ložisko na přední nápravě přinutí Olivera Jarvise ke zkoušce pružnosti bezpečnostní bariéry, po které následuje stažení poškozeného vozu ze závodu.
To Austin slibuje jinou podívanou a na tváři všech členů týmu Audi Sport Team Joest se konečně objevují spokojené výrazy. Tak nějak by mělo vypadat vystoupení prototypů R18 v letošní sezóně. Oba vozy startují z 1. řady a doslova letí vstříc dalším a dalším kolům texaského okruhu. Texaská sluneční výheň se zdá být pro Audi dopingem, ale v polovině závodu se slunce schová za obzor a Audi se znovu potýká s problémy, které... darmo mluvit. Asi nejvýstižněji texaskou anabázi Audi vyjádřil Stefan Dreyer, šéf programu LMP: „Závod nelze vyhrát způsobem, který jsme zde předvedli my.“
Japonské Fuji je v podání Audi další rozporuplný závod. Vítězství sice bere domácí Toyota, ale kdyby závod trval ještě 2-3 kola navíc, tak by na nejvyšším stupni pódia stáli vítězové japonské kvalifikace Oliver Jarvis, Lucas Di Grassi, Loic Duval. Tento výsledek a hlavně předvedený výkon však sráží porucha převodovky, která zastavuje Benoita Tréluyera ve druhém voze Audi již po první hodině závodu.
Po japonském závodě se svět vytrvalostního motorsportu dozvídá šokující zprávu. Audi po letošní sezóně odstupuje z World Endurance Championship. Končí dlouhých 18 let trvající éra, která je lemována významnými milníky, kterými se Audi zapsalo do historie vytrvalostních závodů.
Po této informaci se v Číně již jen čeká na to, jak moc se tato skutečnost promítne do nasazení jednotlivých členů týmu a jak moc byla tato zpráva pro tým Audi demotivující. Čtvrté a páté místo je jasnou známkou toho, že Audi už nemá chuť bojovat.
Bahrajn International Circuit je místem, kde se Audi loučí se světem vytrvalostních závodů, a svět se loučí s Audi. Celý závodní víkend je na všech místech okruhu, včetně Paddocku, patrné, že toto je pro značku Audi poslední závod se vším všudy. A jakoby si u Audi řekli, že chtějí odejít se ctí, v závodě si oba prototypy R18 jedou svou vlastní ligu. Dalo by se v nadsázce říci, že oba vozy Audi nejely rychle, ale letěly velmi nízko. Výkon, který německé speciály předvedly na závodní trati blízkovýchodního ostrovního království je nekompromisní ukázkou výkonů, které tato německá stáj předváděla po celých 18 let svého působení ve vytrvalostních závodech. Bohužel tento výkon zůstal v letošní sezóně osamocený.
Jen poslední závod tak ukázal skutečný potenciál, který se skrýval v útrobách vozu Audi R18. A ještě více zamrzí fakt, že v okamžiku, kdy Audi oficiálně oznámilo rozhodnutí správní rady o konci působení továrního týmu ve WEC, byl již ze 70% hotový prototyp pro sezónu 2017, který byl evolucí letošního vozu. Je velká škoda, že jsme byli ochuzeni o výkony nového vozu na závodní dráze. Troufám si tvrdit, že bychom se nestačili divit. Na otázku, zda by to bylo v kladném nebo záporném smyslu, ale již nikdo nikdy odpověď nedostane.
V příštím díle se zaměříme na značku Porsche.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?