Co přinesla sezóna 2016 ve vytrvalostním mistrovství světa? Přinášíme krátké shrnutí událostí, kterých jsme byli svědky na závodních tratích.
Asi největší událostí právě ukončené sezóny se stal náhlý odchod továrního týmu Audi ze světa vytrvalostních závodů. Sice se nějaké zprávy začaly objevovat již zhruba v polovině roku, ale nikdo jim nevěnoval velkou pozornost. Obecně se sice očekávalo, že Audi se oficiálně stáhne z WEC, nicméně všichni očekávali, že tomu bude až po sezóně 2017.
Ale vraťme se na začátek sezóny, do které Audi vyjelo s modelem R18 s poněkud nezvyklým designem. Nový prototyp na sebe strhl velkou pozornost hned při prvním odhalení při testech na okruhu Paul Richard v březnu 2016. Auto vypadalo velmi nezvykle, na mnohé působilo hodně futuristicky a hodně pozorovatelů pochybovalo, že bude dostatečně rychlé. Mimochodem jeden televizní komentátor se později přiznal, že při prvním pohledu na prototyp Audi R18 pro letošní sezónu měl pocit, že se dívá na tank. Hned první jízdy však daly všem pochybovačům jednoznačnou odpověď. Nová koncepce Jörga Zandera hned odhalila svůj potenciál létajícího stroje. Poměrně rychle se však také ukázaly hlavní slabiny této konstrukce. Vůz za nepříznivých podmínek nedokázal generovat dostatečnou přilnavost a díky poněkud pozměněné aerodynamické koncepci se nedařilo udržovat pneumatiky v optimální teplotě. To se projevilo hlavně v závodech ve druhé polovině sezóny. V Bahrajnu byly vozy R18 doslova nedostižné a v první části závodu v Austinu také. Ale jakmile v Austinu zapadlo slunce a teplota tratě se vydala směrem k nižším hodnotám, Audi o svou rychlost přišlo. Tyto problémy stály za tím, že se Audi v některých závodech nedokázalo prosadit a bojovalo spíše se sebou, než se svými soupeři. Přitom Lucas Di Grassi v rámci testovacích dnů dosáhl nejrychlejšího času a ani jeho týmový kolegové Oliver Jarvis a Loic Duval si nevedli špatně.
První závod sezóny 2016 v Silverstone nenasvědčoval tomu, že by se Audi vydalo špatným směrem. Cílem závodu projely vozy se čtyřmi kruhy ve znaku jako první, ale ještě večer po závodě se ukázalo, že prototypy Audi nesplnily technické regule a tak byly ze závodu dodatečně diskvalifikovány.
Druhý závod ve SPA Francorchamps se Audi celkem povedl, a výsledkem bylo vítězství posádky Loic Duval, Lucas Di Grassi, Oliver Jarvis na tradiční belgické trati. Ale i zde se projevily jisté problémy, které přibrzdily v rozletu druhý vůz s trojicí Andé Lotterer, Benoit Tréluyer, Marcel Fässler. Byl to pomyslný vztyčený prst, kterého si však nikdo v zaběhnutém týmu nevšímal.
Le Mans vystavilo Audi vážné varování. Německý tým se na okruhu La Sarthe potýkal s mnoha zcela marginálními problémy, jejichž řešení si však vyžádalo spoustu času. Uvolněné dveře nebo výměna světelného panelu se startovním číslem byly jen některé z mnoha drobností, které nutily vozy Audi trávit čas u mechaniků místo na závodní dráze. Výsledkem bylo třetí a čtvrté místo v cíli prestižního závodu sezóny, což samo o sobě není zas tak špatný výsledek. Jenže v Le Mans se bojuje o dvojnásobnou porci bodů.
Výsledek domácího závodu na Nürburgringu signalizoval, že se v týmu Audi něco děje. Druhé a třetí místo v cíli po vyhrané kvalifikaci sice na první pohled neznamená nějaký zásadní problém, ale v kontextu výkonů Audi v uplynulých sezónách a v porovnání s problémy, které tuto německou stáj provázely v první třetině letošní sezóny je patrné, že v týmu skutečně něco není v pořádku.
Na Americký kontinent se Audi vypravilo v plné síle a vyhraná kvalifikace v Mexiku dávala zapomenout na problémy z první poloviny sezóny. Ale v závodě bylo všechno jinak. Duo Lotterer, Fässler (Tréluyer léčil zranění po pádu z kola) sice znovu dojelo na pódiu, ale pouze s velkým štěstím uhájilo druhé místo před zle dotírající Toyotou. A vítězové kvalifikace? Vadné ložisko na přední nápravě přinutí Olivera Jarvise ke zkoušce pružnosti bezpečnostní bariéry, po které následuje stažení poškozeného vozu ze závodu.
To Austin slibuje jinou podívanou a na tváři všech členů týmu Audi Sport Team Joest se konečně objevují spokojené výrazy. Tak nějak by mělo vypadat vystoupení prototypů R18 v letošní sezóně. Oba vozy startují z 1. řady a doslova letí vstříc dalším a dalším kolům texaského okruhu. Texaská sluneční výheň se zdá být pro Audi dopingem, ale v polovině závodu se slunce schová za obzor a Audi se znovu potýká s problémy, které... darmo mluvit. Asi nejvýstižněji texaskou anabázi Audi vyjádřil Stefan Dreyer, šéf programu LMP: „Závod nelze vyhrát způsobem, který jsme zde předvedli my.“
Japonské Fuji je v podání Audi další rozporuplný závod. Vítězství sice bere domácí Toyota, ale kdyby závod trval ještě 2-3 kola navíc, tak by na nejvyšším stupni pódia stáli vítězové japonské kvalifikace Oliver Jarvis, Lucas Di Grassi, Loic Duval. Tento výsledek a hlavně předvedený výkon však sráží porucha převodovky, která zastavuje Benoita Tréluyera ve druhém voze Audi již po první hodině závodu.
Po japonském závodě se svět vytrvalostního motorsportu dozvídá šokující zprávu. Audi po letošní sezóně odstupuje z World Endurance Championship. Končí dlouhých 18 let trvající éra, která je lemována významnými milníky, kterými se Audi zapsalo do historie vytrvalostních závodů.
Po této informaci se v Číně již jen čeká na to, jak moc se tato skutečnost promítne do nasazení jednotlivých členů týmu a jak moc byla tato zpráva pro tým Audi demotivující. Čtvrté a páté místo je jasnou známkou toho, že Audi už nemá chuť bojovat.
Bahrajn International Circuit je místem, kde se Audi loučí se světem vytrvalostních závodů, a svět se loučí s Audi. Celý závodní víkend je na všech místech okruhu, včetně Paddocku, patrné, že toto je pro značku Audi poslední závod se vším všudy. A jakoby si u Audi řekli, že chtějí odejít se ctí, v závodě si oba prototypy R18 jedou svou vlastní ligu. Dalo by se v nadsázce říci, že oba vozy Audi nejely rychle, ale letěly velmi nízko. Výkon, který německé speciály předvedly na závodní trati blízkovýchodního ostrovního království je nekompromisní ukázkou výkonů, které tato německá stáj předváděla po celých 18 let svého působení ve vytrvalostních závodech. Bohužel tento výkon zůstal v letošní sezóně osamocený.
Jen poslední závod tak ukázal skutečný potenciál, který se skrýval v útrobách vozu Audi R18. A ještě více zamrzí fakt, že v okamžiku, kdy Audi oficiálně oznámilo rozhodnutí správní rady o konci působení továrního týmu ve WEC, byl již ze 70% hotový prototyp pro sezónu 2017, který byl evolucí letošního vozu. Je velká škoda, že jsme byli ochuzeni o výkony nového vozu na závodní dráze. Troufám si tvrdit, že bychom se nestačili divit. Na otázku, zda by to bylo v kladném nebo záporném smyslu, ale již nikdo nikdy odpověď nedostane.
V příštím díle se zaměříme na značku Porsche.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.