Odchod týmu Audi Sport Team Joest z vytrvalostního mistrovství světa znamená, že 6 špičkových vytrvalostních jezdců se v jeden moment ocitlo bez angažmá. Jaké mají možnosti?
Šestice jezdců André Lotterer, Marcel Fässler, Benoit Tréluyer, Lucas Di Grassi, Loic Duval, Oliver Jarvis se přibližně před měsícem dozvěděla, že se nebudou od 20. listopadu mít kam posadit. Tedy samozřejmě obrazně řečeno. Jaké jsou jejich šance a vyhlídky na pokračování jejich kariéry ve World Endurance Championship?
Z uvedené šestice se s největší pravděpodobností uchytí jediný, a to André Lotterer, který má podle zatím neoficiálních zpráv zamířit k Porsche. Bylo by od Porsche doslova nezodpovědné, kdyby si nechalo utéct bezpochyby nejlepšího jezdce z uvedené šestice. Lottererova rychlost a zkušenost se Porsche bude při obhajobě titulu náramně hodit.
A co zbylá dvojice z vozu Audi #7, tedy Benoit Tréluyer a Marcel Fässler? Prvně jmenovaný se s největší pravděpodobností dohodne s Audi na pokračování spolupráce v nějakém továrním GT programu s tím, že by se svezl alespoň v Le Mans, kam by jej Audi zapůčilo do některého z týmů kategorie LMP2 nebo LMGTE. Nelze pochybovat o tom, že se najde nejeden tým, který bude mít o služby trojnásobného vítěze tohoto legendárního závodu zájem.
Marcel Fässler pravděpodobně zamíří do nově se utvářejícího továrního týmu Corvette, vždyť barvy této americké značky hájil již v Le Mans 2009, nebo ve čtyřiadvacetihodinovce v Daytoně, dvanáctihodinovce v Sebringu nebo také v letošním závodě Petit Le Mans.
Oliver Jarvis se velice aktivně rozhlíží po svém novém angažmá ve WEC a netají se tím, že jeho prioritou je setrvání v tomto seriálu a to i za předpokladu, že se posadí za volant vozu kategorie LMGTE. A zde se nabízí jedna z možností přestupu k Porsche, protože tato německá značka se, po několika letech účasti prostřednictvím soukromých týmů, vrací od sezóny 2017 s vlastním továrním týmem. Zde by mohlo být místo právě pro zkušeného vytrvalce Olivera Jarvise.
Lucas Di Grassi se již letos v rámci Audi Motorsport stále více zapojoval do projektu Formule E, na který se po odchodu z WEC tato německá značka hodlá velmi intenzivně zaměřit. Proto je Di Grassiho setrvání ve vytrvalostním mistrovství světa velmi málo pravděpodobné snad s výjimkou závodu 24 hodin Le Mans.
Posledním volným specialistou LMP1 hybridních vozů je Loic Duval. Také ten má již svou budoucnost spojenou s Formulí E, konkrétně v Hong-Kongském týmu Faraday Future Dragon Racing. Také Loic Duval by mohl být žádaným oživením některé posádky v legendární čtyřiadvacetihodinovce na francouzském okruhu La Sarthe.
A jaké bude možné složení zbylých dvou továrních týmů kategorie LMP1?
PORSCHE TEAM
Ze závodního týmu Porsche odchází australský matador Mark Webber a současně i dva čerství mistři světa - Marc Lieb a Romain Dumas. Zdálo by se tedy, že polovina jezdců Audi nemusí mít o svou budoucnost obavy, ale opak je pravdou. Pojďme se na situaci u německého mistrovského týmu podívat podrobněji.
Ještě před oznámením o odchodu Audi týmový šéf Porsche Andreas Seidl prozradil, že uvolněnou sedačku po Marku Webberovi s největší pravděpodobností obsadí Nick Tandy, který vyhrál tento interní souboj nad svým kolegou z amerického seriálu IMSA Earlem Bamberem. Po odchodu Audi Seidl oznámil, že si v Porsche moc dobře uvědomují, že se na trhu s jezdci objevilo najednou hned 6 špičkových pilotů s dlouhodobými zkušenostmi z LMP1 hybridních vozů, ale že to pro Porsche není aktuální téma. Několik dní po posledním závodě v Bahrajnu však bylo oznámeno, že z týmu Porsche kromě Marka Webbera odchází také dva čerství mistři světa: Marc Lieb a Romain Dumas. O odchodu Marca Lieba se poslední dobou začínalo v Paddocku potichu hovořit, protože tento 36 letý Němec byl údajně nejslabším z šestice mužů krotících prototypy Porsche na závodní dráze. Uvolněné místo tedy s pravděpodobností téměř hraničící s jistotou zaplní Earl Bamber, ten poražený z dvojice nejpravděpodobnějších náhradníků za Marka Webbera. Bamber se nakonec přece jen posadí do továrního prototypu Porsche LMP1. Těsně před závodem v Bahrajnu prosákla na veřejnost informace o tom, že se k týmu Porsche od sezóny 2017 připojí bezpochyby dlouhodobě nejlepší jezdec Audi André Lotterer. A to je dobrá zpráva nejen pro samotného jezdce, ale hlavně pro Porsche, protože nepodepsat smlouvu s Lottererem by bylo velmi nezodpovědné.
Ovšem odchodem Audi se dostává pod velký tlak promotér šampionátu FIA WEC, kterým je Automobil Club de l´Ouest. Výkladní skříní vytrvalostních automobilových závodů je již dlouhé desítky let závod 24 hodin Le Mans, do jehož termínu od teď zbývá necelých 7 měsíců a to je hodně krátká doba na to, aby se startovní pole tohoto nadmíru atraktivního závodu podařilo zaplnit dostatečným počtem vozů. Protože nejrychlejší a tudíž divácky nejpřitažlivější kategorie LMP1 továrních týmů rázem ztratila třetinu startovního pole, bude jistě ACO tlačit na zbylé dva týmy, aby do závodu nasadily každý po třech vozech. Je tedy hodně pravděpodobné, že by se Romain Dumas mohl objevit v Le Mans za volantem třetího německého vozu. A zde se alespoň pro tento jediný závod, naskýtá příležitost pro další expiloty Audi: Olivera Jarvise, Loica Duvala a Lucase Di Grassiho. Brazilec Di Grassi je už v tuto chvíli pravděpodobně ze hry, protože se, jak jsme již nastínili v úvodu článku, přesouvá s Audi do šampionátu Formule E. Jako ten nejpravděpodobnější kandidát se jeví Oliver Jarvis, který hned po oznámení Audi velmi usilovně sondoval možnosti setrvání ve vytrvalostním mistrovství světa. Porsche je však velmi dlouho a velmi hluboce „zakořeněné“ v autosportu a disponuje velice širokou jezdeckou základnou doslova po celém světě. A protože Porsche se netají tím, že rádo a často dává příležitost mladým talentům, jeví se, právě s ohledem na budoucnost, jako ideální kandidát pro poslední místo ve třetím voze Porsche pro Le Mans 2017 letošní mistr Porsche Supercup Sven Müller. Takže se zdá, že zbylí bývalí piloti Audi nakonec přeci jen budou muset hledat jinde.
A jak bude tedy podle našich predikcí vypadat Porsche Team 2017 pro kategorii LMP1?
#1 - Neel Jani; André Lotterer; Earl Bamber
#2 - Brendon Hartley; Timo Bernhard; Nick Tandy
#3 - Romain Dumas; Loic Duval; Sven Müller (třetí posádka pouze pro Le Mans)
TOYOTA GAZOO RACING
U japonského týmu se zdá situace jasnější, než u mistrovského týmu z Německa. Toyota se ještě před oznámením Audi nechala slyšet, že pro nadcházející sezónu nehodlá své posádky měnit. Je tu ale jedno jméno: José María López. Tento Argentinec má velké zkušenosti z různých formulových sérií a závodů cestovních vozů, v roce 2010 nakračoval i do F1, ale tým USF 1, za který měl López závodit, do sezóny nakonec nenastoupil a José María se vrátil na jihoamerické okruhy. V poslední době se několikrát neoficiálně svezl s prototypem TS050 Hybrid a v představitelích Toyoty prý zanechal ohromný dojem. A protože je José María López čerstvě po odchodu z WTCC, hledá si v současné době usilovně nové působiště. V sídle japonského týmu v Kolíně nad Rýnem tak nyní určitě mají vrásky na čelech. Pokud by se rozhodli pro argentinskou cestu, musel by někdo ze stávající šestice jít z kola ven a s největší pravděpodobností by se v Kolíně loučil Stéphane Sarrazin.
Stejně, jako u Porsche, budou také u Toyoty s největší pravděpodobností stavět pro Le Mans třetí prototyp a budou tedy pro tento svátek motorsportu hledat trojici, která se pokusí minimálně překážet soupeřům na dráze La Sarthe tak, aby jedna ze stálých posádek mohla napravit letošní japonské faux pas z tohoto závodu. Japonci jsou známí svým konzervatismem a tudíž budou chtít i do svého třetího vozu posadit japonského pilota. Tím bude s největší pravděpodobností 22 letý Ryo Hirakawa, který letos jezdil ELMS v týmu Thiriet by TDS. Hirakawa pravděpodobně dostane přednost před Alexem Lynnem, dalším nováčkem, který již otestoval japonský prototyp a který svým výkonem zanechal v kolínské centrále japonského týmu velký dojem. Hirakawa je mladý a rychlý a Le Mans je dlouhý závod, ve kterém je v určitých chvílích nutná rozvaha a zkušenost a proto vedle Hirakawy bude muset usednout někdo, kdo má s podobným typem závodů bohatou zkušenost. Tím by mohl být Mathias Beche, pilot, který má na Toyotu úzké vazby a který má zkušenosti s prototypy kategorie LMP1. Bohužel Bechemu se nepodařilo při závěrečném testování dosáhnout přesvědčivých výsledků a tak se s největší pravděpodobností v Le Mans do třetí Toyoty neposadí. Daleko větší šanci usednout za volant japonského speciálu bude mít Pipo Derani, kterému se naopak bahrajnský rookie test náramně vyvedl. A třetím mužem, který by měl být tím nejzkušenějším matadorem, a který by měl zároveň poskytovat jistotu a přinášet rozvahu do mladé posádky, by mohl být zkušený expilot Audi Lucas Di Grassi.
Jaké předpovídáme složení posádek pro tým Toyota Gazoo Racing 2017?
#5 - Anthony Davidson; Sébastien Buemi; Kazuki Nakajima
#6 - Mike Conway; José María López; Kamui Kobayashi
#7 - Lucas Di Grassi; Luís Felipe“Pipo“ Derani; Ryo Hirakawa (třetí posádka pouze pro Le Mans)
Na závěr uveďme, že oba dva tovární týmy LMP1, tedy jak Porsche, tak i Toyota, své jezdecké složení pro sezónu 2017 oznámí v nejbližších týdnech. Uvidíme, do jaké míry se naše předpovědi protnou se skutečností.
A jaký je váš názor? Napište v diskusi pod článkem své představy o možném složení posádek LMP1 pro sezónu 2017.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?