Závod v Bahrajnu sliboval zajímavou podívanou. Zbývalo vyplnit poslední tajenky letošního seriálu WEC, svou dlouhou profesionální kariérou zde končil Mark Webber a tým Audi se po 18 letech loučil se světem vytrvalostních závodů.
Celý Bahrajnský závodní víkend se nesl v duchu loučení Audi se světem vytrvalostních závodů. Již na čtvrteční tiskové konferenci šéfů týmu sklidil šéf Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich standing ovation a podobným způsobem se choval celý Paddock. Na prototypech Toyota se objevily vzkazy ve smyslu očekávání budoucích soubojů, všude byly vlaječky symbolizující 18 let Audi ve WEC a mnoho dalších více či méně zdařilých transparentů vyjadřujících poděkování německé značce za její přínos k rozvoji vytrvalostního mistrovství světa.
Tak trochu ve stínu této velké události se nesla další derniéra. V Bahrajnu se se svou bohatou závodnickou kariérou loučil Australan Mark Webber. Také jeho si našly hledáčky mnoha fotografů a kameramanů a davy fanoušků, Mark rozdával bezpočet rozhovorů a ochotně pózoval nebo se nechával zvěčnit na selfie mnoha fanoušků. V Bahrajnu 2016 byla tato zvláštní atmosféra všudypřítomná.
Neméně podobná atmosféra panovala na okruhu také těsně před startem vlastního závodu. Dr. Ullrich byl v obležení nejen šéfů konkurenčních týmů, ale také dalších osobností. Osobní dary převzal od členů královské rodiny nebo od oficiálních představitelů ACO a FIA. Vlastnímu startu předcházelo jedno „zaváděcí kolo“ navíc, ve kterém celé startovní pole symbolicky vedly oba dva prototypy Audi. Po celém okruhu se objevilo mnoho rozlučkových a děkovných transparentů, které nesly mnoho vzkazů mířících k týmu Audi.
Vlastní start proběhl také v režii německé značky. Hned od prvních kol dávaly oba německé prototypy najevo, že se v tomto závodě chtějí se světem WEC rozloučit se ctí. Zpočátku se sice zdá, že vozy Porsche budou dotírat na své koncernové kolegy, ale postupem času začíná být jasné, že v Bahrajnu si Audi pojede svůj vlastní závod. Timo Bernhard se sice pár kol drží na druhé pozici, kterou si Porsche #1 vyjelo v kvalifikaci, ale André Lotterer (Audi #7) jen hledá to správné místo a tu správnou chvíli. Čelo závodu jasně opanovalo Audi a Porsche svádí souboj s Toyotami, několik kol se vozy vzájemně proplétají pořadím, než je i tento souboj rozhodnutý a oba vozy Porsche se japonským konkurentů pomaličku vzdalují. To však platí pouze do 52 minuty závodu, kdy Porsche #6 po výjezdu z boxů koliduje s vozem Porsche týmu KCMG a musí se zničenou levou zadní pneumatikou objet celý okruh, než se dostane zpátky k mechanikům. Díky tomuto incidentu se posádka Neel Jani, Romain Dumas, Marc Lieb, která vede průběžnou klasifikaci mistrovství jezdců, propadá až na 6. pozici. Na prvních dvou místech jsou v tu chvíli bezpečně obě Audi, o třetí místo bojuje Mark Webber (Porsche #1) se Sebastienem Buemim (Toyota #5), za nimi jede druhá Toyota a šestici továrních speciálů po zmíněném incidentu s velkým odstupem uzavírá Porsche #2.
Tým ByKolles Racing po technických problémech nenastoupil do kvalifikace a musel do závodu odstartovat z předposlední pozice. Po hodině se však již propletl startovním polem na „své místo“ a jezdí se ztrátou přibližně jedné minuty za svými konkurenty Rebellion Racing.
V kategorii LMP2 jede na prvním místě Gustavo Menezes (Signatech Apline #36), druhý je Bruno Senna (RGR Sport #43), na třetí pozici předává Pipo Derani vůz ESM #31 Ryanovi Dalzierovi.
Většinu první dvouhodinovky v kategorii profi gétéček vede závod Gianmaria Bruni (AF Corse Ferrari #51), ale po předávce se James Colado propadá na druhé místo se ztrátou 6 sekund na Aston Martin #97, který po Darrenu Turnerovi převzal Jonathan Adam. Třetí místo patří průběžným lídrům šampionátu jezdců LMGTE Pro, kterými je duo Nicki Thiim, Marco Sorensen (Aston Martin #95), jejich největší rivalové v boji o titul (Sam Bird, Davide Rigon - AF Corse Ferrari #71) jedou až pátí. Z tohoto místa nelze ztrátu 12 bodů vymazat a posádka Astonu má titul na dosah.
V čele amatérské kategorie jede po první třetině závodu Pat Long ve voze Abu Dhabi Proton Porsche #88, druhý je Mathias Lauda (Aston Martin #98) a třetí místo patří týmu AF Corse Ferrari #83. Aston má nakročeno k poháru značek i k jezdeckému titulu v profi kategorii, amatérský titul by za této konstelace získala posádka Emmanuel Collard, Francois Perrodo, Rui Aguas (AF Corse Ferrari #83). Ještě ale zbývá odjet 4 hodiny a to je dost dlouhá doba na to, aby se mohlo ještě mnoho věcí změnit.
Vedoucí duo Audi si jede vlastní závod, časový odstup se mezi nimi pohybuje v rozmezí 0,5 až 10 sekund a oba vozy se střídají ve vedení, jako by si piloti chtěli maximálně užít svůj poslední závod.
Na třetím místě krouží osaměle Brandon Hartley (Porsche #1), zatímco za ním se, podobně jako v případě vedoucího dua Audi, střídají obě Toyoty. Chvíli je pátý Anthony Davidson (#5), chvíli Stéphane Sarrazin (#6). Za nimi na 6. místě krouží, také poměrně osamoceně, Romain Dumas (Porsche #2).
Obdobně poklidný závod probíhá také ve třídě soukromých týmů, ByKolles #4 začíná mírně ztrácet a odstup od Rebellion Racing narostl na 2 kola.
Nejvíce závodění se odehrává v kategorii slabších prototypů. Bruno Senna trojitým stintem zdolal vedoucí Signatech Alpine #36 a předává vůz RGR Sport #43 na prvním místě Ricardu Gonzalesovi. Tím však dochází ke změně pořadí a vedení se znovu ujímá Nicolas Lapierre v modrém prototypu #36. Za nimi na druhé pozici jede Rian Dalziel s vozem ESM #31, Gonzales je až třetí a musí tvrdě hájit pozici před zle dotírající druhou Alpinou #35 týmu Baxi DC Racing, ze jejímž volantem sedí v tu chvíli Ho-Pin Tung. Vítězové kvalifikace - tým Jota G-Drive Racing - byly odsunuti až na konec startovního pole, protože se provinili proti sportovním řádům. Technici po kvalifikaci zjistili, že ve voze bylo namontováno nehomologované sání, které neodpovídalo řádům. Trio René Rast, Roman Rusinov, Alex Brundle ale dokazuje svou rychlost a v polovině závodu je již na pátém místě LMP2. Alex Brundle si nebere servítky, využívá okamžiku, kdy se kolem bojující dvojice RGR Sport a Baxi DC Racing prosmýká Toyota #6 a vyveze se v jejím stínu před své soupeře až na třetí místo.
V polovině závodu přichází pohroma pro tým Aston Martin Racing. Nejprve se Paul Dalla Lana ocitne mimo trať, aby se při návratu do závodní stopy jeho vůz zahalil do oblaků kouře. Technická závada na motoru zřejmě způsobila nejprve vyjetí z trati, aby se pak v plné síle projevila při následné akceleraci. Ve stáji AF Corse se rázem slaví jezdecký titul mezi amatéry. O pár okamžiků později se na stejném místě z vedoucího vozu Aston Martin #97 stává trojkolka, při brzdném manévru se ulomí pravé přední kolo a rázem je ze tří britských vozů v závodě jediný. Tím se také rozplynul sen o poháru značek a v italské stáji slaví podruhé. Ulomené kolo překáží ve vlásenkách a nad okruhem Bahrain International Circuit nakrátko vlají žluté vlajky. V kategorii LMGTE Pro je po restartu pořadí Aston Martin #95, AF Corse Ferrari #51, AF Corce Ferrari #71, Chip Ganassi Ford #67. Kategorii LMGTE Am vede Abu-Dhabi Proton #88 před KCMG Porsche #78, třetí je AF Corse Ferrari #83.
Poslední třetina závodu nepřinesla na čele vůbec žádnou změnu. Obě Audi spanile krouží za sebou s náskokem necelé jedné minuty před třetím Porsche #1, do kterého se na posledních přibližně 40 minut posadil veterán Mark Webber, aby se takto důstojně rozloučil se světem profesionálních závodů. Toyotám se v Bahrajnské poušti vůbec nedařilo a tak posádce Marc Lieb, Neel Jani, Romain Dumas (Porsche #2) stačilo i konečné 6. místo k zisku mistrovského titulu. O asi největší vzrušení se na konci závodu postaral René Rast, který se nesmířil se třetím místem a postupně se s vozem G-Drive #26 probojoval až do čela kategorie LMP2. Až za ním cílem projel Filipe Albuquerque (RGR Sport #43) na druhém a Nicolas Lapierre (Signatech Alpine #36) na třetím místě.
V LMGTE Pro se z vítězství v závodě i z mistrovského titulu radovalo duo Marco Sorensen, Nicki Thiim, druzí projeli cílem Gianmaria Bruni a James Colado (AF Corse Ferrari #51) před svými stájovými kolegy Samem Birdem a Davidem Rigonem (#71). Pořadí v cíli amatérských gétéček bylo takové: 1. Khaled Al-Qubaisi, David Heinemeier-Hanson, Pat Long (AbuDhabi Proton Porsche #88), 2. Christian Ried, Wolf Henzler, Joel Camathias (KCMG Porsche #78), 3. Francois Perrodo, Emmanuel Collard, Rui Aguas (AF Corse Ferrari #83).
Z garáže Porsche se po projetí cílem ozvala známá vítězná hymna skupiny Queen, ale veškerá pozornost byla upřena na stáj Audi a hlavně na jejího šéfa Wolfganga Ullricha. Ten procházel celou Pit-Lane ke stupňům vítězů špalírem jezdců a mechaniků ze všech týmů a všichni uslzenému Rakušanovi vzdávali hold za jeho 18 letou práci. V hloučku pod pódiem si Dr. Ullrich našel také drobnou tmavovlásku Leenu Gade, se kterou spočinul v dlouhém objetí. Vždyť právě ona se podílela na mnoha úspěších prototypů Audi ve vytrvalostním mistrovství světa v uplynulých letech. Slzy emocí nebraly konce, vždyť Audi se v čele s Dr. Wolfgangem Ullrichem podařilo napsat zlatou kapitolu v historické knize motorsportu.
WEC sezóna 2016 je za námi, ale již v tuto chvíli se začínají objevovat nové zprávy, které slibují atraktivitu vytrvalostních závodů i do budoucna. Určitě se máme na co těšit a to je dobře.
Konečnou tabulku sezóny 2016 naleznete ZDE.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.