Ve čtvrtek 17. listopadu odpoledne byl prvním volným tréninkem na okruhu v Bahrajnu oficiálně odstartován poslední letošní závod World Endurance Championship.
Za slunečného a teplého počasí (31°C) vyrazili posádky vstříc prvním tréninkovým kolům na 5,4 km dlouhé trati. V tomto posledním závodě se bude rozhodovat o titulu mezi jezdci v kategoriích LMP1, LMGTE Pro a LMGTE Am a o titulu mezi výrobci LMGTE.
- Neel Jani (Porsche #2) nenechává nikoho pochybovat o tom, jak moc touží po zisku jezdecké trofeje, několik prvních kol mu stačí k dosažení času 1:42,107 min, který zůstane nepřekonán
- Audi by se rádo rozloučilo se svým působením ve WEC důstojně, jak se na německou značku sluší a patří, #8 končí na 2. místě (1:42,450 min.) a #7 je třetí (1:42,515 min.)
- lepší z Toyot má na bočnici číslo 6, její nejlepší čas z prvního antrée má hodnotu 1:42,865 min.
- světoví mistři z loňské sezóny (Merk Webber, Brendon Hartley, Timo Bernhard, Posche #1) mají pomalejší rozjezd s časem 1:42,955 min.
- Toyota #5 zdolá zdejší trať ještě o půl sekundy pomaleji (1:43,504 min)
- Rebellion Racing nechává zapomenout na své trápení ze Šanghaje a opět dominuje soukromé třídě LMP1 (1:46,366 min.)
- posádka „Les Blues“ (Signatech Alpine #36) dokazuje, že letošní titul kategorie LMP2 je ve správných rukou, zkušený mazák Nicolas Lapierre zastavuje časomíru na hodnotě 1:50,966 min.
- Roberto Merhi se vrátil k Manoru, posadil se za volant vozu #45 a časem 1:51,155 min. dokázal, že rychlost mu v žádném případě nechybí
- René Rast před minulým závodem upřednostnil milé rodinné povinnosti (narození potomka) před tvrdou sedačkou závodního prototypu G-Drive Racing, ale zpět se vrátil v plné síle, což dokázal třetím nejrychlejším časem LMP2 (1:51,213 min.)
- Aston Martin Racing si v Bahrajnu brousí zuby na všechny tři zbývající tituly v LMGTE, Darren Turner (#97) zajíždí nejrychlejší čas 1:58,735 min. ve třídě profesionálních jezdců
- Marco Sorensen (Aston Martin #95) je s časem 1:59,123 min. druhý
- nejlepší čas amatérských posádek stanovuje Emmanuel Collard za volantem AF Corse Ferrari #83 (2:01,550 min.)
- Pedro Lamy (Aston Martin#98) je však jen o 2 tisíciny!!! pomalejší
2. volný trénink
Do druhých jízd vyrazili jezdci za tmy, kdy trať osvětlovalo světlo z 5000 výbojek lemujících Bahrajn International Circuit.
- Neel Jani opanuje výsledkovou listinu i při nočním tréninku a jako jediný se dostává pod 1:40, časomíra ukázala 1:39,817 min.
- sesterský vůz Porsche #1 kryje svým kolegům záda ze druhého místa časem 1:40,272 min.
- třetí nejrychlejší posádkou je vůz Audi #8, Lucas Di Grassi zdolává 1:40,400 min
- těsně čtvrtá je posádka Toyota #6, Stéphane Sarrazin objel okruh za 1,40,603 min
- páté místo bere Audi #7 s časem 1:41.020 min, což už je hodnota o 1,203 sec. horší, než nejlepší čas této druhé části
- tovární šestici nejrychlejších uzavírá s časem 1:41,859 min. Toyota #5
- druhá část nevyšla Rebellionu, nejlepší dosažený čas je o 0,812 sec. horší (1:47,176 min.), než v první části, ale na konkurenční ByKolles to pořád stačí
- René Rastovi evidentně závodění chybělo a nyní se pokouší vše dohnat, zajíždí sérii velmi rychlých kol, z nichž to nejlepší stihl objet za 1:50,056 min a G-Drive Racing jde do čela LMP2
- Signatech Alpine na druhém místě ztrácí 0,388 sec. (1:50,444 min.)
- třetí nejrychlejší je Alex Lynn (Manor 44) s časem 1:51.023 min.
- Marco Sorensen (Aston Martin #95) je s časem 1:57,226 min. nejrychlejším jezdcem v kategorii LMGTE Pro
- týmový kolega Darren Turner (Aston Martin#97) za ním zaostal o pouhých 0.007 sec.!!! (1:57,233min.)
- třetí místo patří posádce Harry Tincknell, Andy Priaulx (Fortd #67), ale čas 1:59,168 min. je o téměř 2 sec. horší
- Pedro Lamy (Aston Martin #98 - třída LMGTE Am) časem 1:59,460 min. pokořil některé pomalejší profesionály a s přehledem vyhrál druhé jízdy mezi amatéry
- až za ním skončilo duo Stefan Mücke, Olivier Pla (Ford #66) a Richard Lietz, Michael Christensen (Dempsey Porsche #77)
3. volný trénink
Poslední volné jízdy se odehrály za podobných podmínek, jako ty první. Posádky zkouší poslední úpravy nastavení před kvalifikací, ale inženýři musí řešit menší rébus v podobě teplot. Kvalifikace a zároveň konec závodu se odehrají za šera, resp. za tmy a to si vyžaduje určité úpravy nastavení některých parametrů. je to vidět na časech, které jsou v porovnání s druhými volnými jízdami o něco pomalejší.
- nejrychlejší čas třetích volných jízd má hodnotu 1:40,318 min. a patří Timo Bernhardovi (Porsche #1)
- druhé místo si vyjela posádka Audi #8 (1:40,806 min.), ale před koncem těchto tréninkových jízd odstavil Oliver Jarvis vůz na trati s technickou poruchou
- na třetím místě je třetí značka - Toyota #5 zastavuje časomíru na hodnotě 1:40,852 min.
- André Lotterer (Audi #7) je čtvrtý s časem 1:41,000 min.
- o pouhých 0,014 sec. pomalejší je Porsche #2 (1:41,014 min.)
- Kamui Kobayashi (Toyota #6) má na začátku třetích jízd probléma se svým prototypem, nakonec ale posádka vyjede na trať, nicméně jejich čas 1:41,276 min. stačí jen na šesté místo
- Rebellion znovu zrychluje, čas 1:46,338 je o 1,898 sec. lepší, než čas konkurence ByKolles Racing
- René Rast (G-Drive Racing #26) je králem i ve třetích jízdách, tentokrát si připisuje 1:50,431 min.
- vozy Alpine se řadí na zbytek pomyslného pódia v pořadí Signatech #36 (1:51,455 min.) a BAXI DC Racing #35 (1:51,591 min.
- Manor #44 stávkuje ve 4. zatáčce v době, kdy do konce třetích jízd zbývá posledních 10 minut
- AF Corse Ferrari se snad podařilo najít recept na konkurenci, Gianmaria Bruni (#51) je nejrychlejší v kategorii LMGTE Pro s časem 1:59,038 min.
- Aston Martin #97 je těsně druhý (1:59,301 min.), třetí je Ford #66 (1:59,580 min.)
- také v amatérské třídě Ferrari zrychlilo, Emmanuel Collard bere vítězství časem 2:00,701 min.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.