Ve čtvrtek 17. listopadu odpoledne byl prvním volným tréninkem na okruhu v Bahrajnu oficiálně odstartován poslední letošní závod World Endurance Championship.
Za slunečného a teplého počasí (31°C) vyrazili posádky vstříc prvním tréninkovým kolům na 5,4 km dlouhé trati. V tomto posledním závodě se bude rozhodovat o titulu mezi jezdci v kategoriích LMP1, LMGTE Pro a LMGTE Am a o titulu mezi výrobci LMGTE.
- Neel Jani (Porsche #2) nenechává nikoho pochybovat o tom, jak moc touží po zisku jezdecké trofeje, několik prvních kol mu stačí k dosažení času 1:42,107 min, který zůstane nepřekonán
- Audi by se rádo rozloučilo se svým působením ve WEC důstojně, jak se na německou značku sluší a patří, #8 končí na 2. místě (1:42,450 min.) a #7 je třetí (1:42,515 min.)
- lepší z Toyot má na bočnici číslo 6, její nejlepší čas z prvního antrée má hodnotu 1:42,865 min.
- světoví mistři z loňské sezóny (Merk Webber, Brendon Hartley, Timo Bernhard, Posche #1) mají pomalejší rozjezd s časem 1:42,955 min.
- Toyota #5 zdolá zdejší trať ještě o půl sekundy pomaleji (1:43,504 min)
- Rebellion Racing nechává zapomenout na své trápení ze Šanghaje a opět dominuje soukromé třídě LMP1 (1:46,366 min.)
- posádka „Les Blues“ (Signatech Alpine #36) dokazuje, že letošní titul kategorie LMP2 je ve správných rukou, zkušený mazák Nicolas Lapierre zastavuje časomíru na hodnotě 1:50,966 min.
- Roberto Merhi se vrátil k Manoru, posadil se za volant vozu #45 a časem 1:51,155 min. dokázal, že rychlost mu v žádném případě nechybí
- René Rast před minulým závodem upřednostnil milé rodinné povinnosti (narození potomka) před tvrdou sedačkou závodního prototypu G-Drive Racing, ale zpět se vrátil v plné síle, což dokázal třetím nejrychlejším časem LMP2 (1:51,213 min.)
- Aston Martin Racing si v Bahrajnu brousí zuby na všechny tři zbývající tituly v LMGTE, Darren Turner (#97) zajíždí nejrychlejší čas 1:58,735 min. ve třídě profesionálních jezdců
- Marco Sorensen (Aston Martin #95) je s časem 1:59,123 min. druhý
- nejlepší čas amatérských posádek stanovuje Emmanuel Collard za volantem AF Corse Ferrari #83 (2:01,550 min.)
- Pedro Lamy (Aston Martin#98) je však jen o 2 tisíciny!!! pomalejší
2. volný trénink
Do druhých jízd vyrazili jezdci za tmy, kdy trať osvětlovalo světlo z 5000 výbojek lemujících Bahrajn International Circuit.
- Neel Jani opanuje výsledkovou listinu i při nočním tréninku a jako jediný se dostává pod 1:40, časomíra ukázala 1:39,817 min.
- sesterský vůz Porsche #1 kryje svým kolegům záda ze druhého místa časem 1:40,272 min.
- třetí nejrychlejší posádkou je vůz Audi #8, Lucas Di Grassi zdolává 1:40,400 min
- těsně čtvrtá je posádka Toyota #6, Stéphane Sarrazin objel okruh za 1,40,603 min
- páté místo bere Audi #7 s časem 1:41.020 min, což už je hodnota o 1,203 sec. horší, než nejlepší čas této druhé části
- tovární šestici nejrychlejších uzavírá s časem 1:41,859 min. Toyota #5
- druhá část nevyšla Rebellionu, nejlepší dosažený čas je o 0,812 sec. horší (1:47,176 min.), než v první části, ale na konkurenční ByKolles to pořád stačí
- René Rastovi evidentně závodění chybělo a nyní se pokouší vše dohnat, zajíždí sérii velmi rychlých kol, z nichž to nejlepší stihl objet za 1:50,056 min a G-Drive Racing jde do čela LMP2
- Signatech Alpine na druhém místě ztrácí 0,388 sec. (1:50,444 min.)
- třetí nejrychlejší je Alex Lynn (Manor 44) s časem 1:51.023 min.
- Marco Sorensen (Aston Martin #95) je s časem 1:57,226 min. nejrychlejším jezdcem v kategorii LMGTE Pro
- týmový kolega Darren Turner (Aston Martin#97) za ním zaostal o pouhých 0.007 sec.!!! (1:57,233min.)
- třetí místo patří posádce Harry Tincknell, Andy Priaulx (Fortd #67), ale čas 1:59,168 min. je o téměř 2 sec. horší
- Pedro Lamy (Aston Martin #98 - třída LMGTE Am) časem 1:59,460 min. pokořil některé pomalejší profesionály a s přehledem vyhrál druhé jízdy mezi amatéry
- až za ním skončilo duo Stefan Mücke, Olivier Pla (Ford #66) a Richard Lietz, Michael Christensen (Dempsey Porsche #77)
3. volný trénink
Poslední volné jízdy se odehrály za podobných podmínek, jako ty první. Posádky zkouší poslední úpravy nastavení před kvalifikací, ale inženýři musí řešit menší rébus v podobě teplot. Kvalifikace a zároveň konec závodu se odehrají za šera, resp. za tmy a to si vyžaduje určité úpravy nastavení některých parametrů. je to vidět na časech, které jsou v porovnání s druhými volnými jízdami o něco pomalejší.
- nejrychlejší čas třetích volných jízd má hodnotu 1:40,318 min. a patří Timo Bernhardovi (Porsche #1)
- druhé místo si vyjela posádka Audi #8 (1:40,806 min.), ale před koncem těchto tréninkových jízd odstavil Oliver Jarvis vůz na trati s technickou poruchou
- na třetím místě je třetí značka - Toyota #5 zastavuje časomíru na hodnotě 1:40,852 min.
- André Lotterer (Audi #7) je čtvrtý s časem 1:41,000 min.
- o pouhých 0,014 sec. pomalejší je Porsche #2 (1:41,014 min.)
- Kamui Kobayashi (Toyota #6) má na začátku třetích jízd probléma se svým prototypem, nakonec ale posádka vyjede na trať, nicméně jejich čas 1:41,276 min. stačí jen na šesté místo
- Rebellion znovu zrychluje, čas 1:46,338 je o 1,898 sec. lepší, než čas konkurence ByKolles Racing
- René Rast (G-Drive Racing #26) je králem i ve třetích jízdách, tentokrát si připisuje 1:50,431 min.
- vozy Alpine se řadí na zbytek pomyslného pódia v pořadí Signatech #36 (1:51,455 min.) a BAXI DC Racing #35 (1:51,591 min.
- Manor #44 stávkuje ve 4. zatáčce v době, kdy do konce třetích jízd zbývá posledních 10 minut
- AF Corse Ferrari se snad podařilo najít recept na konkurenci, Gianmaria Bruni (#51) je nejrychlejší v kategorii LMGTE Pro s časem 1:59,038 min.
- Aston Martin #97 je těsně druhý (1:59,301 min.), třetí je Ford #66 (1:59,580 min.)
- také v amatérské třídě Ferrari zrychlilo, Emmanuel Collard bere vítězství časem 2:00,701 min.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.