Fernando Alonso chtěl Marka Webbera v roce 2013 dostat do Ferrari. Webber chtěl na oplátku v roce 2015 s Alonsem a Neweym vytvořit "Dream Team" Porsche pro Le Mans.
Mark Webber, který v roce 2010 málem vyhrál titul mistra světa v F1 a s Red Bullem vyhrál 9 závodů, oznámil tento týden konec své závodní kariéry. Z F1 se sice stáhl po sezoně 2013, avšak jen málokdo ví, že jednal pro tento ročník s Ferrari.
Poté, co v roce 2010 prohrál boj o titul se svým týmovým kolegou a také se nepohodl s Helmutem Markem, poradcem Red Bullu pro motorsport, začal Mark Webber v roce 2011 přemýšlet nad změnou prostředí. Tehdy měl dvě možnosti - na Red Bull Ringu se poprvé potkal s členem představenstva Porsche, Wolfgangem Hatzem, a domluvili si další meeting ve Stuttgartu v listopadu roku 2012. Tam byl ujednán tříletý kontrakt s Porsche pro WEC a Le Mans.
A ta druhá možnost byla následující: "zhruba ve stejnou dobu v roce 2011 začalo kolem mé osoby poletovat Ferrari," popisuje Webber ve své biografii "Aussie Grit: My Formula One Journey". Scuderia jej tehdy pozvala na závod Moto GP do Mugella.
Délka smlouvyMark i přes narůstající frustraci znovu podepsal s Red Bullem, ale pak opět přišla řada na Ferrari: "V rámci Grand Prix v Monaku jsem se v roce 2012 potkal na lodi Flavia Briatoreho se Stefanem Domenicallim, tehdejším šéfem Ferrari. Šance na můj přestup do týmu se vzpínajícím se koníkem ve znaku byla velmi reálná. Flavio, Stefano a Fernando chtěli, aby to klaplo," říká Australan.
"Došlo k vzájemné výměně smlouvy - ta ale byla jen na rok s roční opcí. My jsme ale chtěli dvouletý kontrakt. V té době jsem ještě nebyl rozhodnut z F1 odejít. Nechtěl jsem ale v roce 2013 jezdit za jiný tým jenom proto, aby mi v červnu řekli, že už se mnou nepočítají."
Důležitou roli v jednání sehrával Fernando Alonso, se kterým po dlouhé roky Mark Webber vycházel velmi dobře. Oba se znali ze svých začátků u Benettonu. Do F1 je oba dostal stejný manažer - Flavio Briatore. V roce 2005 měli být týmovými kolegy u Renaultu. Webber ale tehdy Briatoreho nabídku odmítl a dal přednost Williamsu, což se později ukázalo jako velká chyba.
Dream Team PorscheV roce 2013 ale mohli být Alonso a Webber kolegové u Ferrari. "Naše přátelství a respekt opět vzrostly, když jsme začali hovořit o tom, že bych přišel k Ferrari. Nebo když jsme se bavili, že by [Alonso] rád jezdil v roce 2015 pro Porsche v Le Mans. Ani jedna z těchto zpráv se nedostala do médií."
Webber chtěl vytvořit z Porsche Dream Team, když chtěl přesvědčit k přestupu také legendárního designera, Adriana Neweyho: "Moc se mi líbil nápad přivést sem také Adriana Neweyho. Hodně jsem se snažil, abych ho přesvědčil, aby šel se mnou k Porsche. Ale on se rozhodl pro America's Cup [závody lodí]. To chápu, protože to je pro něj úplně nová výzva."
O tom, že přestup do Ferrari, o kterém sní naprostá většina pilotů F1, neklapl, nerozhodla jenom délka kontraktu (která byla pro Webbera moc krátká). Svou roli v tom sehrála také australská legenda, Jack Brabham: "Když o tom slyšel, tak řekl, že by byl velmi zklamaný. Pro něj by to byla svým způsobem zrada. Ferrari byla jeho motivace. Ve svých časech chtěl Ferrari za každou cenu porazit."
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.