Porsche dosáhlo v Austinu svého letošního 4. vítězství, celkově již 14. od svého příchodu do seriálu WEC v roce 2014. Jak tuto událost hodnotí hlavní aktéři?
Fritz Enzinger, viceprezident programu LMP1: „Během celého závodního víkendu jsme bojovali s vysokými teplotami. Fakt, že jsme přes to dokázali vyhrát, nám dává sílu pro zbývající 3 závody letošního mistrovství a tím i naději na obhajobu obou titulů. Nyní míříme do Japonska, kde nás bezesporu čekají nižší teploty, což nám bude vyhovovat. Jediné, co mohu říci je: Díky týmu zde v Austinu i kolegům doma ve Weissachu. Učinili jsme další krok na cestě k obhajobě titulu. Dnes máme šťastný den, zítra začíná tvrdá práce před závodem v Japonsku.“
Andreas Seidl, šéf Porsche Team: „Gratuluji celé posádce a děkuji jim za ohromný týmový výkon. Na začátku závodu, kdy byla trať rozpálená, jsme nestíhali tempo Audi. Ale díky bezchybné práci jezdců, dnes ze všech týmů nejrychlejším zastávkám v boxech a bezchybné strategii jsme získali toto zasloužené vítězství. Bylo to velice těžké. Vůz #2 ztratil na začátku závodu přítlak na přední nápravě, což jim znemožnilo bojovat o lepší pozice. Přesto jsme dosáhli dalšího vítězství na naší cestě k obhajobě obou titulů. Následující tři týdny využijeme k přípravě na poslední letošní závody.“
Timo Bernhard (Porsche #1): „Je to skvělé vyhrát třetí závod v řadě. Start do sezóny se nám vůbec nevydařil, ale dnes jsme odjeli další bezchybný závod. Dnes to bylo opravdu velmi náročné. V prvním stintu bylo slunce velice nízko a hodně oslepovalo, což bylo velmi nepříjemné. Ale postupem času se začalo ochlazovat a my jsme se začali zlepšovat. Podařilo se nám dostat před jeden vůz Audi a potom jsme měli štěstí v jedné ze žlutých fází a šli jsme do čela.“
Brendon Hartley (Porsche #1): „Závod se pro nás odvíjel celkem hladce. Věděli jsme, že ze začátku bude mít Audi díky vysokým teplotám výhodu, ale doufali jsme, že se to postupem času obrátí. Po setmění už to bylo s Audi celkem vyrovnané. Poté se nám podařilo správně zareagovat na žlutou fázi a to byla zase naše výhoda.“
Mark Webber (Porsche #1): „Bylo to dnes v tom vedru velmi těžké, ale Timo s Brendonem byli úžasní. Po startu se nám podařilo chytit rytmus a v první polovině závodu to vypadalo celkem stabilně. Nebylo žádné překvapení, že Audi se bude v tom teple dařit. Věděli jsme, že musíme jet čistě, bezchybně, abychom s nimi zůstali v kontaktu a mohli číhat na jejich chyby. To se nakonec stalo a nám se podařilo využít žlutou fázi v náš prospěch. Navzdory zdejšímu horku odvedli naši mechanici v boxech skvělou práci.“
Romain Dumas (Porsche #2): „Po startu, na začátku mého prvního stintu, se vůz choval, jako bych jel se slicky na mokré trati. Při svém druhém stintu jsem se zase dostal do velkého provozu na trati. Postihly nás dva pomalé defekty, museli jsme měnit přední kapotáž a to nás stálo celkem dost času. Výsledek přinesl nějaké body pro tým v šampionátu značek, ale pro nás to nebylo dobré. V Le Mans jsme měli velké štěstí a to se k nám zde obrátilo zády. Ale snad to příště už bude lepší.“
Neel Jani (Porsche #2): „Při svém prvním stintu v počátečních fázích závodu jsem měl pěkný souboj s Toyotou a podařilo se mi ji předjet. Ale přilnavost dnes bylo naše velké téma, hlavně díky špatné směsi, kterou jsme dostali pro první část závodu. V určitých fázích byl vůz téměř neřiditelný, bojovali jsme doslova s brutální nedotáčivostí. Ztratili jsme vpředu spoustu přítlaku a vůbec jsme si s tím nevěděli rady. Teprve po výměně přední části se to trochu zlepšilo. Potom mi začal ucházet vzduch z pneumatiky a to znamenalo další ztrátu. Dnes jsme neměli svůj den.“
Marc Lieb (Porsche #2): „První stint byl dosti pomalý, protože vůz byl velmi nedotáčivý. Ve druhé části už se to zlepšilo. Po výměně kapoty a nasazení jiné směsi pneumatik se ovladatelnost vozu výrazně zlepšila. Dnes jsme neměli svůj den, ale vůz byl i v tom horku spolehlivý. Na rozdíl od mých kolegů jsem já neměl v kokpitu takové horko, protože jsem ke své první jízdě vyjel až v okamžiku, kdy zapadalo slunce.“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.