Nečekaná kritika atraktivního závodu. Co je důvodem?

Virtual Safety Car stanoví v místě jeho použítí omezenou rychlost závodních vozů
Virtual Safety Car stanoví v místě jeho použítí omezenou rychlost závodních vozů, foto: www.singaporegp.sg
iM1 29. července 2016 12:30
Sdílej:

Mark Webber a André Lotterer, kteří patří k uznávaným jezdcům šampionátu WEC, kritizovali použití virtuálního safety car při závodě na Nürburgringu.

Australský veterán s bohatými zkušenostmi z F1 tvrdí, že virtuální safety car výrazně ovlivnil průběh nedělního závodu. „Pravidla pro použití virtuálního safety caru je nutné upravit, protože v tu chvíli se ze závodu stává ruská ruleta,“ řekl Weber a dodal: „Ztratil jsem hodně času, ovlivnilo to pořadí, protože vůz přede mnou jel pomaleji, než pravidly stanovených 80 km/h.“

Pilot konkurenční stáje Audi André Lotterer australského veterána podpořil: „Souhlasím s Markem, závodíme zde na té nejvyšší úrovni a najednou je zde virtuální safety car, který ale platí pro celý okruh a ne jen pro vybraný úsek. To závod hodně ovlivní. Tento systém výrazně ovlivňuje samotný průběh závodu, musíme si sednout a promluvit si o tom.“

Porsche #1 posádky Webber, Bernhard, Hartley ztratilo v průběhu závodu vedení právě vlivem výrazného zpomalení při zavedení virtuální žluté fáze v rámci celého okruhu. Ztráta na druhou posádku ve voze Porsche #2 (Jani, Dumas, Lieb) narostla až na 40 sekund. 

Nakonec #1 přeci jen v závodě zvítězilo, protože #2 dostalo trest za kolizi s pomalejším vozem. 

Nešťastně nastavený systém virtuálního safety caru výrazně ovlivnil závod také v kategorii LMGTE Pro. Vůz Aston Martin #95 (Marc Sorensen, Nicki Thiim) vedl pořadí v závodě a těsně před zavedením virtuální žluté fáze absolvoval plánovanou zastávku v boxech. Všichni ostatní soupeři vzápětí využili žluté fáze pro své zastávky, přičemž #95 v té době nuceně pomalu kroužilo po okruhu. Díky tomu se následně propadl z prvního až na čtvrté místo v pořadí. #95 nakonec skončilo na třetím místě, ale jen díky tomu, že před ním jedoucí Ford GT #66 byl potrestán za porušení pravidel při zastávce v boxech.

Vincent Beaumesnil, sportovní ředitel seriálu a promotér WEC, kritiku virtuálního safety caru ze strany jezdců odmítá. „Jiný způsob pro použití virtuálního safety caru by s největší pravděpodobností měl ještě zásadnější vliv na výsledek závodu. Každý takový bezpečnostní zásah v průběhu závodu musí logicky ovlivnit jeho výsledek. Zvolená varianta je ta, která má na závod nejmenší vliv.“ Beaumesnil zároveň popřel, že systém byl v uplynulém závodě používán zbytečně často: „Nemůžeme traťové maršály vyslat na trať k odstranění následků kolizí při použití normálních žlutých vlajek.“

Beaumesnil zároveň uvedl, že systém žlutých fází a virtuálního safety caru, které se používají při závodě v Le Mans, nelze použít pro kratší 6 hodinové závody. „Jsem přesvědčený o tom, že celookruhový virtuální safety car je ideální varianta pro kratší závody WEC, ale nelze jej použít v Le Mans, kde je naopak okruh velmi dlouhý,“ dodal Beaumesnil.

Nakolik je otázka virtuálního safety caru žhavá dokládá i tvrzení jiných zainteresovaných institucí. Např. známý server autosport.com se přiklání na stranu promotéra a použitý systém celookruhového virtuálního safety caru hodnotí jako "nejmenší zlo".

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.