Nečekaná kritika atraktivního závodu. Co je důvodem?

Virtual Safety Car stanoví v místě jeho použítí omezenou rychlost závodních vozů
Virtual Safety Car stanoví v místě jeho použítí omezenou rychlost závodních vozů, foto: www.singaporegp.sg
iM1 29. července 2016 12:30
Sdílej:

Mark Webber a André Lotterer, kteří patří k uznávaným jezdcům šampionátu WEC, kritizovali použití virtuálního safety car při závodě na Nürburgringu.

Australský veterán s bohatými zkušenostmi z F1 tvrdí, že virtuální safety car výrazně ovlivnil průběh nedělního závodu. „Pravidla pro použití virtuálního safety caru je nutné upravit, protože v tu chvíli se ze závodu stává ruská ruleta,“ řekl Weber a dodal: „Ztratil jsem hodně času, ovlivnilo to pořadí, protože vůz přede mnou jel pomaleji, než pravidly stanovených 80 km/h.“

Pilot konkurenční stáje Audi André Lotterer australského veterána podpořil: „Souhlasím s Markem, závodíme zde na té nejvyšší úrovni a najednou je zde virtuální safety car, který ale platí pro celý okruh a ne jen pro vybraný úsek. To závod hodně ovlivní. Tento systém výrazně ovlivňuje samotný průběh závodu, musíme si sednout a promluvit si o tom.“

Porsche #1 posádky Webber, Bernhard, Hartley ztratilo v průběhu závodu vedení právě vlivem výrazného zpomalení při zavedení virtuální žluté fáze v rámci celého okruhu. Ztráta na druhou posádku ve voze Porsche #2 (Jani, Dumas, Lieb) narostla až na 40 sekund. 

Nakonec #1 přeci jen v závodě zvítězilo, protože #2 dostalo trest za kolizi s pomalejším vozem. 

Nešťastně nastavený systém virtuálního safety caru výrazně ovlivnil závod také v kategorii LMGTE Pro. Vůz Aston Martin #95 (Marc Sorensen, Nicki Thiim) vedl pořadí v závodě a těsně před zavedením virtuální žluté fáze absolvoval plánovanou zastávku v boxech. Všichni ostatní soupeři vzápětí využili žluté fáze pro své zastávky, přičemž #95 v té době nuceně pomalu kroužilo po okruhu. Díky tomu se následně propadl z prvního až na čtvrté místo v pořadí. #95 nakonec skončilo na třetím místě, ale jen díky tomu, že před ním jedoucí Ford GT #66 byl potrestán za porušení pravidel při zastávce v boxech.

Vincent Beaumesnil, sportovní ředitel seriálu a promotér WEC, kritiku virtuálního safety caru ze strany jezdců odmítá. „Jiný způsob pro použití virtuálního safety caru by s největší pravděpodobností měl ještě zásadnější vliv na výsledek závodu. Každý takový bezpečnostní zásah v průběhu závodu musí logicky ovlivnit jeho výsledek. Zvolená varianta je ta, která má na závod nejmenší vliv.“ Beaumesnil zároveň popřel, že systém byl v uplynulém závodě používán zbytečně často: „Nemůžeme traťové maršály vyslat na trať k odstranění následků kolizí při použití normálních žlutých vlajek.“

Beaumesnil zároveň uvedl, že systém žlutých fází a virtuálního safety caru, které se používají při závodě v Le Mans, nelze použít pro kratší 6 hodinové závody. „Jsem přesvědčený o tom, že celookruhový virtuální safety car je ideální varianta pro kratší závody WEC, ale nelze jej použít v Le Mans, kde je naopak okruh velmi dlouhý,“ dodal Beaumesnil.

Nakolik je otázka virtuálního safety caru žhavá dokládá i tvrzení jiných zainteresovaných institucí. Např. známý server autosport.com se přiklání na stranu promotéra a použitý systém celookruhového virtuálního safety caru hodnotí jako "nejmenší zlo".

Stalo se
Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.