ZÁVODNÍ VÍKEND; Je před námi druhý závodní víkend MS GT1 vozů. Účastníci MS se sešli ke druhém klaní v belgickém Zolderu. Ve Francii oběma závodů dominovalo Audi, změní se to na jejich domácí půdě? V tomto článku se Vám pokusíme průběh víkendu přiblížit.
Závod (14:45 - 15:45):
Matt Halliday a Mike Parisy získali pro tým Exim Bank Team China Porsche vítězství v hlavním závodu víkendu v Zolderu. Parisy musel v závěru závodu, který se jel opět na přechodných podmínkách, odolávat silnému tlaku ze strany Buurmana s BMW Z4 GT3, vítězství uhájil o 1s. Jen dodejme, že o vozy Porsche se v šampionátu stará tým Muhlner Motorsport.
Halliday držel na konci svého stintu třetí místo, poté zajel do boxů, aby se vystřídal se svým kolegou Parisym. Na konci zastávkové série se už ale červené Porsche ocitlo ve vedení. Jeho nejbližším pronásledovatelem byl právě Buurman s BMW, který ztrácel přes 7 vteřin. Buurman ztrátu kolo co kolo zmenšoval, posledních 7 okruhů už jel nalepený na zadním křídle Porsche, ale na úzkém a navíc mimo ideální stopu stále vlhkém okruhu Zolder místo pro předjetí nenašel.
Zatímco první dva vozy jely první půlku závodu na mokrých pneumatikách, Ferrari 458 Italia týmu AF Corse posádky Salaquarda/Vilander jela celý závod na suchém obutí. Vilander po startu rychle postoupil ze 13. místa na 6. Když začalo lehce pršet, tak se sice začal polem znovu propadat, ale poté si ztracené pozice vydobyl zpět. Fin zajel do boxů až tesně před vypršením časového limitu, Filip na trať sice vyjel na druhém místě, ale okamžitě na studených pneumatikách podlehl BMW.
Mercedes SLS týmu All-Inkl s posádkou Thomas Jäger a Nicky Pastorelli závod dokončili jako 4. Jäger jezdil v první půlce závodu na 2. místě před Hallidayem, jenže chyba jeho kolegy Pastorelliho zkraje jeho stintu zapříčinila propad na 4. pozici. Hvězdou závodu však byl bez pochyby Maxim Martin, který startoval za volantem Aston Martinu z 9. pozice. Martin dokázal předjet všechny jezdce před sebou a dlouhých 7 kol kroužil na čele. Jenže jeho kolega z ruského týmu Valmon, Alexei Vasiliev, nedokázal slibnou pozici udržet a propadal se polem. Výsledkem bylo až 12. místo.
Výsledky Kvalifikační závod (13:45 - 14:45): Jezdci týmu Vita4One Yelmer Buurman a Michael Bartels zvítězili v kvalifikačním závodu v rámci druhého víkendu MS GT1 v Zolderu. Buurman startující ze 6. příčky se dokázal v první polovině závodu na osychající trati propracovat na 4. místo. Rychlá práce mechaniků navíc dostala Bartelse na 3. pozici. O přícku výš se BMW dostalo poté, co musela vedoucí Audi R8 pilotovaná Frankem Stipplerem znovu do boxů pro suché gumy, protože při běžné zastávce mechanici na vůz nasadili pneumatiky s drážkami. Do vedení se pak dostal těsně před koncem závodu, když se na Mercedesu tým All-Inkl s Markusem Winkelhockem za volantem objevila technická závoda 4 kola před cílem. Bartel musel v závěru závodu odolávat velkému tlaku ze strany druhého týmového Mercedesu s Thomasem Jägerem za volantem, ale vítězství o 0,5s uhájil. Jäger, který se střídá v Mercedesu SLS AMG s Nickym Pastorellim, dokázal zlikvidovat 6,5s náskok (10 kol do konce), ale na předjetí už to nestačilo. Trať navíc byla mimo ideální stopu pořád vlhká, takže předjíždění by bylo riskantní. Kvalifikaci původně vyhrálo Exim Bank Team China Porsche s Mattem Hallidayem za volantem (poté byl ale o 2 místa odsunut na startu, protože přejel bílou čáru na výjezdu z boxů). V začátku závodu se Mike Parisy propadal polem, ještě do zastávek se ale dostal zpět na 3. místo. Jenže týmu, který byl poskládán v několika předešlých měsících, se zastávka vůbec nepovedla, a tak už Halliday nemohl pomýšlet na vítězství. Výsledky Kvalifikace (9:05 - 10:05): Výsledky Druhý volný trénink (pátek, 14:50- 16:10): Výsledky První volný trénink (pátek, 10:00- 11:20): Výsledky
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.