Všechny tři posádky Aston Martinu zvládly středeční volný trénink bez větších problémů.
Všech devět jezdců včera po dvaadvacáté hodině absolvovalo tři povinná noční kola a týmy Aston Martin Racing a AMR Eastern Europe jsou připravené na dnešní kvalifikaci, která urči postavení na startu sobotního závodu.
Volný trénink se na okruhu La Sarthe uskutečnil ve středu večer od osmnácti hodin do půlnoci a pro všechny týmy byl první příležitostí vyzkoušet si jízdu na dráze okruhu La Sarthe za světla i v noci. V průběhu tréninku trať nejprve osychala, později však začalo znovu pršet, takže přilnavost trati se často hodně měnila. Po dvaadvacáté hodině musel každý z jezdců absolvovat tři povinná noční kola, aby si zajistil možnost účasti ve čtvrteční kvalifikaci. Jezdci, kteří v Le Mans startují poprvé, museli navíc ujet deset kol v kuse, jinak by nemohli nastoupit do závodu.
V obtížných podmínkách bylo hlavní snahou Aston Martinu absolvovat trénink bez problémů a nasbírat užitečná data. Vždyť na okruh La Sarthe vyjel tým s novými prototypy Aston Martin LMP1 vůbec poprvé. Podle předpovědi meteorologů by déšť mohl poznamenat také dnešní kvalifikaci, v závodě by však mělo být spíše sucho. Proto tým hledal co nejuniverzálnější nastavení, které by fungovalo za všech podmínek.
Nejrychlejším z továrních Astonů byl ve středu vůz se startovním číslem 008 posádky Anthony Davidson (GBR), Darren Turner (GBR), Jos Verstappen (NED), když dosáhl času 3:35,996 min. V celkovém pořadí patřilo posádce osmé místo. Prototyp s číslem 007, v jehož kokpitu se střídají Jan Charouz (CZE), Tomáš Enge (CZE) a Stefan Mücke (GER), obsadil devátou příčku (3:36,732 min). Třetí vůz s číslem 009 posádky Stuart Hall (GBR), Peter Kox (NED), Harold Primat (SUI) skončil jedenáctý (3:38,490 min).
Jan Charouz (007, Aston Martin Racing Eastern Europe): “Počasí bylo opravdu zrádné, ale zase jsme měli možnost testovat v různých podmínkách a vyzkoušet pneumatiky. Přilnavost byla hodně proměnlivá, ale to bylo stejné pro všechny. Myslím si, že jsme na kvalifikaci připravení tak dobře, jak jen můžeme být, ale pokud bude zítra stejné počasí jako dnes, pak to bude hlavně o tom, abychom trefili správný okamžik, kdy vyjet na trať, abychom dosáhli rychlého času.”
Tomáš Enge (007, Aston Martin Racing Eastern Europe): “Vyzkoušeli jsme si všechno, co jsme potřebovali, i když by nám možná víc pomohlo, kdyby zůstalo sucho. Pokud vím, v závodě by mělo být spíš sucho, proto doufám, že zítra najezdíme více na suché trati, protože přesně to potřebujeme nejvíc. Auto se zdá být rychlé, takže pokud bude i spolehlivé, měli bychom mít velkou šanci.”
Stefan Mücke (007, Aston Martin Racing Eastern Europe): “Byl to velice užitečný trénink, ačkoliv jsem měl v úvodu trochu problémy kvůli úniku oleje. Pomalu jsem s autem dojel zpátky do boxů, ale naštěstí se ukázalo, že šlo jen o vadné těsnění. Tým to rychle opravil a my jsme se během půlhodiny vrátili na trať. Vůz se choval poměrně dobře, ačkoliv přilnavost na dráze byla hodně proměnlivá. To je vždy známka dobře vyváženého vozu.”
Anthony Davidson (008, Aston Martin Racing): “Absolvoval jsem svých povinných deset kol, s nimiž jsem byl spokojený, a pak další tři v noci. I tentokrát to bylo bez problémů. I když jsem v Le Mans startoval naposledy v roce 2003, spoustu věcí jsem si vybavoval. Byl jsem překvapený, jak dobře jsem se na trati cítil. Na druhou stranu samozřejmě zůstává spousta věcí, které se učím, hlavně pokud jde o vůz. Ale postupně se do toho dostávám. Zapracovat ještě musíme na výměně jezdců, ale to chce jen trochu více tréninku.”
Darren Turner (008, Aston Martin Racing): “Nebylo to jednoduché a my jsme za daných podmínek dosáhli maxima. Bylo to ale spíš o údržbě. Anthony absolvoval všechna svá povinná kola a všichni tři jsme si zvykali na vzájemnou spolupráci. Auto funguje dobře, ale uvidíme, co přinese čtvrteční kvalifikace.”
Jos Verstappen (008, Aston Martin Racing): “Pro mě bylo dnes nejdůležitější, že jsem měl možnost strávit za volantem auta více času. Hlavně jsem si zvykal na spoustu drobností, například na to, že všechna tlačítka jsou na palubní desce, nebo jak se ovládají světla. Vyzkoušeli jsme si, jak se auto chová na mokru, ale nejsem si jistý, jak moc se nám to bude hodit, pokud zítra bude úplně sucho.”
Stuart Hall (009, Aston Martin Racing): “Auto má vše, co jsem od něj očekával. Za volantem jsem se cítil dobře od úplného začátku. Během tréninku jsem si zvykal na nové prostředí a tým, který je skutečně profesionální. Podmínky byly velice obtížné, ale nesmíme zapomínat, že to bylo pro všechny stejné.”
Peter Kox (009, Aston Martin Racing): “Protože před příjezdem do Le Mans jsem s autem ujel strašně málo, snažil jsem se v tréninku získat další zkušenosti. Trať znám dobře, ale pokaždé je několik nových věcí, na které si zvykáte, pokud poznáváte nové auto a týmové kolegy. Ale splnili jsme vše, co jsme chtěli, a neměli jsme žádné vážnější problémy, což je důležité.”
Harold Primat (009, Aston Martin Racing): “Všechno bylo dobré a my jsme tréninku využili k práci na nastavení. Například na rovince Mulsanne, která se běžně využívá jako veřejná silnice, auto škrtalo podvozkem o cestu, proto jsme museli nepatrně zvýšit světlou výšku. Proměnlivé podmínky ovlivnily náš odstup od dieselových vozů, což by mohlo být před závodem povzbudivé.”
Ve čtvrtek je na programu v Le Mans kvalifikace. První část se uskuteční od 19 do 21 hodin, druhá část startuje ve 22 hod a končí o půlnoci.
tisková zpráva: www.bpa.cz
Stalo se
(NE)PŘEKVAPENÍ: Nová Tesla Model S a Tesla Model X dojedou lehce dál, ale zdražily o tisíce dolarů!
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.