čtyřiadvacetihodinového závodu v americké Daytoně. Tomáš Enge prožil s týmem Alegra Motorsports v pátek den nabitý posledními přípravami.
O tom, že se vše zdařilo, svědčí osmý čas, kterého posádka Enge/Dalziel/De Quesada/Ducote/Dumoulin s prototypem BMW/Riley dosáhla v závěrečném volném tréninku.
Na rozdíl od řady jiných okruhových šampionátů, jejichž pravidla umožňují mechanikům pracovat v boxech na závodních vozech třeba i přes noc, v seriálu Grand-Am, jehož je čtyřiadvacetihodinovka v Daytoně součástí, panují jiné poměry. Přibližně hodinu po skončení programu tréninků nebo kvalifikací se boxy uzavírají a všichni členové týmů je musí opustit. Na závodních vozech se smí pracovat pouze ve dne.
To byl hlavní důvod, proč se pátečního dopoledního tréninku zúčastnila pouze hrstka vozů prestižní kategorie "Daytona Prototypes". Většina stájí totiž po předchozích trénincích a kvalifikaci přistoupila k výměně motoru a dalších komponentů. Důvod je zřejmý. Všichni chtějí do závodu nastoupit s prakticky neopotřebovanou technikou.
Výjimkou v tomto směru nebyla ani sestava Alegra Motorsports. "Dopolední trénink jsme vynechali, protože naši mechanici měnili motor, převodovku, brzdy, poloosy a další díly. Do vozu byly nově namontovány de facto všechny mechanické části. Teď je to vlastně úplně nový stroj," vysvětluje Tomáš Enge.
Odpolední trénink tak týmu sloužil především k ověření funkčnosti všech vyměněných součástí a dosažené časy nebyly prvořadé. Přesto se černo-červený vůz BMW/Riley znovu prosadil do elitní desítky, čímž stáj Alegra Motorsports znovu potvrdila, že by měla v závodě patřit k jeho černým koním. "Na trať jsme se objevili až v posledním tréninku. Já jsem absolvoval čtyři kola a mým úkolem bylo zajet brzdové destičky, poloosy, převodovku a další mechanické části. Několik okruhů ujel i můj týmový kolega a pak jsme se přibližně tři čtvrtě hodiny věnovali nácviku střídání jezdců v boxech. Před startem závodu mám velmi dobrý pocit. Auto působí skutečně dobře, motor je výborný a vše funguje tak, jak má," pochvaluje si Tomáš Enge. "Zbývá jen doufat, že to tak vydrží po celý závod."
Čtyřiadvacetihodinovka "Rolex 24 At Daytona" odstartuje v sobotu 24. ledna 2009 v 21:30 hod středoevropského času. Oficiální průběžné výsledky (live timing) budou k dispozici na www.grand-am.com/livetiming/. TZ BPA sport marketing. a.s.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.