čtyřiadvacetihodinového závodu v americké Daytoně. Tomáš Enge prožil s týmem Alegra Motorsports v pátek den nabitý posledními přípravami.
O tom, že se vše zdařilo, svědčí osmý čas, kterého posádka Enge/Dalziel/De Quesada/Ducote/Dumoulin s prototypem BMW/Riley dosáhla v závěrečném volném tréninku.
Na rozdíl od řady jiných okruhových šampionátů, jejichž pravidla umožňují mechanikům pracovat v boxech na závodních vozech třeba i přes noc, v seriálu Grand-Am, jehož je čtyřiadvacetihodinovka v Daytoně součástí, panují jiné poměry. Přibližně hodinu po skončení programu tréninků nebo kvalifikací se boxy uzavírají a všichni členové týmů je musí opustit. Na závodních vozech se smí pracovat pouze ve dne.
To byl hlavní důvod, proč se pátečního dopoledního tréninku zúčastnila pouze hrstka vozů prestižní kategorie "Daytona Prototypes". Většina stájí totiž po předchozích trénincích a kvalifikaci přistoupila k výměně motoru a dalších komponentů. Důvod je zřejmý. Všichni chtějí do závodu nastoupit s prakticky neopotřebovanou technikou.
Výjimkou v tomto směru nebyla ani sestava Alegra Motorsports. "Dopolední trénink jsme vynechali, protože naši mechanici měnili motor, převodovku, brzdy, poloosy a další díly. Do vozu byly nově namontovány de facto všechny mechanické části. Teď je to vlastně úplně nový stroj," vysvětluje Tomáš Enge.
Odpolední trénink tak týmu sloužil především k ověření funkčnosti všech vyměněných součástí a dosažené časy nebyly prvořadé. Přesto se černo-červený vůz BMW/Riley znovu prosadil do elitní desítky, čímž stáj Alegra Motorsports znovu potvrdila, že by měla v závodě patřit k jeho černým koním. "Na trať jsme se objevili až v posledním tréninku. Já jsem absolvoval čtyři kola a mým úkolem bylo zajet brzdové destičky, poloosy, převodovku a další mechanické části. Několik okruhů ujel i můj týmový kolega a pak jsme se přibližně tři čtvrtě hodiny věnovali nácviku střídání jezdců v boxech. Před startem závodu mám velmi dobrý pocit. Auto působí skutečně dobře, motor je výborný a vše funguje tak, jak má," pochvaluje si Tomáš Enge. "Zbývá jen doufat, že to tak vydrží po celý závod."
Čtyřiadvacetihodinovka "Rolex 24 At Daytona" odstartuje v sobotu 24. ledna 2009 v 21:30 hod středoevropského času. Oficiální průběžné výsledky (live timing) budou k dispozici na www.grand-am.com/livetiming/. TZ BPA sport marketing. a.s.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?