čtyřiadvacetihodinového závodu v americké Daytoně. Tomáš Enge prožil s týmem Alegra Motorsports v pátek den nabitý posledními přípravami.
O tom, že se vše zdařilo, svědčí osmý čas, kterého posádka Enge/Dalziel/De Quesada/Ducote/Dumoulin s prototypem BMW/Riley dosáhla v závěrečném volném tréninku.
Na rozdíl od řady jiných okruhových šampionátů, jejichž pravidla umožňují mechanikům pracovat v boxech na závodních vozech třeba i přes noc, v seriálu Grand-Am, jehož je čtyřiadvacetihodinovka v Daytoně součástí, panují jiné poměry. Přibližně hodinu po skončení programu tréninků nebo kvalifikací se boxy uzavírají a všichni členové týmů je musí opustit. Na závodních vozech se smí pracovat pouze ve dne.
To byl hlavní důvod, proč se pátečního dopoledního tréninku zúčastnila pouze hrstka vozů prestižní kategorie "Daytona Prototypes". Většina stájí totiž po předchozích trénincích a kvalifikaci přistoupila k výměně motoru a dalších komponentů. Důvod je zřejmý. Všichni chtějí do závodu nastoupit s prakticky neopotřebovanou technikou.
Výjimkou v tomto směru nebyla ani sestava Alegra Motorsports. "Dopolední trénink jsme vynechali, protože naši mechanici měnili motor, převodovku, brzdy, poloosy a další díly. Do vozu byly nově namontovány de facto všechny mechanické části. Teď je to vlastně úplně nový stroj," vysvětluje Tomáš Enge.
Odpolední trénink tak týmu sloužil především k ověření funkčnosti všech vyměněných součástí a dosažené časy nebyly prvořadé. Přesto se černo-červený vůz BMW/Riley znovu prosadil do elitní desítky, čímž stáj Alegra Motorsports znovu potvrdila, že by měla v závodě patřit k jeho černým koním. "Na trať jsme se objevili až v posledním tréninku. Já jsem absolvoval čtyři kola a mým úkolem bylo zajet brzdové destičky, poloosy, převodovku a další mechanické části. Několik okruhů ujel i můj týmový kolega a pak jsme se přibližně tři čtvrtě hodiny věnovali nácviku střídání jezdců v boxech. Před startem závodu mám velmi dobrý pocit. Auto působí skutečně dobře, motor je výborný a vše funguje tak, jak má," pochvaluje si Tomáš Enge. "Zbývá jen doufat, že to tak vydrží po celý závod."
Čtyřiadvacetihodinovka "Rolex 24 At Daytona" odstartuje v sobotu 24. ledna 2009 v 21:30 hod středoevropského času. Oficiální průběžné výsledky (live timing) budou k dispozici na www.grand-am.com/livetiming/. TZ BPA sport marketing. a.s.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.