V sobotu 7. července čeká tým Petersen Motorsports/White Lightning Racing další závod American Le Mans Series, který se tentokrát uskuteční na nejkratší trati z celého seriálu v Lime Rock Parku.
Úzká trať dlouhá pouhých 1,54 míle s osmi zatáčkami týmu vlastněnému Michaelem Petersenem tradičně svědčí a v minulosti zde stáj dosáhla několika úspěchů.
Poté, co v roce 2006 v Le Mans došlo k totálnímu zničení původního vozu, dokázala stáj kolem Dalea Whitea postavit prakticky přímo v paddocku v Lime Rock Parku nový vůz. Tým nepodlehl tlaku a celý příběh vyšperkoval téměř pohádkovým koncem, když se mohl radovat z vítězství ve třídě GT2. Po prvním triumfu letošní sezony, který s Ferrari 430 GT vybojovali při předchozím závodě v Utahu Tomáš Enge a Angličan Darren Turner, celý tým doufá, že úspěch zopakuje i tentokrát.
V minulých letech nebyl závod v Lime Rock Parku pouze začátkem druhé poloviny sezony po měsíční přestávce vyhrazené čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, ale pro Petersen Motorsports/White Lightning Racing také odrazovým můstkem k úspěchům v konečném bilancování sezony. Vítězství ve třídě v roce 2006 bylo prvním ze tří, která stáji dopomohla k zisku titulu mezi jezdci třídy GT2 a IMSA Cupu. V roce 2005 zde tým vybojoval pole position a druhé místo v závodě. O dva závody později, na základě zlepšení, které přišlo právě v Lime Rocku, zahájil tým sérii čtyř vítězství, která jej dovedla k zisku titulu v hodnocení jezdců, týmů American Le Mans Series 2005 a IMSA Cupu.
Sobotní závod ale nebude jedinou soutěží, které se Petersen Motorsports/White Lightning Racing v Lime Rocku zúčastní. Klein Pit Crew Challenge (soutěž mechaniků) se uskuteční v pátek ve 12:20 hod. Tým se měl této soutěže zúčastnit již při Utah Grand Prix, ovšem IMSA povolila skupině kolem Dennise Chizmy kvůli léčbě a rehabilitaci Tomáše Engeho odklad do Lime Rock Parku. White se totiž obával, aby několik opakovaných zastávek v boxech nemělo negativní vliv na uzdravující se zranění Tomáše Engeho, která utrpěl při havárii v St. Petersburgu. Stáj se soutěže, jejímiž hlavními hrdiny jsou mechanici, účastní již třetím rokem a loni došel Petersen Motorsports/White Lightning Racing až do finále.
Mike Petersen, majitel: “Po tak dlouhé přestávce se už všichni hoši těší zpět do akce. Na závodech v Lime Rock jsem ještě nebyl, takže letos to bude pro mě poprvé. Těším se na to vážně moc! Pořád máme ještě čas, abychom posbírali nějaké body a budeme se maximálně snažit až do konce sezony. Snad se nám povede svézt se na vlně, na kterou jsme nastoupili v Salt Lake a získáme výsledek, na němž tak tvrdě pracujeme. Konkurence je obrovská, ale my budeme bojovat o špici třídy GT2.”
Dale White, manažer týmu: “Lime Rock je docela unikátní. Dráha je jako sobotní noc: hrozně krátká. Časy na kolo jsou velice rychlé, trať je velkou výzvou a pokud jde o strategii, je tolik možností, co se může stát. Prostor pro chybu není na dráze, ani v boxech. Musíte makat naplno od chvíle, kdy vystoupíte z letadla. Myslím si, že právě proto zde rád závodím. V Lime Rock se nám daří. Když tohle připočtete k vítězství v Utahu, doufám, že se nám bude dařit tady i ve zbytku sezony.”
Tomáš Enge: “Červen jsem měl docela nabitý, neboť jsem absolvoval testy před Le Mans, závod Grand-Am ve Watkins Glen, čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans a závod FIA GT v Monze. Minulý víkend jsem měl volno, takže jsem připraven na návrat do Ferrari týmu Petersen Motorsports/White Lightning Racing. Jsem si jistý, že v Lime Rocku můžeme s Darrenem vybojovat stejný výsledek jako v Salt Lake City.”
Darren Turner (o dráze): “Nevěděl jsem, co si o Lime Rocku mám myslet, když jsem sem loni přijel poprvé, navíc přímo z Le Mans, ale čím víc jsem najel kol, tím lépe jsem se cítil. Loni jsem zde s Aston Martinem zajel pole position třídy GT1, takže vím, že to tu jde. Je to výzva pro všechny jezdce, kteří byli v Le Mans, protože nás čeká přechod z nejdelší dráhy, na které jsme kdy závodili, na tu nejkratší a Lime Rock je navíc velice úzký, zatáčkovitý a hrbolatý.”
(o předjíždění): “Když závodíte na dlouhé trati, jako je Le Mans nebo Salt Lake, dostane se vám více varování, že se k vám někdo blíží a můžete si vše naplánovat předem. Na krátké dráze, jako je Lime Rock, se k vám prototypy dostanou mnohem rychleji a vy najednou zjistíte, že bohužel nemáte dost místa. Musíte se často koukat do zpětných zrcátek a jet inteligentně.”
(o závodě): “Myslím si, že Lime Rock bude hodně dramatickým závodem. Loni jsem zjistil, že čím víc kol jsem ujel, tím víc jsem si to užíval. Nemohu říct, že je to jeden z mých nejoblíbenějších závodů, ale mám ho rád. Úspěch v Utahu byl samozřejmě fantastický. Přijet tam, jet s novým vozem v novém týmu a hned vyhrát, to bylo jako sen. Teď víme, na co máme i v tak silné konkurenci, a pokusíme se to zopakovat v Lime Rocku.”
American Le Mans Northeast Grand Prix odstartuje v sobotu 7. července 2007 v 15:05 hod místního času. Průběh závodu můžete sledovat na online radiu na oficiálních stránkách šampionátu www.AmericanLeMans.com, kde můžete sledovat také průběžné výsledky. BPA
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.