NÜRBURGRING - ZÁVOD: Další parádní výsledek získala stáj Škoda Charouz Racing System – Lola/Judd v šampionátu Le Mans Series. Na Nürburgringu skončila čtvrtá, přičemž do třetího závodu sezony startovala kvůli rozhodnutí jury jako poslední – padesátá.
Po stříbru z předchozího boje ve Valencii jde o druhý bodový přísun. Závod byl velmi dramatický. Jan Charouz, který za posádku finišoval, se na čtvrtou příčku dostal v předposledním ze 195 kol!
Devatenáctiletý junior měl po posledních zastávkách v boxech ztrátu na Japonce Nakana přibližně půl minuty. Precizní a výjimečně stálou jízdou bývalého pilota F1 a Champcar stahoval a rozhodující útok přišel v šikaně NGK v pasáži před poslední zatáčkou. Lola/Judd v barvách české trikolory překonala černý Creation Judd a svou pozici udržela až do cíle.
Trojice Stefan Mücke, Alex Yoong, Jan Charouz byla zároveň druhá nejrychlejší z vozů s benzínovými motory, když první dvě příčky patřily továrním peugeotům s výkonnějšími turbodiesely. Původně měla česká lola startovat do závodu z třetí příčky, čili jako nejlepší benzínový stroj, nicméně jury Mückemu vzala jeho čas a vůz poslala na poslední, 50. pozici.
Techničtí komisaři totiž po opakovaném rozebrání Loly B07/17 Judd (první dvě dopadla bez problémů) našla poškozené těsnění po airboxem motoru, což ohodnotila jako přestupěk proti řádům. Zároveň tím paradoxně pomohla stáji. Nasávaný falešný vzduch totiž ubíral motoru výkon a zvyšoval spotřebu…
Kvůli startu z poslední řady změnil tým strategii. Mücke, jenž měl původně závod dojíždět, dostal roli první pilota. Nürburgring jako domácí jezdec zná z tria nejlépe a je také nejdravějším týmovým závodníkem. Po hodině jízdy se dostal na 8. příčku. Yoong po vystřídání postoupil dokonce na 4. místo, nicméně kvůli dekfetku levé zadní pneumatiky přišel propad na konec první desítky.
Po výměně kola a opravě pošramocené karoserie ovšem přišel opět vzestup, který završil v posledních dvou hodinách Jan Charouz. Svým výkonem dal zajisté parádní dárek svému otci Antonínovi, jenž dnes slavil 53. narozeniny. Pražský manažer se radoval podobně jako pilot F1 Lewis Hamilton, také dnešní oslavenec (22). Brit se obdaroval sám 3. místem v GP Francie.
Druhý český jezdec na Nürburgringu Jarek Janiš závod nedokončil, protože jeho Spyker C8 Spyder při jízdě vzplál. Janiš pomáhal maršálům s hašením požáru. Naštěstí skončil nezraněn.
Jan Charouz: „Byl to jeden z mých největších závodů. Souboj s Nakanem musel diváky bavit, jsem šťastný, že jsem ho vyhrál já. Ale nebylo to vůbec snadné. Sice jsem jej dotáhl, ale nemohl jsem se dostat před něj. Naše auto totiž nejelo nejlépe na rovinkách, k tomu se často nezi nás pletla pomalejší auta. Musel jsem si jej takzvaně nachystat v některém z pomalejších míst. Rozhodl jsem se pro šikanu NGK. Nakano neměl šanci. Naštěstí.“
Stefan Mücke: „Předjet dvaačtyřicet aut, to se opravdu každý den nestává (úsměv). Vážně, tolik soupeřů jsem v životě nezdolal. Byla to parádní porce závodění. První sada gum bohužel nebyla ideální, vůz byl s nimi přetáčivý. Druhá souprava už ale byla ok a já uháněl, jak to jen šlo. Kvůli předjíždění pomalejších soupeřů jsem byl často mimo ideální stopu, takže na kola se nabalovala spousta špíny, což bylo nebezpečné. Náš výsledek je myslím hoden uznání, protože to byla opravdová bitva.“
Alex Yoong: “Moc mě mrzel defekt pneumatiky ve stém z bezmála svou stovek kol. Musel jsem jeden celý okruh velmi pomalu a opatrně do boxů. Naštěstí se to ale povedlo stejně jako při kolizi s jedním z astonů jsem nenabral zásadní ztrátu. Podobně jako Stefan ani já jsem nebyla zcela spokojený s první sadou gum, ale i mě byla druhá o kus lepší. Hlavní je však konečný výsledek, který považuji za velmi dobrý. Navíc mne těší, že jsem zajel nejrychlejší závodní kolo z naší posádky.“
Antonín Charouz: „Honza mi dal suprdárek k narozeninám. Byl vážně bezvadný. Ale nejen on. Stefan s Alexem si zaslouží naprosto stejnou pochvalu. Byl to zkrátka podobně kvalitní výkon jako ve Valencii, kde jsme byli druzí. Dnešního výsledku si cením o to víc, že jsem prošli řadou potíží – start z poslední pozice, slalom mezi pomalými auty, dramatický a nebezpečný defekt a poté překonání soupeře v předposledním kole! Byla to prostě paráda.“
Výsledky, Le Mans Series, Nürburgring, 3. z 6. závodů 1. Team Peugeot Total LAMY Pedro, SARRAZIN Stephane (Peugeot 908 HDi FAP) LMP1 194 kol 2. Team Peugeot Total GENE Marc, MINASSIAN Nicolas (Peugeot 908 HDi FAP) LMP1 -1 kolo 3 Pescarolo Sport COLLARD Emmanuel, BOULLION Jean-Christophe (Pescarolo Judd) LMP1 -4 kola 4. Škoda Charouz Racing System - Lola/Judd YOONG Alex, MÜCKE Stefan, CHAROUZ Jan (Lola B07/17 Judd) LMP1 -7 kol 5. Creation Autosportif CAMPBELL WALTER Jamie, ORTIZ Felipe, NAKANO Shinji (Creation CA07 Judd) LMP1 -7 kol 6. RML ERDOS Thomas, NEWTON Mike (MG Lola EX264 AER) LMP2 -7 kol 7. Barazi Epsilon BARAZI Juan, VERGERS Michael, OJJEH Karim (Zytek 07S Zytek) LMP2 -8 kol 8. Arena Motorsport CHILTON Tom, SHIMODA Hayanari (Zytek 07S Zytek) LMP1 -8 kol Startovalo 50 posádek
Průběžné pořadí Le Mans Series po 3. z 6 závodů, stáje 1. Peugeot Total st. č. 8 -26 bodů 2. Pescarolo Sport st.č. 16 - 18 3. Peugeot Total st. č. 7 - 18 4. Škoda Charouz Racing System – Lola/Judd st.č 15 - 13 5. Pescarolo Sport st.č. 17 - 8 6. Rollcentre Racing stč. 18 - 8 Jezdci 1. Lamy, Sarrazin 26 2. Bouillon 18 3. M. Gené, Minassian 18 4. Collard 14 5. J. Charouz, Mücke, Yoong 13 BPA
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.