Osm hodin jediného oficiálního testu před závodem 24h Le Mans přineslo českému týmu Škoda Charouz Racing System-Lola/Judd třináctou příčku.
Čas zajel devatenáctiletý Jan Charouz, nejmladší pilot letošního ročníku proslulého maratonu. Stejně jako v závodech šampionátu Le Mans Series měl za kolegy Němce Stefana Mückeho a malajského expilota F1 Alexe Yoonga.
Byl to jen test, nicméně podél dráhy La Sarthe byly zástupy diváků. Vstupenku si koupilo 20 045 fanoušků. Kempy uvnitř okruhu se postupně plnily, příznivci motorsportu si závod často spojují s dovolenou – přijedou už k testu a zůstanou až ke 24 hodinám Le Mans, které odstartují 16. června.
Mezinárodní posádka české stáje zajela v první části testu 16. čas, při podvečerním účtování celého dne z toho bylo 13. místo. Testovací jízdy byly v letním horku kvůli haváriím několikrát zastaveny. Všechny skončily bez zranění.
Jan Charouz: „Stejně jako Stefan jsem i já nováčkem na této legendární trati. Hned ráno jsem se soustředil na ujetí deseti kol, která jsou pro nové jezdce podmínkou, bez jejího splnění nemůžou nastoupit do dalšího programu závodu. Povedlo se to naštěstí hladce hned ráno, takže pak jsem se mohl soustředit na učení trati. Je krásná, těžká i zábavná. Chce to co nejvíce jezdit a pak to bude ještě lepší. Se svým výkonem jsem nakonec spokojený, protože jsem se neustále zlepšoval a zajel nejlepší týmový čas. Test jsem opustil ještě před jeho koncem, protože jsem musel na vlak TGV. Spěchal jsem do Londýna, kde mě ve škole čekají důležité zkoušky.“
Alex Yoong: „Nebylo to špatné, ale nějak jsem se nemohl sžít s autem. Naše Lola B07/17 Judd fungovala dobře, nicméně mně se nepodařilo najít ten správný rytmus. Věřím, že příště to bude o hodně lepší.“
Stefan Mücke: „Jsem v Le Mans poprvé, takže jsem se včera hlavně učil. Ale bavilo mě to, protože auto jsem si opravdu oblíbil. Je zábavnější řídit tento vůz než stroj série DTM, v níž jsem jezdil před nástupem k týmu Antonína Charouze. Ve svých dvou nejrychlejších kolech jsem měl smůlu. Jednou maršálové vyvěsili žluté vlajky, podruhé mne zbrzdila pomalejší auta. Podle telemetrie bych přitom zajel čas kolem sedmého místa. Ale nic se neděje, těžkou trať musím nejprve poznat a pak se teprve zrychlovat. Nejtěžší je nalézt správné brzdné body po dlouhých rovinkách.“
Antonín Charouz, šéf týmu: „Jsem spokojený. Na nováčky jsme zajeli velmi slušně. Příjemně mne překvapil syn Jan, že byl z naší trojice nejrychlejší. Byl to sice „jen“ test, ale bylo z něj poznat, jak je 24h Le Mans mimořádný závod. Pětapadesát závodních vozů téměř bez ustání jezdilo od rána do podvečera, některé tribuny byly dokonce plné, fanoušci byli roztroušeni podél celé dráhy, prostě šlo o poutavý předkrm velkého boje. Naše příprava na něj bude opět co nejpečlivější, věřím, že s trochou štěstí máme ve slavném maratonu na úspěch.“
Výsledky, testovací den pro 24 h Le Mans, 3. června 2007, celkově po 8 hodinách 1. Lamy, Sarrazin, Bourdais (Portu., oba Fr./ Peugeot 908 Hdi FAP) 3:26,707 2. Biela, Pirro, Werner (Něm., It., Něm/Audi R10) -1,570 3. Capello, Rockenfeller, McNish (It., Něm., Brit./Audi R10) -1,699 4. Collard, Boullion, Dumas (Fr./Pescarolo Judd) -1,867 5. M. Gene, Minassian, Villeneuve (Špa., Fr., Kan./Peugeot 908 Hdi FAP) -3,607 6. Luhr, Premat, Ekström (Něm., Fr., Švéd./Audi R10) -3,906 7. Lammers, Hart, J. Bleekemolen (Niz./Dome S101 Judd) -7,328 8. Johansson, Shimoda (Švéd., Jap./Zytek 07S) -7,633 9. Campbell-Walter, Ortiz, Nakano (Creation Judd CA07) -7,691 10. Primat, Tinseau, Treluyer (Švýc., oba Fr./Pescarolo Judd) -8,234 13. Yoong, Mücke, J. Charouz (Mal., Něm./Lola B07/17 Judd) -9,560 26. 26. (2. v LM GT1) Enge, Herbert, Kox (Brit., Niz./Aston Martin DBR9) -24,141 41. (15. v LM GT1) Vasiljev, Kostka (Rus./Ferrari 550 Maranello) -34,866 50. (9. v LM GT2) J. Janiš, Hezemans, Kane (Niz., Brit./Spyker C8 Spyder GT2R -42,529 Tisková zpráva BPA sport marketing, a.s.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.