Český jezdec Tomáš Enge zajel nejrychlejší čas třídy GT2 v páteční kvalifikaci na druhý závod American Le Mans Series, který hostí městská trať St. Petersburgu na Floridě.
Pro Petersen Motorsport / White Lightning první oficiální pole position v sezoně 2007 a první s Ferrari 430. Tomáš Enge v kvalifikaci zajel nejrychlejší čas dne ve třídě GT2, 1,8 míle dlouhou trať objel za 1:12,025. Pro tým to byl celkově čtvrtý pole position, ale vůbec pvní na městské trati. Enge vyhrál kvalifikaci v ALMS po šesté, poprvé ale GT2, předchozí triumfy byly ve třídě GT1. Engeho týmový kolega Tim Bergmeister pojede v St. Pete poprvé a bude závod rozjíždět.
Tým Michaela Petersena odstartuje do závodu podruhé v letošní sezoně, zároveň jde o druhý závod. V Sebringu tým řízeny Dale Whitem odstartoval z pole position, nezajel však nejrychlejší čas v kvalifikaci. K posunu na pole position došlo poté, co původně nejrychlejší vůz kvalifikace musel po výměně pneumatik startovat z konce startovního pole.
I přes velmi těsné souboje ve třídě GT2 je kvalifikační triumf Ferrari s číslem 31 pro pozorovatele jen malým překvapením. Tým vyhrál totiž i oba hodinové tréninky, které kvalifikaci předcházely. Rychlý pohled do výsledkové listiny může naznačovat, že dvakrát vítězný tým z 24 hodin Le Mans zatím dominuje probíhajícímu víkendu, skutečnost je však jiná. Stejně jako v posledních letech je ve třídě GT2 obrovská konkurence. V první tréninku byl Enge, který na této trati jel v roce 2005 závod IRL, rychlejší o čtyři desetiny před F430 s číslem 61 a o pět desetin rychlejší než nejlepší Porsche na třetím místě. Ve druhém tréninku, který se jel těsně před kvalifikací, s Enge znovu dostal na 1:14 a znovu byl těsně před F430 s číslem 61. V kvalifikaci byl odstup ještě menší, Enge vyhrál o dvě desetiny.
Rozdíly v kvalifikačních časech jen zdůrazňují důležitost postavení na startu na městské trati, kam patří i St. Pete. Vysoké teploty, okruh využívající částečně městské cesty a částečně letiště a k tomu závody více sérií budou do hlavní role stavět soustředění jezdců. Bergmeister i Enge se budou muset plně soustředit na udržení soupeřů z GT2 za zády a přitom budou muset sledovat rychlejší vozy tříd LMP1, LMP2 a GT1 při eventuálním předjíždění. Hlavní příležitostí k předjíždění je první zatáčka, která následuje po dlouhé rovince a velmi vyrovnané vozy GT2 se budou pokoušet o vybrždění. Rychlejší třídy se budou snažit na všech místech, kde to půjde. Prostor na chybu je minimální, to už ostatně ukázal i dosavadní průběh víkendu, je udržení přehledu o provozu klíčem k úspěchu. Rychlé zastávky týmu mechaniků, který za rychlost získal ocenění, budou také hrát zásadní roli, jelikož k udržení vedení od startu až do cíle bude třeba využít všech možností.
Tomáš Enge: „Byla to dobrá jízda v kvalifikaci. Vůz byl dobrý a vše šlo podle plánu. Byli jsme nejrychlejší ve všech trénincích i kvalifikaci, což je po zklamání v Sebringu důležitější než kdy jindy. Nyní se musíme snažit a udělat maximum pro to, abychom v sobotu získali v závodu stejnou pozici. Musíme začít snižovat ztrátu na vedoucí jezdce průběžného pořadí. Strategie pro závod je jednoduchá. Musímejet co nejrychleji a vyhnout se problémům a zejména zdem. Předjíždění bude klíčové. Vozy LMP jsou tady o devět sekund na kolo rychlejší, což je na tak krátké trati opravdu hodně. Nemyslím, že na začátku závodu musíme nějak chvátat, musíme se zkrátka snažit dojet do cíle na co nejlepším místě. Musíte být trpěliví a opatrní.“ BPA sport marketing, a.s. Foto: Petersen Motrosport
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).