V souvislosti se startem Tomáše Engeho v legendárním závodě 24 hodin Daytony, který každým rokem otevírá novou sezonu ve Spojených státech, vám přinášíme krátký rozhovor s českým pilotem.
Tomáši, jak moc vás láká účast ve čtyřiadvacetihodinovém závodu v Daytoně?
Ten závod jsem několikrát viděl v televizi a líbil se mi. Nikdy jsem se netajil tím, že mám čtyřiadvacítky rád, je to výzva pro jezdce, týmy i vozy. V Evropě jsem jel závody v Le Mans i Spa, které mě vždy bavily. Daytona je pro Ameriku vytrvalostním závodem číslo 1, jede tam i řada hvězd z prakticky všech tamních sérií – IRL, ChampCar, NASCAR, ALMS. V kombinaci s renomé závodu je jasné, že láká mnoho jezdců a ani já nejsem výjimkou.
Můžete přiblížit program testů?
S týmem ho ještě dolaďujeme, ale je pochopitelné, že jeho součástí bude i mé učení okruhu. Zatím jsem ho viděl jenom v TV, nevypadá až tak složitě, ale záběry z kamer mohou zkreslovat. Také budeme ladit vůz pro závod, protože je to poslední velký test před závodem. To obnáší zejména zkoušku delších jízd, ověřování výdrže pneumatik, brzd a dalších komponent. V neposlední řadě si také budeme zvykat na provoz na trati, protože tam budu skoro 70 vozů a to znamená, že dobrá orientace mezi pomalejšími vozy GT bude důležitá.
Víte už složení vaší posádky pro závod?
Zatím ne, myslím, že tým definitivně rozhodne o poskládání jezdců až po těchto testech. Tento týden se budu ve voze střídat s Tomem Kimber-Smithem, Jeffem Bucknumem a možná i s někým dalším.
Jak složitá je příprava na čtyřiadvacetihodinový závod?
Neřekl bych, že je složitá, ale musíte se jí věnovat. Po testech zůstávám na Floridě, abych mohl v klidu trénovat a dokonale si zvyknout na tamní klima. Jednou věcí jsou vyšší teploty než u nás a druhou pak vlhkost, která je typická pro celou Floridu a může brát hodně sil. Ty tři týdny mezi testem a závodem se nebudu válet na pláži, ale budu je věnovat tréninku nejen na tento závod, ale na celou nadcházející sezonu. BPA sport marketing, a.s. Foto: Panther Racing
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.