Jarek Janiš se nemůže dočkat na domácí závod v Brně, ve kterém doufá v další boj na špici šampionátu FIA-GT.
Jarek ale nebude jediným Janišem v akci, v Brně se představí v Česká pojišťovna - Škoda Octavia Cupu i jeho mladší bratr Erik. Sourozenci tak budou poprvé v rámci velkého mezinárodního podniku jezdit o stejném víkendu na stejném okruhu, ačkoliv v odlišných závodech.
Brno je připraveno na druhý závod šampionátu FIA GT, ve kterém se Jarek představí se Saleenem S7R týmu Zakspeed, ve kterém se bude opět střídat se Saschou Bertem. Jejich sezona začala v Silverstone velmi slibně bojem o vítězství až do posledních metrů. Jarek má navíc k sebedůvěře další dobrý důvod, protože poslední víkend potvrdil svou dominantní pozici v šampionátu F3000 International Masters, v Brands Hatch byl dvakrát na stupních vítězů a nyní má na kontě čtyři vítězství ze šesti závodů. Brno je navíc pro Jarka i Erika opravdu domácím závodem, z rodného Olomouce je to půlhodina cesty. „Opravdu se těším, ačkoliv domácí závod má plusy i mínusy. Při jakémkoliv podniku odvádíte co nejlepší výkon a chcete vyhrát, ale domácí závod je domácí závod a motivace je zkrátka větší. Znáte dobře trať, ale zase jste pod tlakem zajet dobrý výsledek pro vaše fanoušky. Upřímně řečeno, nemyslím si, že by znalost tratě pro mě byla extra výhodou. Brno má už stálé místo v šampionátu FIA GT a ostatní jezdci trať už také dobře znají,“ říká Jarek. Druhé místo ze Silverstonu s sebou nese i jednu nepříjemnost, 30 kg váhové penalizace. „Brno je nádherná trať, jezdcům se hodně líbí. Bohužel je to také jedna z nejhorších tratí s ohledem na váhovou penalizaci. Na některých okruzích ji skoro necítíte, ale Brno mezi ně určitě nepatří. Nejvíce to bude znát v poslední třetině trati, kdy se prudce stoupá k cílové rovince.“
Jarek je sice už zvyklý jet velké mezinárodní podniky na domácí půdě, v roce 2004 jel v Brně závod DTM a loni FIA-GT, ale přesto pro něj bude nadcházející víkend jedinečný. Jméno Janiš totiž bude také ve startovní listině Česká pojišťovna - Škoda Octavia Cupu, který se jede v rámci doprovodného programu. Jarka ale nečeká přeskakování do jiného vozu, do Octavie týmu ACA Autocentrála usedne jeho mladší bratr Erik. Osmnáctiletý jezdec jde v Jarkových stopách a snaží se probít do vyšších příček motoristického sportu. Talent mu rozhodně nechybí, evropský šampionát motokár ICC 125 nevyhrajete náhodou a Erik loni zvítězil suverénním způsobem.
„Pro oba to bude fantastické,“ směje se Jarek. „Vlastně jsme už o stejném víkendu závodili na stejném místě před lety v motokárách, ale tentokrát jde o prestižní mezinárodní podnik. Je skvělé, že se budeme moci navzájem sledovat přímo na místě a třeba v budoucnu dostaneme šanci si společně zazávodit. Erik ukázal, že má vše pro to, aby byl úspěšným jezdcem.“
Erik v zimě opustil motokáry a přesedlal do populárních cupových závodů Octávií. Debutoval při Jarní ceně Brna a nebyla to špatná premiéra, ve druhém závodu dojel na mokru třetí a navíc si připsal i nejrychlejší kolo závodu. „Od Brna jsme testovali v Mostě a naučil jsem se další věci ohledně nastavení. Doufám, že mi pomůžou i zkušenosti z Jarní ceny. Určitě chci bojovat na špici,“ říká Erik, který je rovněž nadšený ze společného závodního víkendu. „Vždy se snažíme co nejvíce sledovat naše výkony. Posíláme si textovky a voláme si. Bude skvělé, že tentokrát budeme na jednom místě. Jarek mi hodně pomáhá svými zkušenostmi, jeho rady jsou neocenitelné. Ale když jste v autě, tak si to musíte odjet sami! Snad budeme mít v neděli odpoledne oba důvod k oslavě.“BPA sport marketing, a.s.Foto: DPPI / FIA GT
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.