Jarek Janiš se nemůže dočkat na domácí závod v Brně, ve kterém doufá v další boj na špici šampionátu FIA-GT.
Jarek ale nebude jediným Janišem v akci, v Brně se představí v Česká pojišťovna - Škoda Octavia Cupu i jeho mladší bratr Erik. Sourozenci tak budou poprvé v rámci velkého mezinárodního podniku jezdit o stejném víkendu na stejném okruhu, ačkoliv v odlišných závodech.
Brno je připraveno na druhý závod šampionátu FIA GT, ve kterém se Jarek představí se Saleenem S7R týmu Zakspeed, ve kterém se bude opět střídat se Saschou Bertem. Jejich sezona začala v Silverstone velmi slibně bojem o vítězství až do posledních metrů. Jarek má navíc k sebedůvěře další dobrý důvod, protože poslední víkend potvrdil svou dominantní pozici v šampionátu F3000 International Masters, v Brands Hatch byl dvakrát na stupních vítězů a nyní má na kontě čtyři vítězství ze šesti závodů. Brno je navíc pro Jarka i Erika opravdu domácím závodem, z rodného Olomouce je to půlhodina cesty. „Opravdu se těším, ačkoliv domácí závod má plusy i mínusy. Při jakémkoliv podniku odvádíte co nejlepší výkon a chcete vyhrát, ale domácí závod je domácí závod a motivace je zkrátka větší. Znáte dobře trať, ale zase jste pod tlakem zajet dobrý výsledek pro vaše fanoušky. Upřímně řečeno, nemyslím si, že by znalost tratě pro mě byla extra výhodou. Brno má už stálé místo v šampionátu FIA GT a ostatní jezdci trať už také dobře znají,“ říká Jarek. Druhé místo ze Silverstonu s sebou nese i jednu nepříjemnost, 30 kg váhové penalizace. „Brno je nádherná trať, jezdcům se hodně líbí. Bohužel je to také jedna z nejhorších tratí s ohledem na váhovou penalizaci. Na některých okruzích ji skoro necítíte, ale Brno mezi ně určitě nepatří. Nejvíce to bude znát v poslední třetině trati, kdy se prudce stoupá k cílové rovince.“
Jarek je sice už zvyklý jet velké mezinárodní podniky na domácí půdě, v roce 2004 jel v Brně závod DTM a loni FIA-GT, ale přesto pro něj bude nadcházející víkend jedinečný. Jméno Janiš totiž bude také ve startovní listině Česká pojišťovna - Škoda Octavia Cupu, který se jede v rámci doprovodného programu. Jarka ale nečeká přeskakování do jiného vozu, do Octavie týmu ACA Autocentrála usedne jeho mladší bratr Erik. Osmnáctiletý jezdec jde v Jarkových stopách a snaží se probít do vyšších příček motoristického sportu. Talent mu rozhodně nechybí, evropský šampionát motokár ICC 125 nevyhrajete náhodou a Erik loni zvítězil suverénním způsobem.
„Pro oba to bude fantastické,“ směje se Jarek. „Vlastně jsme už o stejném víkendu závodili na stejném místě před lety v motokárách, ale tentokrát jde o prestižní mezinárodní podnik. Je skvělé, že se budeme moci navzájem sledovat přímo na místě a třeba v budoucnu dostaneme šanci si společně zazávodit. Erik ukázal, že má vše pro to, aby byl úspěšným jezdcem.“
Erik v zimě opustil motokáry a přesedlal do populárních cupových závodů Octávií. Debutoval při Jarní ceně Brna a nebyla to špatná premiéra, ve druhém závodu dojel na mokru třetí a navíc si připsal i nejrychlejší kolo závodu. „Od Brna jsme testovali v Mostě a naučil jsem se další věci ohledně nastavení. Doufám, že mi pomůžou i zkušenosti z Jarní ceny. Určitě chci bojovat na špici,“ říká Erik, který je rovněž nadšený ze společného závodního víkendu. „Vždy se snažíme co nejvíce sledovat naše výkony. Posíláme si textovky a voláme si. Bude skvělé, že tentokrát budeme na jednom místě. Jarek mi hodně pomáhá svými zkušenostmi, jeho rady jsou neocenitelné. Ale když jste v autě, tak si to musíte odjet sami! Snad budeme mít v neděli odpoledne oba důvod k oslavě.“BPA sport marketing, a.s.Foto: DPPI / FIA GT
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.