Minulý rok představil Mopar, divize koncernu FCA, extrémní motor pojmenovaný Hellephant, který je určený pro zástavbu do amerických automobilů vyrobených před rokem 1976. Kompresorem přeplňovaný osmiválec je až děsivě silným nástupcem ikonického Hellcatu, díky kterému chytne nejeden veterán druhý dech.
Extrémní „crate engine" Hellephant, tedy motor připravený k zástavbě do upraveného automobilu, byl sice představen již minulý rok v Las Vegas na akci SEMA, se zahájením prodeje však čekal Mopar až na dnešní den. Pokud se totiž podíváme na dnešní datum, psané v americkém formátu s měsíci před dny, dostaneme 04/26. Číslo 426 je přitom označením objemu ikonického motoru V8 Hemi v kubických palcích, díky čemuž je dnešek v zámoří označován jako HEMI day.
Zpátky ale k Hellephantu, který je extrémní ve všech ohledech. Jeho obří výkon přes 1 000 koní a točivý moment okolo 1 288 Nm totiž rozhodně není zadarmo. Základní balení totiž vyjde na 29 995 dolarů, což je v přepočtu okolo 692 000 Kč. Za to už v USA prakticky pořídíte základní model Dodge Charger sedan.
Základní varianta sice obsahuje všechno potřebné, tedy kromě motoru i vodní pumpu, setrvačník, olejovou vanu, kompresor, klapku, cívky i vstřiky, nicméně existují i snadnější způsoby instalace motoru do auta. Za příplatek 2 265 dolarů totiž Mopar nabízí „Hellephant engine kit," díky kterému se stane instalace motoru hračkou. Tedy samozřejmě pouze pro lidi, kteří mají alespoň základní potuchy o tom, jak věci fungují.
Motor je určen pro silniční automobily i offroady vyrobené před rokem 1976, což ostatně Mopar demonstroval svým unikátním upraveným vozem Dodge "Super" Charger z roku 1968. Jak ovšem dodává web Motor1, který na zahájení prodeje upozornil, bude jen otázkou času, než někdo nastěhuje tohle monstrum pod kapotu moderního vozu.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?