Automobily typu Ute, tedy dvoumístné pick-upy postavené na základech klasických osobních automobilů, jsou typické především pro Austrálii. Některé automobilky se sice pokusily adaptovat tento styl i pro jiné trhy, nicméně velkého úspěchu nikdy nedosáhly. Tedy až do teď, jak ukazuje rozrůstající se společnost Smyth Performance.
Vozy typu Ute jsou australskou specialitou, jejíž úspěch se ve světě nepodařilo zopakovat. Dokonce i Američané, kteří milují klasické pick-upy, nad osobními vozy s korbou ohrnuly nos. Vyrábět je přitom zkoušela jak automobilka Ford (model Ranchero), tak Chevrolet (El Camino). Skutečné úspěchy na americkém trhu tak s vozy typu Ute slaví až menší automobilka Smyth Performance, která je staví vozy typu Ute na nejrůznějších základech.
Základem jednoho z posledních a nejspíš i nejstylovějších modelů se přitom stal Volkswagen Beetle, na který Mark Smith ze Smyth Performance dokonce vytvořil celou konverzní sadu, díky které si může ze svého "Brouka" vytvořit Ute prakticky kdokoliv.
Jak Mark po telefonu prozradil redaktorům Motor1, kteří na jeho vozy upozornili, na Beetle Ute už má cca 50 objednávek. Na malý projekt z garáže, který má zatím jen jeden prototyp, to rozhodně není špatné, že? Nelze se však příliš divit, neboť Mark nasadil velmi přívětivou cenovou politiku.
Prvních 100 objednávek bude mít konverzní sadu za 2 750 dolarů, tedy cca 63 000 Kč. V sadě jsou přitom všechny součástky, které jsou k přestavbě potřeba. Stále je však potřeba připočíst ještě cenu vozidla, které se stane základem. A pokud nejste příliš manuálně zruční, pak si ještě přičtěte cenu servisu, kde vám auto rozřežou a sestaví z něj stylový Ute. Celkově by se však náklady na stavbu Beetle Ute neměly podle odhadů Motor1 dostat přes 10 000 dolarů.
A pokud se vám nelíbí Beetle Ute, nezoufejte. V nabídce Smyth Performance je poměrně pestrá paleta konverzních sad, díky kterým si můžete postavit stylový Ute z vozidel Jako Subaru Impreza, Volkswagen Jetta či Golf, Audi A4 / S4 a milovníky amerických V8 jistě potěší i konverzní sada pro Dodge Charger.
Na Instagramu smyth_performance je k vidění pestrá paleta vozidel, které Mark Smith proměnil v stylový Ute. Vozům přitom zůstala i registrační značka, stále mohou na silnice. Jeden z majitelů se dokonce pochlubil i snímkem z technické prohlídky vozidla ve státě Severní Karolína, kterou upravený Volkswagen Ute prošel.
Celkem by nás ale zajímalo, jak by se na podobnou úpravu dívali technici STK v Česku i jinde v Evropě. Není totiž pochyb o tom, že takto výrazný zásah do karoserie musel nadělat s tuhostí auta pořádnou paseku. A je jen otázkou, jak moc si Mark Smith s dodatečným vyztužením auta poradil. Jeho stroje se nám však líbí a je nám naprosto jasné, že kdekoliv se objeví, tam vyvolají pořádný rozruch.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.