Začátek července je období, kdy studentská obec začíná intenzivněji vnímat začínající prázdniny a obec motoristická start Rally Bohemia.
Přípravy jejího třicátého devátého ročníku pomalu vrcholí. Úroveň tohoto kultovního podniku v posledních letech pravidelně stoupá a hnacím motorem příznivého vývoje je bezpochyby Pavel Dušánek, předseda organizačního výboru. Je to titěrná práce vyžadující trpělivost a diplomatický um. Pravou rukou šéfa organizátorů je ing. Jaroslav Mansfeld, syn jednoho ze strůjců slávy boleslavských soutěží nedávné minulosti a režiséra jejich nabitých startovních listin. Spojení schopností těchto dvou vrcholových manažerů je pro Bohemii živá voda. O tom, jak blahodárně působí, se přijeďte přesvědčit za necelý měsíc do okolí Mladé Boleslavi a do Jizerských hor, kudy tradičně trasa soutěže vede. K lákadlům letošního ročníku bude kromě kvalitního startovního pole, náročných rychlostních zkoušek, Historik Rally show a celodenního rodinného programu na závodišti v Sosnové, zcela jistě patřit i publikace o historii mladoboleslavské soutěže. Autory jsou Dan Porazil a Jiří Fryje.
Z jakých materiálů jste při sestavování brožury čerpali?
„Jako základ posloužila kniha Rallye psaná srdcem, která mapuje historii soutěže mezi lety 1974 a 2007. K jejímu doplnění jsme využili své archivy a z nich dosud nepublikované fotografie, protože když vznikala výše zmíněná kniha, my dva jsme se ještě neznali.“
Není byť i stručné zmapování třiceti osmi ročníků na brožuru velké téma?
„Pustili jsme se do jejího sestavování a o velikosti obsahu jsme nijak neuvažovali. Že se počtem stránek diametrálně vzdalujeme pojmu brožura, jsme si uvědomili ani ne v polovině. Anglickým překladem se původně zamýšlené dílko obsahově zdvojnásobilo, ale vžité pojmenování mu zůstalo.“
Před námi teď leží rukopis hrubým odhadem o třech stovkách stran. To je konečná verze?
„Ano, to je konečná verze připravená pro tisk. Hrubý odhad je téměř přesný. Naše, dnes už v uvozovkách, brožura čítá 320 stran. Během necelého roku se nám podařilo dokončit zmapování historie Rallye Škoda a posléze Bohemia včetně kompletních výsledků způsobem u nás dosud ojedinělým, tedy soudě podle toho co u nás zatím o rally vyšlo a podle prvních reakcí. Chtěli bychom na tomto místě ještě jednou poděkovat šéfovi Bohemie, panu Dušánkovi, bez jeho podpory by cesta ke konečnému produktu byla opravdu složitá.“
Co kromě pobídky pana Dušánka vás k téhle práci motivuje?
„Pokud chceš slyšet, že zisk, jsi na špatné vlně. Mě docela určitě fakt, že jsem stál v roce 1974 u stadionu Sparty v Praze na Letné a sledoval technickou přejímku prvního ročníku Rallye Škoda a Dana to, že ho na boleslavské starty vozila jeho maminka v kočárku a on tak nasával atmosféru soutěže doslova přes dudlík.“
Poslední otázka a pro čtenáře ta nejdůležitější. Kde bude ono zmiňované dílko k dostání?
„Bude v prodeji ve velmi omezeném počtu na startu letošního ročníku Rallye Bohemia v Mladé Boleslavi a bude stát celkem příjemných 299 Kč.“
Nedá mi to, abych se nezeptal co dál, když za rok se pojede jubilejní 40. ročník?
„To je téma na další rozhovor. Rozhodně můžeme prozradit, že na nějakém překvapení už začínáme pracovat. Ona si to ta čtyřicetiletá dáma zaslouží a spolu s ní i její pravidelní návštěvníci. Díky současnému vedení soutěže máme ke zpracování historie zelenou, takže za rok by světlo světa mohlo spatřit něco zajímavého.“
Tradičním generálním partnerem Rally Bohemia je automobilka Škoda Auto, která vedle poskytnutí reprezentativního zázemí umožnila start i své tovární posádce s vozem Škoda Fabia S2000.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.