Začátek července je období, kdy studentská obec začíná intenzivněji vnímat začínající prázdniny a obec motoristická start Rally Bohemia.
Přípravy jejího třicátého devátého ročníku pomalu vrcholí. Úroveň tohoto kultovního podniku v posledních letech pravidelně stoupá a hnacím motorem příznivého vývoje je bezpochyby Pavel Dušánek, předseda organizačního výboru. Je to titěrná práce vyžadující trpělivost a diplomatický um. Pravou rukou šéfa organizátorů je ing. Jaroslav Mansfeld, syn jednoho ze strůjců slávy boleslavských soutěží nedávné minulosti a režiséra jejich nabitých startovních listin. Spojení schopností těchto dvou vrcholových manažerů je pro Bohemii živá voda. O tom, jak blahodárně působí, se přijeďte přesvědčit za necelý měsíc do okolí Mladé Boleslavi a do Jizerských hor, kudy tradičně trasa soutěže vede. K lákadlům letošního ročníku bude kromě kvalitního startovního pole, náročných rychlostních zkoušek, Historik Rally show a celodenního rodinného programu na závodišti v Sosnové, zcela jistě patřit i publikace o historii mladoboleslavské soutěže. Autory jsou Dan Porazil a Jiří Fryje.
Z jakých materiálů jste při sestavování brožury čerpali?
„Jako základ posloužila kniha Rallye psaná srdcem, která mapuje historii soutěže mezi lety 1974 a 2007. K jejímu doplnění jsme využili své archivy a z nich dosud nepublikované fotografie, protože když vznikala výše zmíněná kniha, my dva jsme se ještě neznali.“
Není byť i stručné zmapování třiceti osmi ročníků na brožuru velké téma?
„Pustili jsme se do jejího sestavování a o velikosti obsahu jsme nijak neuvažovali. Že se počtem stránek diametrálně vzdalujeme pojmu brožura, jsme si uvědomili ani ne v polovině. Anglickým překladem se původně zamýšlené dílko obsahově zdvojnásobilo, ale vžité pojmenování mu zůstalo.“
Před námi teď leží rukopis hrubým odhadem o třech stovkách stran. To je konečná verze?
„Ano, to je konečná verze připravená pro tisk. Hrubý odhad je téměř přesný. Naše, dnes už v uvozovkách, brožura čítá 320 stran. Během necelého roku se nám podařilo dokončit zmapování historie Rallye Škoda a posléze Bohemia včetně kompletních výsledků způsobem u nás dosud ojedinělým, tedy soudě podle toho co u nás zatím o rally vyšlo a podle prvních reakcí. Chtěli bychom na tomto místě ještě jednou poděkovat šéfovi Bohemie, panu Dušánkovi, bez jeho podpory by cesta ke konečnému produktu byla opravdu složitá.“
Co kromě pobídky pana Dušánka vás k téhle práci motivuje?
„Pokud chceš slyšet, že zisk, jsi na špatné vlně. Mě docela určitě fakt, že jsem stál v roce 1974 u stadionu Sparty v Praze na Letné a sledoval technickou přejímku prvního ročníku Rallye Škoda a Dana to, že ho na boleslavské starty vozila jeho maminka v kočárku a on tak nasával atmosféru soutěže doslova přes dudlík.“
Poslední otázka a pro čtenáře ta nejdůležitější. Kde bude ono zmiňované dílko k dostání?
„Bude v prodeji ve velmi omezeném počtu na startu letošního ročníku Rallye Bohemia v Mladé Boleslavi a bude stát celkem příjemných 299 Kč.“
Nedá mi to, abych se nezeptal co dál, když za rok se pojede jubilejní 40. ročník?
„To je téma na další rozhovor. Rozhodně můžeme prozradit, že na nějakém překvapení už začínáme pracovat. Ona si to ta čtyřicetiletá dáma zaslouží a spolu s ní i její pravidelní návštěvníci. Díky současnému vedení soutěže máme ke zpracování historie zelenou, takže za rok by světlo světa mohlo spatřit něco zajímavého.“
Tradičním generálním partnerem Rally Bohemia je automobilka Škoda Auto, která vedle poskytnutí reprezentativního zázemí umožnila start i své tovární posádce s vozem Škoda Fabia S2000.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.