Začátek července je období, kdy studentská obec začíná intenzivněji vnímat začínající prázdniny a obec motoristická start Rally Bohemia.
Přípravy jejího třicátého devátého ročníku pomalu vrcholí. Úroveň tohoto kultovního podniku v posledních letech pravidelně stoupá a hnacím motorem příznivého vývoje je bezpochyby Pavel Dušánek, předseda organizačního výboru. Je to titěrná práce vyžadující trpělivost a diplomatický um. Pravou rukou šéfa organizátorů je ing. Jaroslav Mansfeld, syn jednoho ze strůjců slávy boleslavských soutěží nedávné minulosti a režiséra jejich nabitých startovních listin. Spojení schopností těchto dvou vrcholových manažerů je pro Bohemii živá voda. O tom, jak blahodárně působí, se přijeďte přesvědčit za necelý měsíc do okolí Mladé Boleslavi a do Jizerských hor, kudy tradičně trasa soutěže vede. K lákadlům letošního ročníku bude kromě kvalitního startovního pole, náročných rychlostních zkoušek, Historik Rally show a celodenního rodinného programu na závodišti v Sosnové, zcela jistě patřit i publikace o historii mladoboleslavské soutěže. Autory jsou Dan Porazil a Jiří Fryje.
Z jakých materiálů jste při sestavování brožury čerpali?
„Jako základ posloužila kniha Rallye psaná srdcem, která mapuje historii soutěže mezi lety 1974 a 2007. K jejímu doplnění jsme využili své archivy a z nich dosud nepublikované fotografie, protože když vznikala výše zmíněná kniha, my dva jsme se ještě neznali.“
Není byť i stručné zmapování třiceti osmi ročníků na brožuru velké téma?
„Pustili jsme se do jejího sestavování a o velikosti obsahu jsme nijak neuvažovali. Že se počtem stránek diametrálně vzdalujeme pojmu brožura, jsme si uvědomili ani ne v polovině. Anglickým překladem se původně zamýšlené dílko obsahově zdvojnásobilo, ale vžité pojmenování mu zůstalo.“
Před námi teď leží rukopis hrubým odhadem o třech stovkách stran. To je konečná verze?
„Ano, to je konečná verze připravená pro tisk. Hrubý odhad je téměř přesný. Naše, dnes už v uvozovkách, brožura čítá 320 stran. Během necelého roku se nám podařilo dokončit zmapování historie Rallye Škoda a posléze Bohemia včetně kompletních výsledků způsobem u nás dosud ojedinělým, tedy soudě podle toho co u nás zatím o rally vyšlo a podle prvních reakcí. Chtěli bychom na tomto místě ještě jednou poděkovat šéfovi Bohemie, panu Dušánkovi, bez jeho podpory by cesta ke konečnému produktu byla opravdu složitá.“
Co kromě pobídky pana Dušánka vás k téhle práci motivuje?
„Pokud chceš slyšet, že zisk, jsi na špatné vlně. Mě docela určitě fakt, že jsem stál v roce 1974 u stadionu Sparty v Praze na Letné a sledoval technickou přejímku prvního ročníku Rallye Škoda a Dana to, že ho na boleslavské starty vozila jeho maminka v kočárku a on tak nasával atmosféru soutěže doslova přes dudlík.“
Poslední otázka a pro čtenáře ta nejdůležitější. Kde bude ono zmiňované dílko k dostání?
„Bude v prodeji ve velmi omezeném počtu na startu letošního ročníku Rallye Bohemia v Mladé Boleslavi a bude stát celkem příjemných 299 Kč.“
Nedá mi to, abych se nezeptal co dál, když za rok se pojede jubilejní 40. ročník?
„To je téma na další rozhovor. Rozhodně můžeme prozradit, že na nějakém překvapení už začínáme pracovat. Ona si to ta čtyřicetiletá dáma zaslouží a spolu s ní i její pravidelní návštěvníci. Díky současnému vedení soutěže máme ke zpracování historie zelenou, takže za rok by světlo světa mohlo spatřit něco zajímavého.“
Tradičním generálním partnerem Rally Bohemia je automobilka Škoda Auto, která vedle poskytnutí reprezentativního zázemí umožnila start i své tovární posádce s vozem Škoda Fabia S2000.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.