Na druhé podujatie slovenského seriálu DMACK Tyres Rally 2012 sa slovenský tím RUFA Šport pripravoval veľmi poctivo. Nielen, že chcel zabojovať o najvyššie priečky, zároveň chcel aj utužiť svoju vedúcu priečku v tohtoročnom priebehu šampionátu.
Posádka RUFA Šport v zložení Grzegorz Grzyb – Robert Hundla nezačala súťaž zle a po prvom meranom teste jej patrila vedúca priečka absolútneho poradia na Rally Tríbeč. Bolo to síce iba o jednu desatinu sekundy, napriek tomu to bol dobrý štart do súťaže. Po druhej rýchlostnej skúške síce spadli na druhé miesto, ale zase sa jednalo iba o jednu celú a štyri desatiny sekundy. Tím, ale aj posádka s takýmto vývojom situácie počítali, do cieľa bolo ešte ďaleko a všetci vedeli, že na Rally Tríbeč sa medzi jazdcami na prvých troch miestach bude bojovať v každom teste doslova o desatinky sekúnd.
Po tejto rýchlostnej skúške však zrazu Grzegorz nemohol naštartovať svoj Peugeot 207 S2000. Samozrejme, obaja členovia posádky okamžite začali zisťovať čo sa deje. Bolo jasné, že porucha je niekde v elektrickom rozvode Peugeotu. Po dlhom hľadaní, ale aj telefonovaní s mechanikmi tímu, sa nakoniec podarilo poruchu odhaliť a po spojení „nakrátko“ vozidlo aj naštartovať. Medzi tým však ubehlo veľmi veľa času a v súťaži už nemalo význam, z dôvodu veľkej časovej straty pokračovať. „Zradila nás elektroinštalácia Peugeotu. Na svorkovnici, kde sa zbiehajú všetky káble odišla jedna súčiastka. Výpadok tejto súčiastky spôsobil, že v celom aute nebola vôbec elektrika. Najskôr sme nevedeli kde je problém, kontrolovali sme všetky káble, konektory, až po chvíli sa nám podarilo nájsť chybu. Po telefonáte s mechanikmi sme nakoniec káble spojili ako sa hovorí nakrátko a vtedy auto naštartovalo. Celé to však trvalo veľmi veľa času a museli sme odstúpiť zo súťaže. Veľmi nás to mrzí, táto súťaž sa nám páčila, bola tu veľká konkurencia a tešili sme sa na boj s Jožkom a Jarom, ale aj ostatným posádkami o víťazstvo. Bohužiaľ, aj takýto je život, dnes sme si my vybrali smolu. Tešíme sa na nasledujúce podujatie, kde by sme chceli opäť zabojovať o najvyššie priečku a potešiť rally fanúšikov, či už technikov, alebo našou jazdou,“ opísal poruchu a jej odstraňovanie Grzegorz Grzyb.
Miro Majláth
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.