Dvacátý ročník AUTOGAMES Rallysprint Kopná 2012 nabízí nesmírně početný a kvalitní seznam přihlášených posádek.
Pořadatelům z Rallysprint Klubu AČR Podkopná Lhota se přihlásilo celkem 134 posádky z pěti států – České republiky, Slovenska, Polska, Itálie a Rakouska. Nejoblíbenější domácí rallysprint v okolí Slušovic nabídne druhou květnovou sobotu mimořádnou podívanou. V nabité startovní listině patří k největším favoritům Tomáš Kostka, Roman Kresta, Roman Odložilík a Antonín Tlusťák. Fanoušek rallysportu se má opravdu na co těšit!
Letošní Kopná je třetím podnikem osmidílného seriálu TIMESEAL Mistrovství České republiky ve sprintrally 2012 a dále je součástí Poháru České republiky v rally. K největším diváckým tahákům jubilejní Kopné patří start úřadujícího českého šampiona. Šestatřicetiletý trnavský rodák Roman Kresta se radoval z výhry na Kopné v minulosti třikrát a do boje vyrukuje s vozem specifikace WRC. Z Itálie si pronajal k jednorázové spolupráci špičkový vůz Ford Focus RS WRC. Na místě spolujezdce se objeví Tomáš Kašpárek, se kterým Kresta vybojoval před dvěma lety český rallysprintový titul.
Do role největšího Krestova konkurenta je zákonitě pasován lídr letošního šampionátu ve sprintrally a suverénní vítěz doposud dvou odjetých podniků Rally Vrchovina a Rally Lužické hory Tomáš Kostka na voze Citroën C4 WRC. Sedmadvacetiletý okruhář Kostka ve dvojici s velezkušeným spolujezdcem Miroslavem Houštěm nemají v rallysprintovém šampionátu konkurenci a o jejich nadvládě svědčí více než minutový náskok při druhém podniku v Hrádku nad Nisou. Kresta versus Kostka, aneb rodinný souboj těchto švagrů přiláká k rychlostním zkouškám početní zástupy fandů. K favoritům se řadí dále Roman Odložilík, který se na Kopnou přezbrojil, když si zajistil stejnou techniku jako Kostka a objeví se premiérově na „cé čtyřce“.
K největším favoritům patří rovněž Antonín Tlusťák s vozem Mitsubishi Lancer WRC 05, který dojel v Lužických horách na třetí příčce. „Diváci se mají rozhodně na co těšit, neboť pojede celkem sedm vozů specifikace WRC a šest speciálů kategorie Super 2000. Vedle největších favoritů přijedou do Slušovic rovněž hudebník Daniel Landa nebo známá zpěvačka i herečka Olga Lounová. V roli předjezdců se objeví baviči Dalibor Gondík s Otakarem Brouskem, kteří provedou mluveným slovem večerním vyhlášením výsledků. To proběhne letos v Derby clubu u dostihové dráhy ve Slušovicích. Do populárního „sudu“ zveme na sobotní večer i širokou motoristickou veřejnost,“ pověděl Josef Minařík, ředitel AUTOGAMES Rallysprintu Kopná.
Do Slušovic zavítá rovněž slovenský šampion Jozef Béreš jr. (Škoda Fabia S2000), přičemž na místě spolujezdce se vrací po zdravotních problémech Petr Starý, v minulých letech člen továrního týmu Škoda Motorsport. Na medailové příčky pomýšlí i Jaromír Tarabus (Škoda Fabia S2000), dále Jaromír Tomaštík (Subaru Impreza WRC), Jan Sýkora (Mitsubishi Lancer EVO IX R4). Plejádu jezdců v nejpočetnější obsazené třídě 3 tvoří například Miroslav Jakeš, Martin Bujáček, Lumír Firla, Martin Březík, Martin Hudec nebo polský jezdec Lukasz Habaj (všichni Mitsubishi Lancer EVO IX). Sedmičku jezdců na vozech specifikace WRC ještě doplňují Karel Trněný (Škoda Fabia WRC) a Miroslav Plíhal (Škoda Octavia WRC). S dvoutisícovkami vyrukují vedle Béreše i Tarabuse dále Jan Dohnal, Slovák Lukáš Lapdavský (Peugeot 207 S2000), Václav Dunovský (Škoda Fabia S2000) a Jiří Navrátil (Ford Fiesta S2000).
V nabitém seznamu „dvoukolkářů“ patří k největším favoritům Lubomír Minařík, Lumír Galia (oba Renault Clio R3), Robert Kořístka (Suzuki Ignis S1600), Josef Zimmermann (Renault Clio R3 Maxi), Pavel Míka (Suzuki Swift S1600), Martin Vlček (Peugeot 206 Kit Car), Petr Zedník (Ford Fiesta Kit Car), Lukáš Pondělíček (Citroën C2 R2 Max) a další. Zpestřením startovního pole bude účast Itala Giacoma Fanettiho (Škoda Fabia R2). Mezi téměř padesáti posádkami přihlášenými do Poháru České republiky jsou v roli favoritů na prvenství Lubomír Tenkl, Zdeněk Tichý (oba BMW M3), Jiří Kašpar (Škoda Octavia), Jiří Svoboda (Škoda Octavia Kit Car) nebo Miloslav Jirsa (Škoda Felicia Kit Car). Není bez zajímavosti, že hned šest zástupkyň něžného pohlaví se ukáže za volantem soutěžních vozů.
První vůz se vydá na náročnou trať v sobotu 12. května úderem deváté hodiny ranní ze slušovického náměstí. Na jednotlivé posádky a soutěžní vozy čeká celkem 190 km dlouhá trať, která obsahuje osm obtížných rychlostních zkoušek na čtyřech úsecích v délce 76 km. V itineráři najdeme měřené úseky s názvy Májová (délka 6,80 km), Kameňák (12,39 km), Kopná (11,15 km) a Raková (7,89 km). Na cílovou rampu přijede první vůz v 16:19 hodin. Bude se z prvenství radovat Tomáš Kostka nebo Roman Kresta, případně se bude v cíli smát někdo třetí? Odpověď na tuto otázku poznáme již v sobotním odpoledni.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.