Přesně rok a týden po loňské obnovené premiéře město Topoľčany opět ožije ruchem motorů soutěžních vozidel. Rally Tríbeč se v roce 2011 setkala s příznivým ohlasem soutěžících, diváků i obyvatel regionu, a tak se místní pořadatelé rozhodli za podpory představitelů města Topoľčany v tradici této atraktivní motoristické akce pokračovat i letos.
Tríbečské rally patří v kalendáři letošního Mistrovství Slovenské republiky v rally termín 25. – 26. května, který ji staví do pozice druhé soutěže sedmidílného seriálu. Organizace závodu se ujala společnost Melico, která spojila své síly s jádrem zkušených pořadatelů košické rally. Jelikož většina soutěží slovenského seriálu probíhá spíše na východě země, jedním z cílů organizátorů je i to, aby si prostřednictvím Rally Tríbeč přišli na své „rallysti“ ze západního a středního Slovenska.
Celkové schéma Rally Tríbeč se oproti loňsku výrazně nemění. Organizační výbor se přiklonil k osvědčené variantě jednodenní soutěže s přibližně jedním stem závodních kilometrů, převážně v okolí tríbečského údolí. Soutěžící ani diváci nepřijdou o úseky, které se v loňském roce setkaly s pozitivním ohlasem, včetně atraktivního kroužení v okolí topoľčanského nadjezdu.
Organizátoři očekávají účast přibližně 70 soutěžních posádek. Kromě prvoligového slovenského šampionátu v Topoľčanech změří síly i účastníci Slovenského rally poháru, který pro začínající a méně movité posádky představuje variantu levnějšího závodění na kratší trati (36 km rychlostních zkoušek). Rally Tríbeč by ráda vzbudila ohlas i mezi závodníky z ciziny, účasti z Čech a Moravy však vůbec nenahrává shodný termín s Rally Český Krumlov (příčinou byla snaha vyhnout se termínové kolizi s podnikem motokrosového mistrovství Evropy v nedalekých Velkých Uhercích). Uvidíme, jaký zájem topoľčanská soutěž vzbudí u sousedů v Polsku a hlavně v Maďarsku, kde se nachází v perspektivní pozici týden před Mecsek rally.
Bližší informace o letošním XIII. ročníku Rally Tríbeč nabízí právě zveřejněný průvodce soutěží – tzv. Rally Guide, který je k dispozici na oficiálních internetových stránkách www.rallytribec.sk. Řada informací nejen o Tríbeči, ale i o slovenském rallyovém šampionátu obecně, je pak k dispozici na webu www.rallyportal.sk.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.