Nejlepší výsledek kariéry si na domácí Horácké rally vybojovala třebíčská posádka Martin Hudec – Jiří Černoch. Na šestém podniku sprintového šampionátu si posádka Toba Czech MH Racing teamu jedoucí na Mitsubishi Lancer EVO IX vyjela sedmé místo absolutně a druhé ve své třídě 3. Těsně za první desítkou absolutního pořadí skončila svou pouť druhá týmová posádka Jaroslav Pešl – Roman Pešek, která dojela dvanáctá (šestá ve třídě 3).
Posádka Hudec – Černoch na Horácké rally o druhém zářijovém víkendu zajela vůbec nejlepší výsledek kariéry – 7. místo absolutně a druhé ve své třídě 3. „V červenci jsme skončili na Rally Vysočina osmí celkově a třetí ve třídě. Teď jsme to tedy ještě o stupínek vylepšili a jsme maximálně spokojení,“ hodnotil povedenou Horáckou rally pilot posádky Martin Hudec.
Dvojice Toba Czech MH Racing teamu však mohla skončit ještě o něco lépe. Od druhé až do předposlední páté erzety byli Hudec s Černochem stále ve vedení ve své třídě a největšího konkurenta Martin Bujáčka drželi za sebou. Drama vrcholilo v poslední šesté erzetě. Před ní vedl třídu 3 právě Hudec, druhý Bujáček ztrácel dvě desetinky vteřiny. „Před poslední erzetou jsme věděli, že nás dělí jen dvě desetiny vteřiny. Martin Bujáček jel do zkoušky před námi a říkali jsme si, že se potkáme v cíli a uvidíme, jak kdo dopadl,“ popisuje drama závěrečné zkoušky 31letý Martin Hudec. Dvanáctikilometrový test 6. RZ nakonec zvládl o něco rychleji Bujáček a nakonec se tak z vítězství ve třídě 3 radoval právě on. V cíli dělilo dva velké bojovníky Bujáčka a Hudce pouhé dvě sekundy. „Nakonec nám dvě vteřiny chyběly, ale zklamaní určitě nejsme. Je to samozřejmě škoda, že to nevyšlo o takový kousíček, ale na druhou stranu jsme taky mohli při honičce v poslední erzetě vypadnout a hloupě tak přijít i cenné body. Celkově tedy určitě bereme Horáckou rally jako super výsledek. Navíc pro mě je to zvláštní i v tom, že jako svoji domácí soutěž jsem jel Horáckou rally už potřetí a teprve nyní jsem ji dokončil,“ ohlédl se za soutěží Martin Hudec.
Ilustrační foto z Rally Tríbeč 2011
Na své „domácí“ rally, kterou má třebíčský pilot obrazně řečeno „za barákem“, se hodně vyžil a rychlé průjezdy si vychutnával plnými doušky. „Po celý den jsme si super zajezdili. Byl to krásný adrenalin. Kolikrát jsme jeli třeba stosedmdesátkou do zatáčky, ve které jsme přes keře moc neviděli na její výjezd, to mě osobně se moc líbilo. Tratě byly hodně rychlé. Vím, že někteří jezdci s tím tak spokojeni nebyli, ale mě takovéto tratě přesně sedí. Dost jsem si to užil,“ pochvaloval si jezdec šestý sprint osmidílného seriálu. Podle něj měl povedený závod jen jedinou menší kaňku. „Radost nám kazilo snad jenom to, že Jardovi Pešlovi to nejelo tak, jak by si představoval. Měl tam v úvodu i nějaké technické problémy, ve druhé erzetě navíc trošku chyboval, když se snažil pořádně přitlačit na pilu. Nicméně i tak je dvanácté místo v absolutním pořadí slušné,“ podotkl na adresu druhé týmové posádky Martin Hudec, jenž je kromě pozice pilota zároveň i šéfem týmu.
Tentokrát nebyl souboj mezi oběma týmovými vozy tak dramatický, jako minule, kdy v červenci na Vysočině rozhodla ve prospěch Hudce jediná vteřinka. „Škoda, že to tentokrát Jardovi nevyšlo tak, jak si představoval. Samozřejmě jsme se před závodem trochu museli pohecovat. To k tomu patří. Jarda říkal, že mě seřeže, já mu na to odvětil, že se nenechám,“ směje se Martin Hudec a už se těší na další souboje s Pešlem. „Jisté je, že se ještě letos utkáme minimálně dvakrát,“ říká Hudec a naráží na změnu plánu, kterou na závěr sezony udělal. „Chtěl jsem jet už jen jeden sprint, ten poslední ve Vsetíně. Ale teď jsme to přehodnotili a pojedeme i ten příští v Jeseníkách, takže se s Jardou potkáme na obou zbývajících sprintech,“ těší se Hudec. Radost udělala šéfovi týmu také jedna velmi důležitá dodávka dílů, která dorazila do týmových garáží. „Konečně nám už došly nové tlumiče a všichni nás ujišťují, že bychom s nimi snad měli být ještě o něco málo rychlejší, tak uvidíme. Na další závody už se hodně těšíme,“ směje se Martin Hudec.
O něco méně spokojenější odjížděla z Horácké rally druhá týmová posádka, ve které po boku řidiče Jaroslava Pešla tentokrát obvyklého navigátora Radka Juřicu nahradil Roman Pešek. Kvůli technickým problémům se Pešl nemohl pustit do souboje s týmovým kolegou Hudcem tak ostře, jak si představoval. „Před závodem jsme se trošku hecovali a „Hudovi“ jsme slibovali, že ho natřeme. Bohužel jsme měli nějaké technické potíže a nemohli jsme jet úplně naplno,“ posteskl si po závodě pilot posádky Jaroslav Pešl.
Ilustrační foto z Rally Agropa Pačejov 2011
A co se vlastně posádce Pešl - Juřica přihodilo? Klíčovou byla druhá zkouška. „Při nájezdu do zatáčky jsme zachytili o krajnici a poškodili jsme výfukový svod. Tím pádem kromě výfuku nefungovalo na sto procent ani turbo a my jsme vlastně jali tak zhruba na polovinu výkonu,“ popisuje Pešl situaci, která rozhodla o tom, že tentokrát to na první desítku celkového pořadí určitě nebude. Závadu se totiž nepodařilo odstranit hned v prvním nejbližším servisu, ale až v tom dalším. Mezitím ale uběhly tři erzety a ztráty Pešla na Hudce i další své soupeře po troškách narůstala. „V průběhu soutěže jsme to v servisu stihli zčásti opravit, ale stoprocentní to nebylo. Spravit se to podařilo až v servisu před poslední šestou zkouškou, ve které jsme hlavně chtěli udržet dvanácté místo absolutně. To se nám podařilo a vzhledem k podmínkám a technickým problémům je pro nás dvanáctá příčka určitě dobrá,“ hodnotí 31letý Pešl Horáckou rally Třebíč.
V cíli 31letého pilota z Valašského Meziříčí jen trochu mrzelo, že nemohl splnit slib, který dal soupeři a zároveň týmovému kolegovi Hudcovi na startu závodu, tedy že jej porazí. „Je škoda, že jsme nemohli jet úplně naplno a poměřit tak s „Hudem“ naše síly. To ale samozřejmě nic nemění na tom, že Martin zajel skvěle a sedmé místo absolutně je super. I pro nás je to motivace do dalších závodů. Ještě se oba utkáme v Jeseníkách a ve Vsetíně, takže do toho půjdeme znovu. Už jsem Martinovu říkal, že náš slib o tom, že ho porazíme, se posouvá na příště. Takže v Jeseníkách je řada na nás,“ směje se Jaroslav Pešl.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.